2015. aasta majandusaasta aruannet Footlong OÜl veel äriregistris ei ole. Enne seda on olnud aga kahjumis ning mitu olulist numbrit on punases. Kahjum kokku 84 899 eurot ning omakapital 82 399 eurot. Omakapitali suuruseks peab osaühingu puhul olema 2500 eurot. Siiski on justiitsministeerium määrusega kinnitanud, et sissemakseta asutatud osaühingu korral piisab kui omakapital on vähemalt positiivne. Footlongil see paraku nii ei ole. Jutt on lihtne - omanikud peavad ettevõttesse raha juurde panema või firma likvideerima. Käive oli 2014. aastal muide 748 775 eurot.

Henry Oro nentis Ärilehele antud vastuses, et firma omakapital on ka 2015. aasta järgselt miinuses, kuid kõik see on agressiivse laienemise tulemus. Võileivapoode plaanitakse avada ka sel aastal.

„Eestis on praegu avatud kümme Subway poodi, mille müüginumbrid eelmise aasta sama ajaga võrreldes on kasvanud üle 10% ning kogu käive on suurenenud ca 35% võrra. Kõige suuremat käibekasvu on näidanud viimase aasta jooksul just vanemad võileivapoed, mis lubab uskuda, et Subway võib jätkata uute võileivapoodide avamist planeeritud graafikus.

Tulenedes amortisatsiooni- ja finantskuludest oli Eestis nelja Subway võileivapoodi majandava OÜ Footlong omakapital mullu veel miinuses, seda suuresti tulenevalt teostatud kiirest arengust ja märkimisväärsetest investeeringutest," selgitas Oro.

Oro sõnul on Subway bränd Eestis olnud tänaseks veidi üle kolme aasta ehk see on endiselt suhteliselt uus. Tarbija on aga toidu hästi vastu võtnud ning seega saab firma jätkuvalt laienemis-strateegiat ellu viia. Sel aastal on plaanis laieneda Lõuna-Eestisse, täpsemalt Tartusse.

Mees selgitas ka seda, miks USA tulemusi ei saa kuidagi Euroopale üle kanda. Ühel turul on juba piir käes, Euroopas on aga vallutada veel palju.

"USA-s ja Euroopas tegutsevate ettevõtete arengut ja turuolukorda ei saa võrrelda, sest keskkond, milles tegutsetakse on erinev. Paljud juhtivad ja tugeva ajalooga brändid on alguse saanud USA-st ning levinud Euroopasse, kohanedes siinse ettevõtluskeskkonnaga ja tarbimisharjumuste erinevustega, mis tähendab, et kuigi ettevõtte kontseptsioon on sama, siis on siin tegutsemine ja sellega kaasnevad võimalused ja mured USAst erinevad.

USAs on üks Subway pood ca 11 000 elaniku kohta, Euroopas üks pood ca 148 000 elaniku kohta, mistõttu ei ole ohtu, et siinne turg küllastuks. Euroopas on poodide käive jäänud samaks ning mitmetel juhtudel isegi kasvanud. Ereda näitena saab esile tuua näiteks meie naaberriigi Soome, kus hoolimata majandussurutisest on suudetud sellest taastuda ning näidata 2015. aastal stabiilset kasvu," rääkis Oro.

USA toob käivet alla

Bloomberg kirjutab, et Subway globaalne käive kukkus 2015. aastal teist aastat järjest. See on nende sõnul märk, et valdkonna suurnimi on teistele kettidele vaikselt alla jäämas.

Käive kukkus aastaga 4,3% 1,11 miljardi dollarini. Seda näitavad äsja esitatud frantsiisidokumendid. Subway omanik on ettevõte Doctor's Associates. Uute restoranide avamise sagedus on pidurdunud ning kinni on tulnud panna sadu söögikohti, mis ei ole ära tasunud.

USAs on Subwaylt turuosa võtmas Panera Bread. 1965. aastal Fred DeLuca ja Peter Bucki poolt loodud Subway frantsiis on agressiiveslt arenenud ja täna on neil maailmas üle 44 000 saiasalongi. Nad ei ole aga viimasel ajal suutnud moodsamate rivaalidega sammu pidada.

Eelmisel aastal avas kett USAs 911 uut müügikohta ja sulges 877. See tähendab, et tegelikult tekkis juurde vaid 34 söögikohta. Aasta varem oli see number 313.

Netokasum kukkus koguni 87%. 2014. aastal oli see 9,19 miljonit, eelmisel aastal 1,15 miljonit.

Ettevõtte sõnul näevad nad 2016. aastat positiivses valguses, sest nad on teinud muudatusi oma tootevalikus ning tarbijad on need hästi omaks võtnud.

Kui veel mõni aeg tagasi värises McDonald's, sest Subway võttis neilt kliente, siis nüüd on burgerikett taastunud. Seda tehakse eelkõige agressiivsete allahindlustega. Subway on sunnitud samuti midagi pakkuma.

Subwayl oli kehv aasta ka teistel põhjusel. Nende üks asutajatest DeLuca suri septembris. Ettevõte jäi tema öele Suzanne Grecole. Endine firma kommunikatsioonijuht Jared Fogle mõisteti novembris enam kui 15 aastaks vangi lapsporno omamises. See skandaal raputas ka võileivaketti.

Detsembris palkas Subway globaalseks turundusjuhiks endise Coca-Cola legendi Joseph Tripodi. See pidi olema märk, et nad soovivad oma imagot uuendada. Subway pikaaegne slogan „söö värsket" ei tööta enam, sest peaaegu kõik kiirsöögikohad rõhuvad sellele.