Neste Eesti ASi juhataja Indrek Kaju sõnul on Eestis enimtarvitatava bensiini 95 tonni hind jõuludega võrreldes tõusnud 80 USA dollari võrra ehk ligi 360 dollarini. Eestis peaks see Kaju hinnangul tähendama kütuse hinna tõusu 80 sendi võrra liitri kohta.

“Kui mõni kuu tagasi kompenseeris kütuse hinna tõusu dollari nõrgenemine, siis nüüd, kui nii dollari kui ka kütuse hind liiguvad ühes suunas, toob see kaasa bensiini kallinemise,” märkis Kaju.

Samas ei tahtnud Neste Eesti juht ennustada, millal täpselt ja kui palju kütuse hind võib tõusta. “Sisseostu hind tõuseb igal juhul ja ega kütusemüüjatel suuri varusid pole,” lisas Kaju.

Hinnatõus võib toimuda järgmisel nädalal

Uno X automaattanklaid opereeriva Hydro Texaco Eesti ASi tegevjuht Andres Kivistik ütles, et hinnatõus saab tõenäoliselt teoks juba järgmisel nädalal.

“Kui nüüd kütuse hind maailmaturul ei tõuse, siis rahuldaks meid umbes 30–35sendine hinnatõus liitri kohta. Ma rõhutan, et juhul, kui hind rohkem ei tõuse,” sõnas Kivistik.

HydroTexaco juht tähendas, et Eesti kütuse jaemüügiturul on äriloogikaga vähe pistmist. “Konkurents on suur ja marginaalid väikesed. Kui suur hinnatõus täpselt tuleb, sõltub iga müüja valulävest, kui madalale ta selle lasta saab,” rääkis Kivistik. “Meil on see valulävi näiteks väga madalal.”

Hinnatõusu tulekut kinnitas eile ka Statoil Eesti ASi turundusjuht Hede Kerstin Luik. “Hinnatõus on õhus olnud juba pikka aega, arvestades maailmaturul toimuvat ning sündmusi naftat tootvates riikides,” sõnas Luik.

OPEC otsustas nafta tootmist vähendada

Nii näiteks otsustas naftat tootvate riikide ühendus OPEC vähendada naftatootmist ligi 10 protsenti ehk 23,5 miljonile barrelile (1 barrel on 159 liitrit) päevas. Nafta hinda mõjutavad ka kriisid Venezuelas ja Iraagis, valimistejärgne segane olukord Iraanis ning üha kasvav tarbimine Hiinas.

Kindlasti tõuseb kütuse hind keskmiselt krooni võrra ka 1. maist, sest ühinemisel Euroopa Liiduga peab Eesti kergitama aktsiisimaksu.

Transpordiettevõtte Marvis Trans OÜ juhataja Marko Vahimets ütles, et on kütuse hinna kerkimisest kliente hoiatanud, sest kliendid peavad selle kallinemise kinni maksma.

“Samas ei kaasne kütuse kallinemisega ainult kütusekulude kasv, sest see kallinemine tõstab kõige hinda, näiteks õlid ja muu selline. Kui hind kerkib näiteks 10–15 protsenti, siis kütuse kallinemise osakaal on sellest umbes 5 protsenti,” ütles Vahimets.

Corvus Grupp Transpordi osanik Risto P. Koovit kinnitas, et on kütuse hinna tõusuga kursis. “Mõjutab see enim Eesti-sisese veo hinda, sest näiteks meie veokid liiguvad suuremalt jaolt Venemaal, kus nad oma paagid täis tangivad,” ütles Koovit.

Kui palju hind kerkida võib, ta ennustada ei osanud. “Ilmselt veofirmad hinda kohe ka ei tõsta, eks vedajad hakka üksteist passima, kuidas keegi reageerib,” lausus Koovit.

Bensiini hind tõuseb ka Soomes Toornafta kallinemine ning maailma bensiinivarude nappus ähvardavad tõsta bensiini hinda ka Soome lähiajal tunduvalt, kirjutas eilne Kauppalehti.

Hinnasõja raugemine eelmise aasta lõpus oli Soomes näha ka bensiinimõõdikutel, kus liitri hind kerkis 1,01 eurolt 1,076 eurole ehk 15,8 kroonilt 16,8 kroonile.

Vaikne hinnatõus on jätkunud, praegu maksab bensiiniliitri hind Soomes juba 17,2 krooni.

“On olemas risk, et bensiini hind alustab kevade edenedes tõusmist. Tarbimise kasv Ühendriikides kandub kiirelt maailmaturule. Ilma suuremate ekstsessideta tõuseb bensiini hind suveks 10 sendi (1,5 krooni) võrra,” lausus Neste turundusjuht Matti Peitso Kauppalehtile.