Kuigi investeerimisfondil võib olla portfellis palju firmasid, siis iga ettevõte on Vene sõnul erinev. „Mina ei usu, et ühe firma kogemust annab automaatselt üle dubleerida teise firmasse ja see firma saab läbi selle edukaks. Minu arvates see ei ole võimalik,“ märkis ta.

Tuuma puhul on müügitsüklid väga pikad ning suure panga kliendiks saamisel tuleb tööd teha vähemalt poolteist aastat. Investorite poolt nõuab see Vene sõnul aga palju kannatust ja usaldust. „See on aga keeruline, sa pead kogu aeg näitama paremaid numbreid, et uusi investoreid veenda ning see ongi vastuoluline ja keeruline, eriti meie pika vinnaga äris,“ ütles ta.

Vene on ehitanud üles kunagise Hansapanga IT süsteemid ning seejärel loonud koos kaasasutajatega ettevõtted Icefire (osteti checkout.com poolt), RevRight, Pocopay ning kõige hilisemalt 2019. aasta alguses tegevust asutanud pangaplatvorm Tuum, kuhu 2020. aasta lõpus esimest korda välist raha kaasati ning millega tänaseks on tehtud kaks investeerimisraundi.

Konkurentsis püsimiseks otsustati välisraha kasuks

„Meil olid pikalt arutelud, kas me läheme välisrahastuse teed või mitte. Aga me saime väga hästi aru, et me tahame olla konkurentsis ja kasvada, sest meie suurimad konkurendid maailmas olid väga hästi kapitaliseeritud, nad suutsid hästi kiiresti kasvada ja selleks on vaja raha,“ ütles Vene.

On hästi oluline, et sa tunnetad ära, et jah, see suhe saab olema õige. Abielu saab lahutada, aga seda sa ei lahuta

Investoriteni jõudmiseks suheldi Vene sõnul sõpradega, kes omakorda kontakte lõid. Järgnes üle 100 kõne investoritega.

„Sellest on palju õppida, sest iga fond küsis erinevaid materjale. Mina istusin Muhus oma maakodus, kuna saared olid koroona ajal kinni ning muudkui tegin neid, igale oma,“ rääkis Vene. Õppetunnina tasub kõik materjalid valmis teha sellisel viisil nagu ise õigeks pead, sest muidu võib töömahu all hulluks minna. „Aga me tahtsime too hetk tõesti parimat,“ ütles Vene.

Too hetk oli asutajate arvamus, et investoriteks tahetakse suuri fonde, märkis Vene. Täna tal selget arvamust enam pole, kas parem on minna suurte fondidega, mis on formaalsemad või inglitega, kes on lähemal. See on aga küsimus, mille raha kaasavad ettevõtted peaksid tema sõnul kindlasti läbi mõtlema, sest kui on vaja teha olulisi otsuseid ning saada tuge, siis peab suhtlus olema avatud ja siiras, mitte protsessikeskne.

„On hästi oluline, et sa tunnetad ära, et jah, see suhe saab olema õige. Abielu saab lahutada, aga seda sa ei lahuta,“ märkis Vene.

Ära kõike räägitut usu ning vali õiged inimesed

Soovitusena tasub Vilve sõnul läbi mõelda, mida vaja on. Kuigi iga investor ütleb, et nad toetavad sind igal võimalikul viisil, siis lõpuni seda uskuda ei tasu. Tuleb aru saada, milline on fond ja sealsed inimesed, sest inimkontakt on Vene sõnul hästi oluline.

Me oleme õppinud, kuidas selles maailmas elada, aga ma ei tea, kas me oleme veel piisavalt head

„Kui sa tahad rahast rohkemat, siis räägi nendega, kes saavad aru, mis sa teed ja kellel on kontaktid,“ märkis Vene. Palju kontakte on eriti nendel investoritel, kes on spetsialiseerunud üksikutele tööstusharudele ning kontaktid aitavad omakorda potentsiaalsete klientideni. „See on meid aidanud, võibolla mitte nii palju kui me too hetk lootsime, aga kindlasti on aidanud,“ ütles Vene.

Lõpuks otsustas Tuum kahe investori kasuks. Üheks üks Eesti suurimaid fonde Karma Ventures ning BlackFin Capital Partners Prantsusmaalt, mis investeerib fintech ja insurtech ettevõtetesse. Teine, A-seeria investeerimisraund oli tänavu jaanuaris, mida juhtis Portage Ventures.

„Me oleme õppinud, kuidas selles maailmas elada, aga ma ei tea, kas me oleme veel piisavalt head,“ tõdes Vene.

Täna peab kasvama kiirelt, muidu sa ei kasva üldse

Tänases maailmas ettevõtteid nagu Icefire palju ei sünni, arvas Vene. „Elu ja eriti tehnoloogiamaailm on nii palju muutunud, et sa pead suutma kasvada hästi kiiresti, vastasel juhul sa ei kasva üldse. Konkurents on väga suur, klientide ootused on väga suured,“ ütles ta.

[...] kuigi me lubasime alguses, et me ei kasva suuremaks kui 30 inimest, siis tagantjärele vaadates oli seda võimatu pidurdada

See nõuab omakorda ka totaalselt teistsugust juhtimist ja otsuseid. „Minu jaoks oli see väga keeruline üleminek, ma olin harjunud pea 20 aasta jooksul otsuseid ise tegema,“ märkis Vene. Icefire’is ei olnud väliseid investoreid ning seega oli kogu risk sinu, aga ka kõik otsused.

„Icefire’i algus sündis sellest, et teha midagi koos, mida me kõik naudime ja me tahame iga hommik tööle minna. Ma arvan, et sisemisest motivatsioonist sündiski see, et kuigi me lubasime alguses, et me ei kasva suuremaks kui 30 inimest, siis tagantjärele vaadates oli seda võimatu pidurdada,“ märkis Vene.

Kui Hansapangast lahkumise ning uue ettevõtte asutamise otsus oli tehtud, rääkis ta sellest kursuse- ning korterikaaslasele Tarmo Pajumetsale, kes on täna Rootsi Swedbankis IT juhina tööl. „Tarmo konservatiivse inimesena ütles, et issand Vilve, teil ei ole ühtegi klienti, kuidas te lähete niimoodi,“ meenutas Vilve.

Pajumets lõi omakorda kontakti Eesti Ehituse Grupi (tänane Nordecon -toim) juhi Toomas Lumaniga, kes uskus Vilve sõnul, et konkurentsitihedal ehitusturul võidab see, kes suudab paremini oma ettevõtte protsesse automatiseerida ja ette ennustada. „Toomas julge inimese ja ettevõtjana investeeris ja ostis Oracle’ilt terve paketi oma protsesside juhtimiseks, aga tal praktiliselt ei olnud majas IT-inimesi,“ ütles Vene. Kontakt kandis vilja ning tagantjärgi on tegu tohutu usaldusega Toomas Lumani ning arendusjuhi Ando Voogma poolt, lisas ta.

Sellest sündis viie töötajaga Icefire’i esimene leping, väärtusega 2 miljonit krooni. „Ettevõtluses peab olema mõistus ja tarkust, kuid ka õnne. See oli õnn,“ ütles Vene.

Ettevõtte põhivara on inimesed

Enda karjääri ei oleks Vene enda sõnul suutnud 90ndatel mitte kuidagi ette kujutada ning programmeerijaks õppinuna oleks ta võinud siiamaani koodi kirjutada. Tagantjärgi vaadates on tema arengut ja käitumist juhina väga palju mõjutanud toonane ülemus ning hilisem Hansapanga tehnoloogiajuht Tõnis Sildmäe.

„Ta nägi minus ilmselt potentsiaali, sest varsti võttis ta mind otsustajate tiimi ja usaldas mind väga palju selles, kuidas me süsteeme arendame. See avas minus selle, et ma aina rohkem avanesin ja julgesin arvamust avaldada. See oli minu juhikarjääri algus,“ rääkis Vene.

Tõniselt õppis ta seda, mis on tema meelest siiani heaks juhiks olemise juures kõige olulisem: usaldus enda inimeste vastu. „Just meie alal, kus meie põhivara ongi inimesed, sul ei ole mitte midagi muud,“ märkis Vene.

„Esimene eeldus, et inimene avaneks ja hakkaks ettevõtte jaoks kõike andma, mis temas on, on see, et ta tunneb, et ta juht usaldab teda. See oli see, mida Tõnis tegi,“ ütles Vene ning lisas, et ükskõik kui väikest rolli inimene ettevõttes täidab, ei tohi jätta muljet, et ta ei ole ettevõtte jaoks oluline.

20. oktoobril toimuv EstBAN10 Angel Summit on korraldatud koostöös Delfi Ärilehega.