Eesti ühe suurema kütusefirma Jetoili gruppi kuuluva õli- ja määrdeainete müüja OilTrade OÜ äriarenduse juht Stig Rogenbaum tõi välja, et enamus baasõlide (mineral light, synthetic heavy, synthetic light) hinnad on aastaga kasvanud kaks-kolm korda, mõned (mineral heavy) suisa neli korda. „Üks põhjus on see, et majandus on pärast koroonakriisi esimest šokki hakanud taastuma, eriti Hiinas ja USAs, mis kasvatab nõudlust õlitoodete järele,“ ütles ta.

„Teine põhjus on see, et kuigi majandus kasvab, on teatud sektorid, mis kiduvad. Üheks selliseks valdkonnaks on lennundussektor, kus jätkuv kriis on lõhkunud õlitootmise normaalse tarneahela. Kuna paljud lennukid sisuliselt seisavad, on tekkinud tohutu kõrgekvaliteedilise sünteetilise õli ülejääk. Tootmiskulud on aga endised, mis paisutab eriti madala otsa õlitoodete hindu,“ selgitas Rogenbaum.

Lisaks on märkimisväärselt suurenenud õlitoodetesse segatavate lisakomponentide hinnad. Tõusuteel on ka logistika- ja transpordiga seotud kulud, olgu tegemist metallvaatide või konteinerveostega. „Kui kõik need asjad kokku panna, võib öelda, et õliturul valitseb praegu täiuslik torm,“ rääkis Rogenbaum.

Nii nagu nafta hinna kõikumine jõuab üsna kiiresti Eesti diisli- ja bensiinihindadesse, jõuab ka baasõlide kallinemine reaalmajandusse, ehkki viiteaeg on veidi pikem. „Tänavu on enim pihta saanud ilmselt tööstus ja metsandus, kelle jaoks on õlitoodete lõpphind kerkinud 50-70 protsenti. Arvestades, et tööstus moodustab Eesti õliturust umbes poole ning õlid ja määrdeained on tööstuse jaoks ülioluline sisend, võib eeldada, et hinnatõus jõuab ka teistesse sektoritesse ja toodete lõpphindadesse. See mõjutab kaudselt meid kõiki,“ märkis OilTrade’i äriarendusjuht.

Vähem on tõusnud raskeveokite ja sõiduautode õlide hinnad, umbes 15-20 protsenti. Rogenbaumi sõnul näitavad aga märgid, et hinnatõus transpordiõlide turul pole sugugi lõppenud. „Tavalist tarbijat mõjutab see otseselt niipalju, et kui ta läheb esindusse või töökotta oma sõiduauto õli vahetama, tuleb tal ilmselt senisest suurem summa välja käia,“ selgitas Rogenbaum.

Küll aga rõhutas ta, et hinnatõus, eeskätt äriklientidele, on igaühe jaoks erinev, sõltudes õlitarnijaga sõlmitud lepingu tingimustest ja pikkusest.

Liitumine Eesti õliturul

Baltikumi ja Soome õliturg on eelpool mainitud põhjustel praegu tugeva surve all, mis muudab väikeste edasimüüjate elu keeruliseks ja viib paratamatult turu konsolideerumiseni. Suured tegijad suudavad heitlikus ja kiiresti muutuvas keskkonnas edukamalt toime tulla ja seeläbi oma klientidele paremaid lahendusi pakkuda, on Rogenbaum kindel.

Näiteks liitus Eesti õlimüüja, peamiselt vene keelt kõnelevaid kliente teenindav Luboil OÜ tänavu septembris OilTrade’iga. „Nägime, et koondumisest võidavad mõlemad osapooled. Luboili kliendid saavad hõlpsama ligipääsu õli- ja määrdeainete maailma tippkaubamärkidele nagu Petronas ja Aztec. OilTrade võidab aga juurde uusi kliente venekeelses segmendis, samuti tekib sünergiaid Soome turul, kuhu mõlemad on hiljaaegu sisenenud,“ selgitas Rogenbaum.

„Lisaks aitab liitumine üheks suuremaks ettevõtteks kulusid optimeerida, kuna loome ühise lao ja dokumentide haldussüsteemi. Vähetähtis pole seegi, et uued inimesed toovad ettevõttesse värsket know-how’d, millest võib tulevikus uusi ärisuundi tekkida,“ märkis Rogenbaum. Ta lisas, et kuna ajad on heitlikud, võib Eesti õliturul koondumisi ja ülevõtmisi lähitulevikus veelgi ette tulla.