Ülemistel taksosse istudes jõudis Rene Hirv tähele panna, et silt autoaknal näitas keskmisest kõrgemat hinda: „4.90 sõidu alustamine ja 1.10 kilomeeter tundus veidi kallim kui harjunud, aga kuna töökõne käis ja tempo surus takka, istusin sisse. Fahle maja juures märkasin üllatusega, et juba on 10 eurot täis tiksunud. Tavaliselt läheb mul kokku 12-13 eurot. Tekkis täpsem huvi, lõpetasin kõne ja mõõtsin telefoni GPS-ga - Pirita teel hooga sõites tiksus 2-2,5 eurot kilomeetri kohta.“

Sisulist arutelu umbkeelse juhiga polnud võimalik üles võtta, küll pakkus sohver kliendi nurina peale, et andku 10 eurot mustalt. Kuna Rene nõudis jätkuvalt tšekki ühes selgitusega, peatas ärritunud juht takso Pirita Selveri parklas ja edasi sõitmast keeldus. Peale Rene kõnet politseisse, kus juhtum ka kirja pandi, soostus taksojuht kliendi mõnisada meetrit edasi Masti tänavale kohale viima.

Legaliseeritud pettus

6,9 kilomeetrine sõit päädis lõpuks siiski 18,9 eurose väljaminekuga. „Maksin meelega krõbeda hinna kinni, et saaks tšeki ja asjale ametliku käigu anda. Politsei soovitusel helistasin pärastpoole muposse. Juttu juhuslikult pealt kuulnud Uberi juht vaid naeris, et taksist ei teinud midagi valesti – Tallinnas ongi täiesti seaduslikult lubatud küsida kogu sõidu jooksul ka ajatasu. Minu arust peaks see lubatud olema vaid siis, kui tuleb seista ummikus või kliendi tõttu oodates. Ajatariif peaks olema asendav, mitte lisanduv faktor! Legaliseeritud pettus! Kangesti meenusid kunagised värvikad ajad Helsingi taksonduses.“

Mupo taksogrupi juhti Aivar Melnikovi teemapüsitus ei üllata. Mõned korrad aastas tuleb ette kaebusi, kus kliendid pole mõistnud summeritud tariifi olemust. „Juba 2018. aasta lõpust lubab majandusministeeriumi määrus kohaldada summeerivat arvestusrežiimi. Kui võrdleva puhul rakendub ajatasu kiirusel alla 22 km/h, siis summeeriva puhul arvestataksegi kogu sõidu kestel samaaegselt nii aja- kui kilomeetritasu.“

Melnikovi rõhutab, et igapäevaselt taksodele visuaalkontrolli teostades pöörab sellele, et hinnad taksoaknal oleks korrektsed ning tasuarvestuse põhimõte välja toodud. Kui suurelt või kus kohas peaks aga hinnakirjas „SUMMEERIV TARIIF“ seisma, mupo ette öelda ei saa.

„Normi ega nõuet ministeeriumi määruses pole,“ nentis Melnikov. „Nagu kaubanduses mõnikord märkame – kõik on kirja pandud, mis sest, et peenikeses kirjas kuskil alaservas. Arusaadavalt taksojuhid ei tõtta rõhutama, et nende masinas reisides tuleb paralleelselt maksta nii kulunud aja kui läbitud kilomeetrite eest.“

Lubatud maksimumid
sõidu alustamine 5,5€

sõidukilomeeter 1,1€

ajatasu 24,20€
Taksogrupi juhi arvates probleem ajas pigem väheneb kui kasvab, sest iga uue taksomeetriga sõiduki kohta tuleb nädalas ligikaudu 30 vastset „sõidujagajat“. Kui taksodele kehtib karm EURO5 saastenorm, siis „äppimehed“ võivad kliente vedada mistahes masinaga, millel kehtiv ülevaatus ning avariitunnuseid pole.

Läbipaistmatud hinnad

Tulika Takso juhatuse liige Anne Rebane kinnitas, et kõik nende taksod rehkendavad sõidu hinda võrdleval moel, mitte kaht tariifi kokku liites. „Teema tõstatub päris sageli hangete puhul, kus küll on kaalumisel kolm põhilist parameetrit – alustamis-, kilomeetri- ja ajatasu, ent unustatakse arvestusrežiim. Üllatus on ebameeldiv, kui lõpuks selgub, et tervele sõidule lisandub ajatasu.“

Kahe arvestusmeetodi samaaegselt lubamine teeb Rebase hinnangul tarbija elu ebamõistlikult keeruliseks. „Kui mina valida saaks, võiks ainsana toimida summeeriv meetod. Inimene oskab hinnata mitu kilomeetri tema sihtkohta on ja kui kaua sinna tavaoludes sõidab. Võrdleva puhul esineb määramatuid tegureid rohkem.“