Möödunud reedel toimus Saksamaal koguni selleteemaline pressikonverents, kus öeldi ametlikult välja, et parvlaevad Saaremaa ja Muhumaa siirduvad tänavu sügisest – Meie Maa on varem kirjutanud, et juba suve alguses – Elbe jõele ning järgmise aasta oktoobrist järgneb neile ka parvlaev Hiiumaa.

Saksa meedia sõnul leevendab Brunsbütteli ja Cuxhaveni vahel avatav liin oluliselt kahe liidumaa, Schleswig-Holsteini ja Alam-Saksimaa vahelisi transpordiprobleeme, sest Hamburgi lähistele rajatud Elbe tunnel ei suuda tipptundide ülekoormuse tõttu kogu liiklusvoo teenindamisega hakkama saada.

Kuuldused pidasid paika

Saaremaa ja Muhumaa asemel peaksid Leedo ning riigi vahelise lepingu lõppemiseni ehk siis 2016. aasta septembri lõpuni jääma Väinamerele sõitma vanad laevad, 1971. aastal ehitatud Regula ja 1989. aastal ehitatud Ionas.

Kreeka ettevõttelt 2wayferries renditud parvlaev Ionas on juba teel Virtsu sadamasse, kuhu jõuab ilmselt paari nädala pärast.

1. oktoobrist 2016 peaksid aga Regulalt ja Ionaselt teatepulga üle võtma juba riigile kuuluva AS-i Tallinna Sadam poolt tellitud uued, Poolas ja Türgis ehitatavad parvlaevad. Neile laevadele otsitakse praegu nimesid.

Seega oli Meie Maa poolt esimesena avalikkuse ette toodud kuuldustel, et Leedo viib uued parvlaevad Saksamaale ning paneb mandri ja Muhumaa vahele sõitma vanad laevad, tõepõhi all.

Paraku jääb endiselt arusaamatuks, miks on Saaremaa Laevakompanii keeldunud seda infot, mis puudutab nii kõiki saarlasi kui ka kõiki Muhu- ja Saaremaa külastajaid, senini kommenteerimast.

SLK on üllitanud vaid ühe pressiteate – möödunud reedel –, milles andis teada, et laev Saaremaa läbib parasjagu plaanilisi hooldustöid Klaipedas. Samuti heideti meediale ette spekulatsioonide levitamist olukorras, kus midagi kindlat ei olevat.

Vaadakem aga nüüd ajas tagasi, kuidas Leedo Saksamaale mineku saaga üldse alguse sai.

Tänavu 2. veebruaril asutasid Leedo ja Saksamaale viidavate parvlaevade suuromaniku Olav Miili elukaaslane Katren Helinurm ettevõtte S.O. Invest OÜ, mille asukohaks on registreeritud Kuressaare, Kohtu tn 1.

Enam-vähem samal ajal lepiti 2wayferries’iga kokku ka Ionase rentimises, kui toetuda Kreeka ettevõtte tegevjuhi Georgius Papaioannidese öeldule laupäevases Meie Maas.

Tänavu 16. märtsil asutas S.O. Invest OÜ omakorda Saksamaal tütarettevõtte Elb-Link Reederei GmbH, mis hakkabki korraldama praamiliiklust Elbe jõel. Firma on avanud juba internetilehekülje www.elb-link.de, kus, tõsi, esialgu veel infot napib.

Elb-Linki juhtidena on välja toodud Christian Schulz ja SLK tütarfirma Väinamere Liinide boss Urmas Treiel. Telekanal NDR märkis oma uudises ära, et tegu on “ühe Eesti laevandusettevõtte tütarfirmaga”.

Erinevalt parvlaevadest Saaremaa ja Muhumaa ei saa Leedo Hiiumaa-nimelist laeva tänavu Saksamaale ära viia, kuna riigiga 2006. aastal sõlmitud operaatorilepinguga on paika pandud, et Rohuküla-Heltermaa liinil peab sõitma vähemalt üks uus laev.

Isegi piletihinnad juba avalikud

Laevade suuromanik Olav Miil, kellelt SLK laevu rendib (prahib) ja kellega Meie Maa eile mitmel korral suhtles, keeldus kommentaaridest, öeldes, et kommenteerimise õigus on vaid SLK-l.

Kui helistasime eile õhtupoolikul Elb-Linki pressiesindajale Dirk Spilkerile, siis saime vastuseks, et ta ei tohi telefoni teel kommentaare anda ja palus saata küsimused kirjalikult.

Saksa ajaleht Norddeutsche Rundschau kirjutas, et Brunsbüttel ja Cuxhaven saavad 14-aastase vaheaja järel uuesti parvlaevaühenduse. Samas kirjutas see väljaanne, et laevaühendus avatakse juba suvel. Seega pole meil praamipuslet kokku pannes lõpuni päris selge ainult see, millal siis Leedo ikkagi laevad Saksamaale ära viib.

Seda, et liin avatakse juba suvel, kirjutatakse näiteks ka Hamburgi sadama ametlikul koduleheküljel.

Ilmselt saame targemaks juba täna, kui SLK esindajad kohtuvad majandus- ja taristuministri Kristen Michaliga.

Kui eestlased kurvastavad, et uued praamid viiakse juba enne Leedo ja riigi vahelise lepingu lõppu minema, siis sakslased samal ajal rõõmustavad.

“Olen rahul, et intensiivsed otsingud leidmaks sellele liinile investorit on jõudnud edukalt lõpule,” rõõmustas Brunsbütteli linnapea Stefan Mohrdieck ajalehes Norddeutsche Rundschau. “14 aastat ilma parvlaevaühenduseta Brunsbütteli ja Cuxhaveni vahel oli väga pikk aeg.”

Sama leht lisas, et Elb-Link Reederei plaanib kahe sadama vahel 24 liinireisi päevas ja sõiduaeg on 70 minutit. Kiidetakse, et 2010. aastal valminud laevad on mugavad, kahe tekiga. Isegi piletihindade info – sõiduautod koos juhiga 25 eurot ja internetist ostes 23 eurot – on leheloos kirjas.