Baltikumi juhtivaks terasemüüjaks kasvanud Levada ehitab Venemaa mõjuka terasehiiglase Severstali koduõuele 50 töötajaga metallilao ja töökoja, kust kavatseb siseneda nii Moskva kui ka Peterburi ehitusmaterjaliturule.

Ligi 3000-ruutmeetrises metallitöötlemistsehhis hakatakse valmistama Tšerepovetsi terasest pooltooteid Levadia Estoniale, et täita kasvavat tellimuste mahtu.

Venemaa potentsiaal on nii kolossaalne, et ma ei taha võimalikke käibe- ja kasuminumbreid üldse nimetada, ütleb Levada. Mitu minu Saksamaa partnerit soovivad juba mõnda aega Venemaale minna, kuid nad kardavad seal iseseisvalt tegutseda, selgitab ta.

Levada partner ja ettevõtte direktor on kohalik metalliärimees Aleksandr Smirnov, kes varustab juba seitse aastat Levadia osaühinguid Tšerepovetsi metalliga.

Asutamisel oleva ettevõtte nimeks pannakse tõenäoliselt kas Levadia Tšerepovets või Levadia Russia.

Lääne firmad ostavad Levadalt

Levada ehitas oma äriidee Venemaa majanduskasvule, sest idanaabri juures püstitavad suuri objekte paljud Euroopa ehitusettevõtted.

Kui näiteks Skanska ehitab mingisugust hoonet, siis kogu projekt on koostatud euroopalikult ja kasutatakse Euroopas valmistatud terast, mis pärineb kas Soomest, Rootsist või Saksamaalt.

Eurooplaste projektid näevad ette kvaliteetsemat materjali, kui Venemaa terasetööstus pakkuda suudab. Levadia ülesanne ongi varustada selliseid konkreetseid projekte kvaliteetse metalliga Euroopast, selgitas Levada.

Vene raud läheb kallimaks

Kuigi Venemaal valmistatud raudbetooni terasvardad maksavad lääne omadest vähem, kujuneb Euroopa materjalist konstruktsioon Levada sõnul parema kvaliteedi tõttu odavamaks. Euroopa kvaliteedistandardid võimaldavad kasutada raudbetoonis õhemat varrast, kui näeb ette Venemaa kvaliteedistandard GOST Venemaal toodetud terase puhul.

Levada kavatseb Vene turule viia peamiselt Soomes, Rootsis ja Saksamaal valmistatud kvaliteetset terast.

Venemaa suured naftafirmad tõstavad Levadale kuuluva Tallinna Masinatehase õhkjahutite tellimusega edu lainele. Gazprom, Surgutneftegas, Lukoil, Slavneft ja Ukrtatarnafta täitsid mullu kiratsenud masinatehase kuni maikuuni tellimustega. Suur hulk kütusemahuteid läheb Kaliningradi sadama terminalidesse.

Masinatehas võidab Levada kinnitusel kevadeks igakuise paari miljoni krooni suuruse kahjumi. Seejärel plaanitakse iga kuu ligi 13 miljoni krooni suurust käivet, mis tagab omanikule kasumi.

Teeb ehitamise lihtsamaks

Mullu oktoobris ostis Levada juhtimisvigade tõttu raskustesse sattunud ligi 400 töötajaga Tallinna Masinatehase varad koos kohustustega üles ja jätkas tootmist. Tehasel endal käibevahendeid ei ole, mistõttu ostetakse tootmiseks vaja minev teras Levadia arvelt.

Masinatehas valmistab poolfabrikaadina 6000?50 000-kuupmeetrise mahuga terastsisternide konstruktsioone. Ehitajad saavad ehitusplatsil mahutite detailid monteerimisvalmina kätte ega pea tegelema metallitöötlemise jäätmetega.

Juriidiliselt kuulub Tallinna Masinatehas tänaseni osaühingu Alexo Invest kaudu ettevõtte endisele juhile Keith-Neal Saluveerile. Tehas sattus majandusraskustesse aasta tagasi, kui ta ei suutnud täita ABB kontserni tellimust.

Miljardär Levada tarvitab Maserattit kasukana

?? Miljardär Viktor Levada kaitseb ennast külma eest ?kasukaga?, milleks on ülikallis ärimeestele kujundatud sportauto Maseratti.

?? Mõned aastad tagasi kasutas Levada külma ilmaga veel mantlit, kuid nüüd ainult Maserattit. Kodust tulles istub ta, ülikond seljas, autosse ja sealt jõuab paari sammuga sooja kontorisse.

?? Sõber Ameerikast soovitas mõni aeg tagasi Levadale, et tema klassiga ärimehel pole enam paslik Mercedesega sõita.

?? Kuid peen sportauto hakkab terasemiljardärile tasapisi närvidele käima, sest elektroonikat täis tuubitud masin eelistab mõnikord otsuseid langetada autoritaarse juhtimisstiiliga harjunud peremehe asemel. Näiteks keeldub sõiduk lahtise uksega paigalt liikumast.

?? Viisteist aastat tagasi rajas Levada äri oma vaistule ja sõprade usaldusele. Äris läbilöömiseks ei pea olema tark, vaid ennekõike hea vaistuga, ütleb Levada.

?? Tal polnud sentigi kapitali, kuid sõbrad Ukrainast saatsid ausõna peale esimese partii terast.

?? Nendel aastatel arvestasid pangad oma riskianalüüsis, et metalliärimees elab vaid aasta, mis kahandas oluliselt selle valdkonna ettevõtete laenuvõimet.

?? Praegu saab kõiki olulisi Levada majandusnäitajaid mõõta umbes miljardi krooniga. Ligikaudu miljard krooni on tema ettevõtete aastakäive. Viis aastat tagasi oli see neli korda väiksem.

?? Eelmisel aastal hinnati Levada varandust suuremaks kui miljard krooni. Võrreldes 2004. aastaga kasvas tema rikkus ligi poole võrra.

?? Viis aastat tagasi deklareeris Levada, et tema äri on puhas, sest vanaraua ja värvilise metalliga ta ei tegele.

?? Nüüd käib kogu varem kahtlaseks peetud materjal täiesti puhtana Levadia hoovi pealt läbi.

?? Ainuke Levada kaotus viimaste aastate jooksul on Fjodor. Fjodor oli abikaasa Nade?da poolt ettevõtte juubeliks kingitud papagoi, kes istus fuajees puuris ja ütles sisenejatele eesti keeles: ?Tere!?

?? Ühel päeval ununes puuri uks lahti ja Fjodor lendas minema.

Levada pani Euroopa Liidu oma vankri ette

Varem Venemaalt Balti riikidesse ehitusterast vedanud Viktor Levada kasvab Euroopa Liitu kasutades rahvusvaheliselt arvestatavaks suurärimeheks.

??Mõned aastad tagasi lubasite osta enne Euroopa Liiduga ühinemist Venemaalt suure mäetäie rauda ning istuda sigarit popsutades selle jalamil. Kuhu teie euroskeptitsism nüüd kadus?

Enne seda, kui hääletati Euroopa Liidu poolt, olin liitumise vastu. Minu äri läks edukalt ja ees ootavad muudatused tekitasid minus just ärilises mõttes ebakindlust.

Kuid tegelikkus kujunes õnneks minu ootustele vastupidiseks, sest nüüd avanesid täiesti uued turud. Praegu müüme Soome, Rootsi, Saksamaale, Poolasse, millest me varem isegi unistada ei saanud.

?? Kuidas te Levadiat varitsevatest ohtudest võitu saite?

Muutsin ettevõtte strateegiat, sest kauplemine Euroopa Liidus on seotud piiravate kvootide ja litsentsidega.

Enne liitumist ostsime 95 protsenti metallist idast ja ülejäänu läänest. Nüüd ostame 35 protsenti metallist lääneriikidest.

Üllatuslikult maksavad praegu mõned metallisordid Euroopas vähem kui idas, mis annab meile võimaluse müüa terast Venemaale, kust varem üksnes ostsime.

Venemaal majandus areneb praegu hiigelsammudega, mille tulemusel nõudlus lehtterase ja terasvarraste järele aina kasvab.

?? Miks kihutate mööda Euroopat ringi, kui võiksite kodus nautida metalliga teenitud rikkust ja jalgpalliga võidetud tuntust?

Olgem ausad, Eestis on igav. Kogu turg ja kliendid on juba jagatud. Siinse äri juhtimiseks ei pea ma enam hommikul töölegi tulema. Võib-olla sellepärast, et Eesti metallitööstus ja turg on kolmest Balti riigist kõige arenenum.

Eesti ?katab? ligi 35 protsenti Balti terasest, kuigi on Leedust ja Lätist palju väiksem. Eestis valitseb terve konkurents, kus igaüks hoidub peamiselt oma valitud nišši. Levadia tegeleb peamiselt ehitusterasega.

?? Mille nimel Levadia Eestis pingutab, kui turul võitlust justkui polegi?

Levadia strateegia pole täna enam niivõrd turuosa suurendamine, kuivõrd suurema efektiivsuse nimel suletud tootmistsükli loomine. Me nii müüme metalli kui ka töötleme seda, aga kogume ka ehitustelt rekonstrueerimise või lammutamise käigus tekkinud vanametalli. Tallinna Masinatehase ostmisega saime valutsehhi, kus kogutud vanarauda kohe ümber sulatada.

Kasvu mootoriks koduturul on praegu ennekõike masinaehitus ja metallitöötlemine. Ehitus areneb umbes samamoodi nagu varasematelgi aastatel. Kuid siin annavad tooni uute sadamate, kaide ja sildade ehitamine.

?? Kuidas leiate töölisi, kui head töömehed lähevad suurema palga nimel läände?

Spetsialistidest Levadias puudust ei ole. Vajan üksnes head keskkaitsjat oma jalgpallimeeskonda karjääri lõpetanud Sergei Hohlovi asemele. Ülejäänud probleemid on lahendatud.

?? Miks seisavad jalgpallurid teie ettevõttes eelistatud positsioonil?

Jalgpallurid on eriline klass, pigem nagu kunstnikud. Kui neid pidada töölistega sarnasteks, siis sellest tõuseb ainult suurt solvumist. Neid ei tohi isegi insenertehnilise personaliga võrrelda, sest nad saavad kõrgemat palka kui insenerid.

Jalgpallur, kes teeb kaks tundi päevas trenni, on valgekraede seas erilise staatusega inimene. Kuid ei maksa unustada, et nende karjäär lõpeb juba 31?33-aastaselt.

?? Kas teil õnnestub jalgpalliga ärilises mõttes midagi teenida?

Sport teenib ennekõike meelelahutust ja adrenaliinitaseme tõstmist. Jalgpall elab ikkagi muu ettevõtluse arvelt, ehkki eelmisel aastal jõudsime klubiga tänu Dmitri Kruglovi müügile plussi. Olime majanduslikult edukad vaatamata asjaolule, et jäime meistrivõistlustel teiseks.

?? Milleks siiski kulutada oma raha väljapoole äri ja perekonda?

Praegu peab iga normaalne ärimees esinema metseenina. Paljud ettevõtjad toetavad lastekodusid ja puudega inimesi. Kuid mina valisin jalgpalli, mis annab noortele head eeskuju.

Teenin väga suurt raha, mille kulutamine majadele ja autodele ei paku tõelist rahuldust. Pean tunnistama, et minule on need ärimehed, kes piirduvad ainult väga kallite mänguasjade ostmisega, mõnevõrra ebasümpaatsed.

Kuid metseenlus ei tähenda, et raha lihtsalt loobitakse ilma mõistliku ideeta siia-sinna laiali.

Tunnen suurt lugupidamist Märt Vooglaiu vastu, kes annetas paar miljonit krooni sünnitusmajale.

Ettevõtted

?? Levada ettevõtete kogukäive 2005. aastal ulatus üle miljardi krooni, töödeldi 130 000 tonni terast, sellest 30 000 tonni Eestis.

Levadia - metallimüük

Levadia Trans - veoteenus autorongidega

Levadia Contractor - metallkonstruktsioonide ehitamine

FC Levadia - jalgpalliklubi

BaltFer Co - vanametalli kokkuost

TMT Grupp - metalli töötlemine

Inmeta Ladu - tolliteenused

UAB Melesta - tütarettevõte Leedus

Allikas: Levadia

Viktor Levada

Sünniaeg: 12. juuni 1959

Sünnikoht: Aleksandria, Ukraina

Haridus: merelaevanduse insener, Odessa Mereinstituut ? 1982, Eestis alates 1982

Perekond: abielus, poeg ja tütar

Allikas: Ärileht