Remonditud käigukastide arv sõltub sellest, kui palju on taolisi käigukaste liikluses ning mudeli vastupidavusest. Automaatkäigukastide remondi – ja hooldusettevõtte Hõbenool juhatuse liig Jürgen Riim teeb statistika põhjal kokkuvõtte, millised käigukastid vajavad kõige enam remonti, juhul kui neid õigeaegselt ei hooldata. Vaatluse all on 3 –13aasta vanused autod (2005 –2015), sest nende hooldus- või remondivajaduse tõenäosus on üsna kõrge.

Selle aasta septembri lõpu seisuga oli Eestis liikvel ligi 140 000 automaatkäigukastiga sõidukit registreerimisaastaga 2005 –2015. Statistika järgi satuvad sellised sõidukid kõige tõenäolisemalt remonti. Vanemaid sõidukeid enam eriti ei kohta, sest need sõidetakse nii öelda võiduka lõpuni. Uuematel on aga garantiiaeg ja esindus lahendab probleemid tasuta.

Autotootjad lubavad suuremale osale automaatkäigukastidele eluaegse vastupidavuse. Hõbenoolega võtab aga aastas ühendust ligi 1500 klienti, kellel on ilmnenud mõni käigukasti probleem. Kui arvestada, et igal aastal registreeritakse Eestis ca 15 000 uut automaatkäigukastiga sõidukit, siis 1500 on väga suur number.

Riimi hinnangul tähendab see pikas plaanis, et pea iga kümnendat automaatkäigukasti tabab mõni probleem. „Vigadega sõidetakse tihti aastaid ning selle tulemusena lõhutakse käigukasti veel rohkem. Ajal, mil otsustatakse käigukastiga remonti minna, käivad paljudel automanikel remondiarved üle jõu,” selgitas ta.

Riim tõdeb, et käigukasti remont on kallis, sest tegemist on mahuka tööga, kus tuleb sageli välja vahetada mitmed varuosad. „Automatic Transmission Rebuilders Association statistika kinnitab, et 90% vigadest on põhjustatud ebaloomulikust kulumisest, mida saaks ära hoida korrapärase hooldusega.

Seega tasubki õigeaegselt hooldada kõiki käigukasti mehhanisme. Samas on teatud mudelid, mis on loodud teistest nõrgemad ja millele võiks sagedamini tähelepanu pöörata, ” rääkis Riim.

CVT – ehk variaator käigukast

Maanteeameti statistika näitab ühe suuremat CVT käigukastide juurdekasvu Eestis. Aastaid on CVT käigukastide hulgas võidutsenud Audi, kelle pärusmaale on viimasel ajal tugevalt tunginud Toyota, Subaru ja Nissan.

Audil on keskmiselt kõige vanemad variaatorid ja seetõttu remonditakse neid ka kõige rohkem. Samas suure hooga sõidavad Audi kõrvale Subaru ja Nissan. Viimaste puhul on remondi osas toimunud lausa plahvatuslik kasv, eriti arvestades, et tihtilugu on tegemist väikese läbisõiduga uute autodega.

Subarul kulub sageli variaatori kett ning keti juhikute purunemise tagajärjel saavad kahjustada ka kallid variaatori koonused. Ühelt poolt on selle põhjuseks raskemad töötingimused, sest tegemist on nelikveolise variaatorkäigukastiga.

Teisalt mõjutab käigukasti õigeaegne ja põhjalik hooldamine. Nissani puhul saab aga saatuslikuks võib-olla liigne optimeerimine ja Eestis enamasti linnarežiimis sõitmine. Tagantpoolt saab võrdluseks tuua Honda ja Toyota/Lexus, kes külastavad remonttöökodasid hetkel veel suhteliselt harva.

2005 –2015 CVT (Maanteeameti andmetel registreeritud CVT käigukastiga sõidukid)

  • TOYOTA 4968
  • AUDI 3899
  • SUBARU 3372

DSG käigukast

DSG käigukaste kasutab Eestis enim Volkswagen (VW), Audi, Volvo ja Ford. Remonti sattumise tõenäosus on suurem vanematel VW mudelitel, millel on suurem läbisõit ning võimsamatel seitsmekäigulistel Audidel.

Remonttöödes võidutsevad aga ka suhteliselt vähe kasutatud Volvo, Ford, Jeep, Chrysler, Mitsubishi ja Peugeot kuuekäigulised Powershift käigukastid. Riimi sõnutsi võib liialdamata öelda, et statistiliselt on tegemist väga probleemse saksa käigukastitootja Getragi inseneritööga, mida ülekaalukalt kasutatakse.

„Tegemist on alates 2008.aasta masinatega. Probleemidest on teadlik ka käigukasti tootja, kes alles paar aastat tagasi tõi turule mobifikatsiooni uuenduse, millega on probleemi ulatust vähendatud, ” tõdes Hõbenoole juht.

DSG käigukasti remondikulud võivad suurte kahjustuste tõttu ulatuda 3000 euroni. „Paraku ei aita selle probleemse käigukasti kõigi vigade vältimiseks alati isegi mitte hooldus. Küll aga vähendab õigeaegne hooldus vigade esinemise tõenäosust, ” nentis Riim.

Spetsialistid soovitavad DSG käigukasti hooldusele mõelda mitte hiljem kui 60 000 kilomeetri läbimisel. Linnasõiduks kasutatava masina puhul isegi kuni 40 000 kilomeetri läbimisel.

Tava- ehk planetaarautomaat

Viisteist aastat tagasi oli tava-ehk planetaarautomaat käigukast suuresti luksautode pärusmaa (suured mootorid ja tugevad käigukastid). Tänaseks on siia lisandunud ka näiteks VW, Volvo, Toyota, Honda, Škoda, Kia, Ford, Chrysler, Opel, kes enamasti kõik kasutavad levinult automaatkäigukasti. See kajastub ka remondi statistikas. Tihti leiavad tee töökotta suure läbisõiduga BMW, Audi ja Mercedes-Benz mudelid.

Riimi sõnul on põhjuseks enamjaolt abrasiivsest õlist tekkinud kulumine. Enam torkab uuematest sõidukitest eriliselt silma Jaapani Aisin Seiki käigukast (AWTF-80 SC) ning tema „suur vend“ TR-80SD (Audi Q7, Porche Cayenne).

Tugevas riskirühmas on „uute rahvaautodena“ Volvo, Ford, Saab, Opel, Peugeot, Citroen aga ka Alfa, Fiat, Hyundai, Rover, Jaguar, Mazda jt. Kõigi puhul on tegemist kuuekäigulise planetaarkäigukastiga ja enamasti kuni 2…2,5liitriste mootoritega (harva 3.0 mootoritega).

"Erinevalt saksa päritolu kuuekäigulisest DSG käigukastist saab nimetatud Jaapani käigukasti puhul enamus viga hooldusega väga vältida. Regulaarne paarisaja euro suurune hooldus iga 60 000 kilomeetri järel elimineerib suure tõenäosusega remondiarveid, mis jäävad vahemikku 1700 kuni 2500 eurot, ” hindas Riim.

2005 –2015 tavaautomaat ja DSG (Maanteeamaeti andmetel registreeritud sõidukite hulk)

  • VOLKSWAGEN 13950
  • BMW 13322
  • VOLVO 11561
  • AUDI 11139
  • MERCEDES-BENZ 10831