Müügistatistikast ilmneb, et selle aasta esimese kaheksa kuuga on eestlaste seas kõige menukamateks teleriteks osutunud 55-65 tolliste ekraanidega mudelid ning tänaseks on enam kui pooled Eestis müüdavatest telerid 55-tollise või suurema ekraaniga. Võrreldes eelneva aastaga on märgatavalt suurenenud huvi ka ülisuurte, enam kui 65-tollise ekraanidiagonaaliga mudelite vastu.

“Järjest suuremate telerite valimise kõrval annab tooni ka aina parema kvaliteedi ihkamine,” sõnas Elisa seadmete tootejuht Anti Liivat. Ta lisas, et kui veel mõned aastad tagasi kaaluti, kas valida FullHD- või 4K-teler, siis tänavu on pea kõik Elisas ning Eestis tervikuna ostetud telerid olnud 4K-resolutsiooniga. "Näeme turul tervikuna ka esimesi märke 8K-revolutsiooni saabumisest,” rääkis ta.

Kiibipuudus mõjutab ka teleriturgu: hinnatõus võib olla üle 150 euro

Koroonakriis on kaasa toonud ülemaailmse kiibipuuduse, mis mõjutab eriti tugevalt arvuti- ja autotööstust, kuid puutumata pole jäänud teleritootjad, kes on pidanud paljudel juhtudel kasumi teenimiseks oma seadmete hindasid tõstma.

“Kui senine trend on pigem olnud see, et aastast-aastasse muutuvad telerid soodsamaks, siis sel aastal on lood veidi teistsugused – hinnad on jäänud püsima ning paljudel juhtudel pigem tõusnud,” lausus Liivat. Elisa statistikas on näha väikest keskmise hinna langust enam kui 65-tollise ekraanidiagonaaliga mudelite seas, aga selgelt on tõusnud 32-40 ja 50-55 tolliste ekraanidega telerite hinnad.

“Kui vaadata kõikide müüjate peale kokku kogutud hinnastatistikat, on uuringufirma BRC andmete põhjal näha, et keskmised hinnad on kasvanud 604 euro juurest 755 euro juurde ehk tootjate kõrgemad tootmiskulud mõjutavad otseselt teleriostja rahakotti,” rääkis Liivat.

Siiski ei tähenda kõrgemad hinnad seda, et telerid oleks jäänud ostmata. Elisa müügistatistikast lähtub, et sel aastal on kõige populaarsemad kuud uue teleri hankimiseks olnud jaanuar ja märts. Tootjatest on eelistatuimad olnud Samsung ja LG ning mõnevõrra on vähenenud Philipsi populaarsus. Sarnased on trendid ka turul tervikuna, kus top nelja hulka mahub ka Sony.

“Kuigi paljud inimesed otsustasid uue teleri soetada juba eelmisel aastal, mil veedeti kodudes keskmisest rohkem aega, siis on näha, et paljud ootasid uuendamisega tänavuseni. Kuigi hinnad ja tarneraskused on mõningatel juhtudel õige valiku langetamiseks keerulisemaks muutnud, siis näeme, et müüginumbrid on võrreldes eelneva aastaga pigem tõusnud,“ lausus Liivat.

“Vaadates hetkel turul toimuvat, siis ei tundu, et kiibipuudus ja tarneraskused lähiajal lõppemas oleks, pigem võib arvestada, et see mõjutab maailma veel vähemalt aasta või kaks,” ütles Liivat. “Seega, kui tunned, et teler vajab uuendamist, siis tasub see pigem ära teha varem kui hiljem, sest miski ei välista, et hetkel valitsevad tarneraskused lähikuudel veelgi tõsisemaks muutuvad.”

Kuidas valida enda koju sobiv teler?

Kuna uut telerit ei osteta igal aastal, on Liivati sõnul oluline, et ostuotsus oleks hästi läbi mõeldud ning valitud teler sobiks päriselt tuppa, kus seda kasutama hakatakse. Seetõttu soovitab ta uut seadet valides silmas pidada järgmist:

  • Teleri peaks saama paigutada tuppa nii, et saaksid seda vaadata võimalikult otse, kuid mitte rohkem, kui 40-kraadise nurga all.
  • Selleks, et leida tuppa sobiv teler, korruta soovitud mudeli ekraanidiagonaali näitaja 1,2-ga ja vaata, kas saaksid telerist sellisel kaugusel istuda. 55-tollise teleri puhul on näiteks tulemuseks 66, mis tähistab 66 tolli ehk ligi 1,7 meetrit.
  • Kui soovid tulevikukindlust, siis vali kindlasti võimalikult kõrge resolutsiooniga teler. Kuigi hetkel on 4K-sisu endiselt arenemisjärgus, siis on vaid aja küsimus, mil see muutub peamiseks formaadiks.
  • Kui soovid lisaks telekanalitele vaadata ka Netflixi, Amazon Prime’i või Elisa Huubi sisu, siis tasuks valida nutiteler, mis neid rakendusi toetab.