Kuu aega tagasi lõppes New Yorgi kohtus poolteist aastat kestnud vaidlus Stolichnaya nime kasutamisõiguse üle. Kohtunik Danielsi ette loetud sõnad tõid muige suule Prantsuse alkoholitootja Pernod Ricard bossidele. Kergemalt võis hingata ka üks Šveitsis redutav Vene ärimees ja kurtma ei pea Riias tegutseva viinatehase Latvijas Balzams juhidki. Lõunanaabrite jaoks võiks kohtuniku sõnumi tõlkida niiviisi: ?Võite Stolichnayat edasi teha.?

Suur Viinasõda

Kaotajana väljus saalist Vene riik ehk riigiettevõte Sojuzplodimport. Vastu näppe anti ka miljardär Rustam Tariko viinatehasele Russkii Standard. Nagu arvata võis, kestis vaherahu väga lühikest aega. Ainult kolm päeva pärast kohtuhaamri kolksatust teatas Pernod Ricard ametlikus ja juriidiliselt kuivas keeles, et Russkii Standard peab lõpetama ?teatud avalduste? tegemise. ?Kavatseme kasutada kõiki õiguslikke vahendeid,? ütlevad Pernod Ricardi esindajad. Need ?teatud avaldused? on loomulikult Russkii Standardi omaniku Rustam Tariko süüdistused, et Stolichnayat tehakse Lätis, mitte Venemaal.

Suure Viinasõja, nagu venelased ütlevad, juured ulatuvad tegelikult kaugele Nõukogude Liidu aega. Hetkelise pingelõdvenduse ajal aastal 1972 tegi PepsiCo kaupa Nõukogude Liiduga. Samal ajal kui, suure kodumaa poodidesse ilmusid puna-sinised Pepsi pudelid, said ameeriklased maitse suhu Stolichnaya viinast. Ja see maitse meeldis neile. Täna on Stolichnaya oma 30-miljardilise käibega enim müüdud viin maailmas. Ameerika Ühendriikides Smirnoffi ja Absoluti järel kolmandal kohal. On, mille pärast võidelda.

Segadused nime ümber saabusid koos Nõukogude Liidu kokkuvarisemisega. 1997. aastal müüs Vene alkoholimonopol Stolichnaya nime S.P.I. Grupile ? tänase Pernod Ricardi partnerile. Seadusevastaselt, ütlevad Vene võimud praegu. 2002. aastal võttiski riik Stolichnaya nimeõiguse endale tagasi. S.P.I. omanik Juri SŠefler ise pidi SŠ veitsi kolima. Venemaale tal enam tagasi minna ei tasu. Seal ootavad ees käerauad.

2006. aasta maikuus on seis järgmine. S.P.I. ja Pernod Ricardi Stolichnaya on see ?õige? Ameerika Ühendriikides ja ka enamikus teistes riikides. Sojuzplodimporti Stolichnaya jälle see ?õige? Venemaal.

Vene miljardäri süüdistus

Kui otserünnakud tulemust ei too, tuleb haarata tiivalt. Siin ulataski Sojuzplodimportile oma abistava käe miljardär Rustam Tariko. Oma varandusele pani mees aluse just Russkii Standardi nime kandva viinatehasega. Hiljem on selle kõrvale tekkinud ka Russkii Standard Pank ja Russkii Standard Kindlustus. Kõigi toodete motoks on olla erilised asjad erilistele inimestele. Ajakiri Forbes hindab Tariko väärtuseks 1,9 miljardit dollarit.

Konflikt läks teravaks siis, kui Russkii Standard läks oma viinadega Ameerikasse ja hakkas neid reklaamima kui ainukesi Vene viinasid Ameerika turul. Ja et kõik ikka aru saaks, millest jutt käib, ütleb Tariko otse, et Stolichnaya (see Pernod Ricardi oma) pole üldsegi Vene viin. Et ?Genuine Russian Vodka? ehk ?Tõeline Vene Viin? Stolichnaya sildil on hoopiski vale. Et seda viina tehakse hoopis Riias. ?Ma arvan, et nad peaksid uhked olema oma Läti päriolu üle, mitte seda varjama,? räägib Tariko. Irooniat tema ütlemises on raske mitte märgata. Need ongi sõnad, mis prantslastele kohe üldse ei meeldi. Pernod Ricardi ametlik seisukoht on lihtne. Stolichnayat destilleeritakse ja tehakse Venemaal Tambovi ja Kaliningradi tehastes. Täpsemalt teeb seda nende partner S.P.I., kellele tehased kuuluvad. Siis tuuakse viin Riiga. Ja ilusa punase katusega Latvijas Balzamsi majas (ka selle suuromanik on S.P.I.) pannakse see lõpuks pudelisse. Seda tunnistasid ka S.P.I. ja Pernod Ricardi esindajad New Yorgi kohtusaalis.

Tariko on aga uurinud Vene tollidokumente ja leidnud, et Riia suunas pole küll Stolichnaya-nimelist viina teele läinud. Lihtne test Tallinna Kaubamaja toiduosakonnas annab samuti huvitava tulemuse. Müügil oleva Stolichnaya tagasildilt võib selges inglise keeles lugeda: ?Produced and bottled in Latvia? ? toodetud ja pudelisse pandud Lätis.

Vestlus Latvijas Balzamsi esindaja Aiga Aizpurietega ei aita samuti edasi. Küsimusele, kas Stolichnayat tehakse Riias, ei oska või ei taha ta vastata. ?Ma pean aru saama teie küsimuse kontekstist,? ütleb Aizpuriete. Lõpuks tunnistab, et SEE teema on üleüldse S.P.I. ehk omaniku kompetents.

Iseenesest ei tõesta tollidokumendid või nende puudumine veel midagi. Ameerika kohtule esitatud paberites on S.P.I. asja ka lähemalt valgustanud. Kuna alates 2002. aastast nad Venemaal enam Stolichnayat teha ei tohi, toodavad nad viina Tambovis ja Kaliningradis teise nime all, veavad Lätisse ja siis nimetavad ümber.

Veider olukord. Pernod Ricard peab USA kohtus ütlema, et Stolichnayat tehakse Venemaal. Nende partner S.P.I. peab Venemaal jälle ütlema, et nad ei tee Stolichnayat. Ühel hetkel muutub vaidlus akadeemiliseks, sest muude asjade hulgas otsustas kohus, et Stolichnaya pole niikuinii geograafiline märk. Kui vaja, siis tootke kasvõi Paraguays.

Eestis müügil kaks Stolichnayat

?? Meie viinapoodides on müügil kaks erinevat Stolichnayat. Ega välimuse järgi vahet ei tee. Alles teisel küljel olevat silti silmitsedes võib erinevusi märgata. Ühel on tootjana nimetatud meie enda Liiwi Heliis Sojuzplodimporti litsentsi alusel. Teisel on kiri ?toodetud ja villitud? Lätis.

?? Latvijas Balzamsi Stolichnayat toob maale Dunkri Kaubanduse AS. Dunkris kangete alkoholide teemat juhtiv Riho Eensoo ütleb, et alates eelmise aasta algusest esindavad just nemad ametlikult Stolichnayat. ?Liiwi Heliis võib praegu veel oma jääke realiseerida,? lisab Eensoo. Kui palju neid jääke veel on, Eensoo ei tea. Mõnest tema vihjest võiks justnagu aru saada, et natuke liiga kaua võtab Heliisil aega neist lahti saamine.

?? Liiwi Heliisi juht Toomas Sumeri ütleb, et nende tootmislitsents lõppes 1. märtsil 2005 ja Stolichnaya hakkab nende jaoks vaikselt ajalooks saama. ?Aga eks me muidugi tegime enne loa lõppemist ka kõvasti varuks,? selgitab Sumeri.

?? Stolichnaya nimi pole võõras ka teistele Eesti alkoholifirmadele. Nagu needusena enamasti negatiivses kontekstis. Aastaid tagasi tootis Liiwi Heliisi kõrval Stolichnayat lühikest aega ka Igor Savenkovi Onistar, enne kui neilt luba võeti. Sojuzplodimpordiga käis kunagi kohut ka Liviko. Venelastele ei meeldinud nimelt Liviko toode nimega Pealinna viin, mis nende jaoks kõlas otsetõlkena sõnast ?Stolichnaya?. Enam Liviko seda ei tooda.

Pernod Ricard

?? Võitluse Stolichnaya nime pärast sai Pernod Ricard päranduseks Briti-Ameerika alkoholitootjalt Allied Domeq, kelle prantslased eelmisel aastal üle võtsid. Tekkinud kontsern on maailmas suuruselt teine, käibega kaugelt üle saja miljardi krooni. Tuntumad kaubamärgid on Chivas Regal, Ballantines, Martell, Pernod, Ouzo, Malibu, Kahlua, Beefeater, Mumm, Jameson, Jacob?s Creek.

?? Eelmisel aastal maksid prantslased S.P.I.-le veel sada miljonit eurot (1,5 miljardit krooni), uuendamaks Stolichnaya märgi lepingut. Lisaks sellele kuulub Pernod Ricardile eelisõigus ka kaubamärgi lõpliku väljaostmise asjus. Nende suurim soov on aga Vene valitsusega lõpuks koos maha istuda ja ilma kohtus käimata Stolichnaya saatus lõplikult ära otsustada.