Peamiselt Balkanimaades finantsteenuseid arendava IuteCrediti juhi Tarmo Silla hinnangul näitab Eesti pensionireformiga kaasnev sarnase haridussuuna vajalikkust ka meil. "Kõige paremad kliendid on need, kes oma finantsides hästi orienteeruvad ning ei kingi oma vara ja teenistust lihtsalt ära. Raha efektiivne teenimine ja efektiivne kulutamine on mõlemad eluks vajalikud oskused. Mida varem seda õppida, seda parem,” märkis ta.

Silla hinnangul vajab ka eestimaalaste finantskirjaoskus jätkuvalt järeleaitamist. “Pensionireform algatati väitega, et fondihaldurid ei ole kasvatanud inimeste vara piisavalt hästi, kuigi on saanud selle eest head tasu. Seega peaks inimestele looma võimaluse oma vara ise juhtida. Edasi tekitati sellest näilik valik, et valida on, kas lahkuda pensionisambast või jätta oma vara nii nagu on. See on tegelikult eksitav valik. Oma pensionivara enda kätte võtmiseks ja selle juhtimiseks ei pea keegi pensionisambast lahkuma,” selgitas Sild.

Sild usub, et on tuhandeid kui mitte kümneid tuhandeid inimesi, kes ei tea tänaseni, et neil on võimalik oma pensionivara fondidest välja võtta, kuid seejuures mitte lahkuda teisest sambast ja saada riigilt raha edasi.

“Igaühel on võimalik jätkuvalt saada riigilt enda kätte +4% oma kuupalgast, kui ta teisest sambast lahkumise asemel avab pangas isikliku pensioni investeerimiskonto ja laseb fondihalduril paigutada teise samba raha sinna,” ütles Sild, kes on ka ise valinud pensioni investeerimiskonto pensionisambast lahkumise ja tulumaksu kaotuse asemel. “Sisuliselt on see 4% palgatõus igakuiselt ning tulumaksukaotuse vältimine. Mulle sobib, kui riik annab mulle raha juurde ja ma ise valitsen oma pensionivara.”

“Meie inimesed pole reeglina aru saanud, et kõige mõistlikum on suunata seni nö lukus istunud pensionisammas edasi isiklikule pensioni investeerimiskontole, kus säilivad riigi sissemaksed, aga inimesed saavad ise otsustada, kuidas nende pensionikonto kasvab. Kahjuks ei ole ka reformi kõik osapooled huvitatud selguse loomisest, et valik pole ainult üks või teine, et kas jätkata vanamoodi või võtta raha välja ja kulutada ära,” rõhutas Sild.

Moldovas suure avalöögi saanud kampaania “Finantstarkuse põlvkond”, mida IuteCredit toetab, on osa finantshariduse populariseerimise programmist. Eesmärk on juba varases eas arendada laste oskusi ja teadmisi rahaliste vahenditega ümberkäimisest.

Moldova finantshariduse populariseerimise kampaaniale on lisaks IuteCreditile õla alla pannud Moldova haridus-, kultuuri- ja teadusministeerium ning mitmed teised tuntud organisatsioonid nagu Ameerika Kaubanduskoda ja Junior Achievement.

Finantshariduse omandamist toetava programmi raames on välja töötatud erinevad töövahendid, mis on sobilikud kasutamiseks just 7-18-aastastele noortele. Loodud on näiteks finantsprobleeme kajastav animasari.

Lapsevanemate jaoks on aga välja töötatud suunised laste juhendamiseks ja õpetamiseks - kuidas enda rahaga just parimal moel ümber käia. Lisaks eelnevale on digiteeritud ka keskkooli õpilastele suunatud õppematerjal, mis muudab noorte jaoks teadmiste omandamise erakordselt mugavaks.

IuteCredit on Eestist pärit rahvusvahelisel turul tegutsev finantstehnoloogia ettevõte, mille võlakirjad on noteeritud Frankfurdi börsi nimekirjas. Ettevõtte koostööpartnerite hulka kuuluvad rahvusvahelised teleoperaatorid Orange, VodaFone, Deutsche Telekom, Mastercard ja suurimad elektroonikakaubamajad, aga ka riiklikud postiasutused. IuteCredit pakub teenuseid peamiselt järelmaksude, väikelaenude ning autolaenude näol. 40 töötajaga emaettevõtte peakorter asub Eestis, Tallinnas.