Eesti vanim alkoholitootja Liviko on sel aastal siseturul müünud üle kahe korra rohkem kui teist ja kolmandat kohta hoidvad Onistar ja Ofelia. Kui eelmise aasta lõpul eksportis Onistar Livikost rohkem, siis nüüd on olukord vastupidine. Seega on Liviko ka kogumüügis teistest tublisti üle. Liviko juhatuse esimehe Udo Themase sõnul pole ettevõte selleks midagi erilist teinud, lihtsalt asjad on õigesti toimima pandud ja taastunud on vana olukord. Themas avaldas veendumust, et Liviko juhtpositsiooni enam keegi ei ohusta.

Liviko turundusdirektor Janek Kalvi ütles, et Eesti alkoholiturg on nüüd lõpuks stabiliseerunud. “Aga ma ei usu, et see lõplikult jaotatud on, eks kolm liidrit kasvatavad oma turuosa jätkuvalt,” lisas ta. Edasine areng tuleb Kalvi hinnangul rahulikum, ilma suurte hüpeteta, kusjuures rohkem hakkavad otsustama oskusteave ja investeeringuid.

Kalvi hinnangul on oluline, et Liviko eksport on võrreldes viimase aastaga sada protsenti kasvanud, kusjuures maksuvaba kaubandus laevadel moodustab sellest nüüd kõigest 16 protsenti. Sel aastal loodavad Liviko juhid Venemaa turu avanemisele, mis võimaldaks suurendada eksporti veelgi.

Onistaris nõunikuna töötav Tiit Maidre ütles, et vaatamata teatud tagasiminekule eelmise aasta algusega võrreldes on ettevõttel tänavu kõigi aegade paremuselt teine tulemus ja paanikaks pole põhjust. Ta lubas, et järgmise aasta lõpuks läheb Onistar kogutoodangus nii Ofeliast kui ka Livikost mööda. Kasv tuleb seejuures ekspordi olulise suurenemise arvel. Siseturul Onistar Maidre väitel turuosa suurendamist ei taotle, küll aga tahab selle kvaliteeti parandada.

Praegu toimuvad vahepeal Eesti viinaturu liidriks tõusnud Onistaris suured muutused. Maidre sõnul muutub nii tehnoloogia kui ka kaubamärgid ja turundusstrateegia. Balti turu jaoks välja töötatud Russkaja Stolitshnaja ja Moskovskaja Osobaja on asendatud Kristalli kaubamärki kandvate Gzelka, Posolskaja ja Staraja Moskvaga. Kehtestatud on uus piirituse standard, mis peaks parandama toodete kvaliteeti. Onistari käes on ka kaks Eesti piiritusetehast.

Jõuliselt on tänavu kasvanud Remedia müük. Juhatuse esimehe Indrek Kirsi sõnul ootasid nad eelmisel aastal rahulikult ära kahe suure hinnasõja lõpu ja tõid seejärel turule oma odava Kapteni viina. See tõigi edu. Aasta lõpuks õnnestus turuosa pea kahekordistada. “Võtsime endale turuosa, mis meile jõukohane ja kavatseme seda hoida,” lausus Kirss.

Suurte võitlust kõrvalt jälginud Kirsi hinnangul sai Onistaril hinnasõja tõttu jõud otsa ja ettevõte tõstis viina hinda, Liviko lasi aga hinna alla ja tõrjus Onistari Säästumarketi ketist välja.

Liiwi Heliisi müügidirektor Toomas Sumer ütles, et ettevõte kasvas kolmandat aastat järjest stabiilselt ja sama tendents peaks jätkuma. “Viina osas on meie numbrid väiksemad, sest me pole hindu alla lasknud, paneme rohkem rõhku maitsestatud viinade ja likööride kvaliteedi tõstmisele,” selgitas ta. Sumera sõnul on Liiwi Heliis olnud Eesti alkoholitööstuses korduvalt teerajajaks, võttes kasutusele uudseid pakendeid ja seda suunda on kavas jätkata. “Ka hologramm oli meil juba enne Livikot kasutusel,” lisas ta. Aprillis on Viljandi alkoholitootjal kavas oma toodangut ka riigist välja viima hakata.