60-aastase ajalooga Maiuspala kompvekid tunnistati Eesti läbi aegade parimaks toiduaineks
“Eesti toiduliidu Juubelikulla märgi saanud, peaaegu 60 aastat müügil olev Maiuspala kommikarp on uuringuandmete põhjal tänaseni üks müüdavamaid kommikarpe Eestis,” ütles AS-i Kalev juhatuse esimees Kaido Kaare. Näiteks 2013. aastal müüdi Maiuspala komme kokku 63 700 kilogrammi ehk ligi 4 778 000 kompvekki.
Maiuspala pralineekompvekkide tootmist alustati 1956. aastal. Kommide retsept on läbi aegade püsinud pea muutumatuna: Maiuspala kommide pikaajalise edu saladuse taga on väga hästi õnnestunud maitsebukett hõrgust mandlipralineest, seda katvast paksust šokolaadikihist ning pähklipuistest.
“Maiuspala kommide autor ei ole kahjuks täpselt teada, kuid legend räägib, et toote võis välja töötada Kalevi tollane peatehnoloog ja hilisem ettevõtte direktor Edda Maurer. Maiuspala kompvekid jõudsid tollal muidugi harva tavaliste kaupluste lettidele, tegemist oli väga defitsiitse tootega, mida õnnestus hankida vaid tutvuse kaudu n-ö „leti alt“. Samas saadeti seda päris suurtes kogustes Moskvasse ja legendi kohaselt olid need kommid ka ühed Leonid Brežnevi abikaasa lemmikud,” rääkis Kaare Maiuspala ajaloost.
Viimased 35 aastat on kommikarbi kaant kaunistanud blondi tütarlapse ja tibudega foto, mis on selle toote puhul pea sama oluline kui karbis olevad kommid. Kõige enam uudishimu on tekitanud just Maiuspala kaanetüdruku päritolu: kes on see väike blond tüdruk ja mis on temast tänaseks saanud?
Kalevi teadur Otto Kubo meenutab, et 1970. aastate teisel poolel käisid tollase direktrissi Edda Maureri kutsel Kalevis külas Eestis ringreisil viibinud Itaalia fotograafid.
"Nad pakkusid oma töid Kalevile ja nende seast valiti välja kaks fotot: üks nüüdseks juba legendaarne Maiuspala tüdrukuga ja teine – kolme väikese spanjelikutsikaga. Mõlemad hakkasid kaunistama Kalevi kommikarpide kaasi: üks siis Maiuspala ja teine liköörikommide oma. Need karbid tekitasid parajat furoori: tegemist oli otsekui „välismaa“ pakenditega, tolleaegses N.Liidus täiesti uue kvaliteediga. Kahjuks ei ole teada, kes oli Itaalia fotograafidele modelliks Maiuspala kommikarbi kaanefoto tegemisel: ta võis olla eestlane, aga sama hästi ka itaallane või mõne muu rahvuse esindaja. Tänaseks peaks see tütarlaps olema juba umbes neljakümneaastane naine,“ rääkis Kubo.
Kolm aastat tagasi sai kommikarp endale uue väikese kaanetüdruku, kuna esialgse foto kvaliteet oli pikaajalisest kasutamisest ja üha uuesti ning uuesti trükkimisest juba tugevasti kannatada saanud. Ainukese väljapääsuna tundus variant otsida uus võimalikult sarnane blond modell ja lavastada kogu stseen tibudega uuesti. Selleks kuulutas Kalev välja fotokonkursi, kuhu laekus 1276 pilti. Nende seast valiti Maiuspala karbi kaant kaunistama väike Sonja Valgamaalt.
Kommikarbi kujundust üritati kord muuta – 1990.aastate lõpus. Selle tulemusena langes aga Maiuspala müük drastiliselt ja Kalevil ei jäänud muud üle, kui taastada endine kujundus.
“Nii on Maiuspala üks suhteliselt ainulaadne toode, kuna selle pakendikujundust dikteerivad tarbijad, ettevõttel endal siin väga sõnaõigust ei ole,” lisas Kaare.
Meenutus, kuidas Maiuspala kommikarp varem välja nägi: