Ehkki Hansatee ja Inreko Laeva esindajad leppisid nädal tagasi kokku loobuda vastastikustest rahalistest nõuetest, on nüüd laeva Vana Tallinn Tallinki kaubamärgi all liinile minek enam kui kahtlane. Hansatee uus juht Enn Pant leiab, et Soome kapitali shansid Läänemerel on seega suurenenud.

AS-i Hansatee ja AS Inreko Laeva juhid ei jõudnud sel nädalal toimunud läbirääkimistel kokkuleppele laeva Vana Tallinn edasise Tallinna-Helsingi liinil opereerimise suhtes, ehkki nädal tagasi olid nii Pant kui ka Inreko Laeva juhatuse esimees Henn Ruubel selle suhtes optimistlikult meelestatud. Lootuseks andis alust nädal varem samuti läbirääkimiste käigus sündinud kokkulepe, mille kohaselt konfliktipooled loobusid vastastikustest rahalistest nõudmistest.

Pant avaldas oma pettumust sõnadega: "Selge on see, et ühe laevaga laevafirma vee peale ei jää. Seetõttu on väga tõenäoline, et laeva omandab Soome kapital ning Eesti reederite mängumaa Läänemerel aheneb veelgi."

Selle nädala lõpuni on reisiparvlaev Vana Tallinn remondis. Mõned selle meeskonnaliikmed on avaldanud arvamust, et suure tõenäosusega sõidab remonditud laev dokist välja ühe tuntud Soome laevafirma värvides.

Pandi väitel pakkus Hansatee välja majanduslikult mõlemale poolele kõige sobivama ja kasulikuma variandi, millega põhimõtteliselt nõustusid nii Ruubel kui ka Hansatee aktsionärid. "Tuleb aga kahetsusega nentida, et laeva praegustel omanikel jäi head tahet väheseks," märkis ta.

Laeva Vana Tallinn omanik Inreko Laeva AS-i peadirektor Enn Rohula ütles Eesti Päevalehele, et Hansatee pakkumist ei saanud tõsiselt võtta: "Nad tahtsid, et pankade konsortsium tasuks Nordström Thulinile selle vahe, mida Hansatee ei ole võimeline tasuma. Hansatee ei suuda maksta laeva opereerimisega seotud kulutusi ka sel juhul, kui saaks laeva täiesti tasuta."

Rohula sõnul oleks Vana Tallinna tehniline juhtimine läinud Hansatee ettepaneku kohaselt Eesti Merelaevandusele, mis tähendaks, et praegu laeval seda tööd tegevad inimesed jääksid tööta. Neid on kokku 140.

Inreko Laeva oleks rahuldanud rendisumma 20 000-22 000 USA dollarit päevas, Hansatee pakkus aga 16 000 dollarit, millega Rohula enda sõnul ei saanud nõustuda. "Minu arust ei ole Vana Tallinn sugugi kehvem, vaid on mõneti isegi parem laev kui Meloodia, mille eest Hansatee maksab Eesti Merelaevandusele 22 000 dollarit päevas," märkis ta, lisades, et tegelikult tuleks selliselt väheusaldusväärselt firmalt kolm kuud ettemaksugi nõuda. "Nad tegid koguni sellise pakkumise, et võtavad laeva meilt lihtsalt ära," valdas ta imestust.

Rohula sõnul on Vana Tallinna saatus veel lahtine. Inreko esindajad peavad läbirääkimisi panakadega laeva refinantseerimiseks ja tagasimakse tähtaja pikendamiseks. "Me teeme kõik selleks, et selle laevaga hakkaks opereerima Eesti kapital," lubas ta.

Rohula sõnul oli Vana Tallinn liinil olles keskmiselt plussis neli miljonit krooni kuus ja Hansatee ei tulnud selle rahaga välja seetõttu, et firma kulutused nii Eesti poolel kui ka Soome tütarfirmas Tallinn-Finland olid liiga suured.

SIRJE NIITRA