Kokku võib igaüks endale korvi laduda kaheksa liitrist ja sama palju poolteiseliitriseid pakke odavat piima. Selline on kaupluse pandud piirang.

Eesti päritolu Euroshopperi nime kandvat üliodavat, 15 Eesti sendist piimapakki, mille ümber käivast võitlusest on Soome meedia viimastel kuudel kirjutanud, riiulitelt ei paista.

Mõned päevinäinud riietes ja nokkmütsidega mehed töötavad kärusid täis ladudes hämmastava süstemaatilisusega — otse ukse juurest sõidetakse käruga piimaletti, laotakse käru piima täis ning siis kiiresti kassa poole leekima. Hiljem selgub, et need on kohalikud tootjad, kes kambakesi K-Citymarketi kampaania vastu mässama on tulnud.

Piimakampaania eest vastutab Jyväskylä K-Citymarketis nooremapoolne Jari Luukkonen, kes intervjuud andes lösutab üsnagi hooletult toolil, jalg üle põlve visatud. Tema jaoks on odavkampaania viis turuosa võitmiseks ning kindlasti mitte ei jää see ainsaks omasuguseks.

“Jõulud on tulekul, küll me midagi välja mõtleme,” teatab Luukkonen, haarates telefoni järele. “Nonii, hetke pärast tulevad ajakirjanikud, kas sa saaksid kasti Euroshopperi piima koos hinnasildiga välja panna, et nad sellest pilti saaksid teha?” seletab Luukkonen kiiresti torusse.

“Aga sa pane piim alles siis välja, kui tüdrukud kohale jõuavad,” rõhutab mees. “Tootjad on meil siin külas käinud mõned korrad ja äkki satuvad samal hetkel poes olema, kui teie siin olete,” põhjendab ta sellist hoiatust. Ah sellest siis see müügipiirang.

Luukkonenil on õigus, vaevalt saab fotograaf kaamera välja võtta, kui eestimaine rasvata Euroshopperi piim on letilt peaaegu otsas.

“Ah et Eesti piim on veel odavam,” imestab pensionär Aila, kes on omamoodi kahe piimaahne kärutäitja vahele lõksu jäänud. Ailalgi on kärus kolm pakki piima, kõik kohalikku päritolu. “Ei maitsel pole küll mingit vahet, ma siis võtan ikka Eesti piima ka,” mõtiskleb vanadaam rahulikult hinnavõrdlusest kuuldes — Eesti piim on Soome omast pisut odavam.

Aga Aila jääb napilt hiljaks — kaks kottpükstes ja nokkmütsiga meest on kogu Euroshopperi tagavara oma kärusse ladunud. “Oi, see lõppes nii kiiresti otsa,” on Aila pisut kurb. Seepeale haarab üks dressides piimatootja oma kärust paki Eesti piima ja viskab kaarega Aila kärusse.

“Noh, proovi siis!” jõuab mees veel hõigata, enne kui ahvikiirusel käruga lettide vahele kaob.

Piima odavmüük tekitab Jyväskyläs teravaid emotsioone
Umbes kuu aega tagasi lõi Kesk-Soomes, Jyväskyläs kired lõkkele vastavatud K-Citymarketi turunduskampaania, mille raames müüakse nii kodumaist kui ka Eestis toodetud piima peaaegu tasuta.

Seppälä keskuses asuvas K-Citymarketis maksab liiter tavalist piima 4 eurosenti, rasvata piima saab kätte 1 sendiga. Eestis toodetud rasvata Euroshopperi piima saab ostja poest samuti kätte vaid 1 eurosendiga.

Eesti piima osa K-Citymarketi müüginumbrites on siiski kaduvväike — K-Citymarketi kaupmehe Jari Luukkoneni sõnul moodustab nädalas müüdavast 40 000 liitrist ASis Rakvere Piim toodetud Euroshopperi rasvata piim vaid 2%.

Taoline turunduskampaania on välja vihastanud nii kohalikud piimatootjad kui ka Jyväskyläs asuvad konkurendid, sest need on pidanud piima hinda alandama Citymarketiga samale tasemele.

“Ma olen kaubanduses töötanud 30 aastat ja olen selliseid sõdu varemgi näinud,” sõnas Prisma juhataja Kyösti Mikkonen, kelle kauplus on kuu jooksul piimasõja tõttu kaotanud 200 000 eurot, kuigi piima läbimüük on sarnaselt Citymarketiga kolmandiku võrra kasvanud. “Need ei ole olnud edukad sõjad — sa ei suuda turgu võita vaid ühe kaubaga.”

“See piimakampaania on alles algus, kindlasti teeme samalaadseid asju veel,” lubas K-Citymarketi turundusjuht Jari Luukkonen, kelle sõnul on kampaania mõte siiski selles, et klient võtab piima järele tulles poest kaasa muudki. “Jõulud on tulemas, küll me midagi välja mõtleme. Võib-olla valime järgmiseks singi.”

Ühel nõul on Mikkonen ja Luukkonen siiski selles, et piimakampaanial pole midagi pistmist sellega, et Valio langetas hiljuti piima kokkuostuhindu. “Küsimus on selles, et tänavu oli väga kehv suvi,” ütles Mikkonen, kelle sõnul on Eesti piim sealsetele tootjatele ohuks.

“Eestis on tootmiskulud odavamad, tööjõukulud on Soomes 20% kallimad, kliimatingimused on teil paremad,” sõnas Mikkonen, kelle hinnangul ei anna soomlastele eelist ka transpordikulud — näiteks Rovaniemi on Jyväskyläst kaugemal kui Tallinn.

Luukkonen oli veendunud, et tootjate viha on seotud nende sooviga ise piima hinna üle poes otsustada. “See kampaania ei halvusta kodumaiseid tootjaid,” kinnitab ta siiski.

Citymarketi piima odavmüügi kampaania kestab vähemalt selle kuu lõpuni, Luukkoneni sõnul pole hetkel veel otsustatud, kas novembris seda jätkatakse või mitte.

Luukkonen lisas, et sarnaseid kampaaniaid on K-Citymarket pärast uute poodide avamist kasutanud ka mujal Soomes.

Citymarketi turunduskampaania ärritab Soome kohalikke piimatootjaid
Kohalikud põllumajandustootjad on korraldanud juba mitu organiseeritud ostureidi odavat Eesti piima müüvasse Jyväskylä K-Citymarketisse.

Sel esmaspäeval oli neid endi sõnul linna kogunenud 25 ringis, eelmise nädala teisipäeval ründas K-Citymarketi poode aga tervelt 150 põllumajandustootjat. Kas ja millal reide veel korraldatakse, seda põllumehed ei ütle, vaid peavad saladuses. Põhjuseks toovad, et muidu K-Citymarket ehk võtab nende vastu mingeid meetmeid kasutusele.

K-Citymarketi piimaleti ääres kohtun endise piimatootja Timo Ikkalaga, kes nüüd on talupidamise pojale edasi andnud ja naudib pensionipõlve. Ikkala on poe tehtud müügipiirangu tõttu juba kolmandal kassaringil, kärus paistab kokku 20 liitrit piima. Mehe sõnul on taolise kampaania näol tegemist esmatarbekaupade ja nende tootjate halvustamisega. Otsesõnu — Soome piimatootjad on solvunud ja neile tundub, et sellise hinnaga mõnitatakse nende tööd.

“Soome tootjad kardavad, et Eestist hakatakse seoses Euroopa Liiduga tooma muudki eluks vajalikku peale piima, sest seal on ju odavam toota,” selgitab Ikkala, kes viib mind kokku varem juba lettide ääres askeldamas olnud põllumeestega.

“Meie tööd alandatakse, see ei tundu just eriti mõnusalt,” kurdab dressipükstes piimatootja Heikki kastiautode kõrval valves seistes. Heikki endale piima poest ei ostnud, tal on seda koduski küll, kuid tuli sõpradele appi.

Kuuekesi käidi poes mitu tiiru ja koguti kokku oma 2000 liitrit piima, et sellega 150 kilomeetri kaugusele koju tagasi sõita. Heikki räägib vaikselt ja rahulikult, tema hääles on kuulda nördimust ning tema soni noka taha varjuvad silmad on kurvad.

“Kuidas sulle meeldiks, kui me tuleks Eestisse oma piima sama odavalt müüma?” Möönan, et ega ilmselt ei meeldiks küll. “Noh, siis sa ju saad meist tegelikult aru,” ohkab mees.

“Miks peab piima tooma mujalt, kui seda saab ka siit,” ei saa ta aru. Lisaks pole mees kindel ka selles, kas Eestis toodetakse piima ikka samadele tingimustele toetudes või on nõudmised siinsetele tootmistele leebemad.

Teised Jyväskylässe kogunenud piimatootjad pole aga sugugi mitte nii vaiksed ja tagasihoidlikud kui Heikki.

“Oma piima on vasikatele praegu kallim joota kui seda odavat piima poest osta,” selgitab Matti Simonen, kelle sõnul jagatakse K-Citymarketist toodud piim naabritele, juuakse ise ja ülejäänu antakse vasikatele või põrsastele.

Jääb mulje, et tegelikult tahaksid mehed kangesti sülitada ja vanduda, meeleolu piimaautode ümber muutub aina emotsionaalsemaks. “Kumbki piim ei tohi olla nii odav! Mõlemad peavad olema müügis normaalse hinnaga!”

Normaalne hind on meeste sõnul 70 eurosenti liitrist.

Rakvere Piima juht: soomlased kardavad oma turuosa pärast
Euroshopperi kaubamärgi all Soome piima müüva Rakvere Piim ASi tegevjuhi Jaanus Vihandi sõnul on Soome piimatootjate ärevus põhjustatud kartusest kaotada oma turuosa.

“Kui edukas või mõttekas see on, raske öelda. Eks neist tuleb ka aru saada, sest nad on harjunud oma suhteliselt soojas inkubaatoris olema ja nüüd, kui piirid lahti läksid, on olemine muutunud tunduvalt keerulisemaks,” rääkis Vihand.

Tema sõnul pole soomlased enam nii konkurentsivõimelised ja see võib sellised reaktsioonid esile kutsuda. “Väita, et protest on tingitud sellest, justkui nad pole kindlad Eesti toodete kvaliteedis ja euronõuete rakendamises, on rumalus. Meil on korduvalt käinud igasugused kontrollid ja on olemas eurosertifikaadid. Julgen väita, et meil on kohati isegi paremad seadmed, tingimused ja kvaliteet kui soomlastel,” lausus Vihand.

Seda, et Euroshopperi piima Jyväskyläs nii odavalt müüakse, peab Vihand jaekaupmeeste omavaheliseks turuvõitluseks, sest nemad müüvad oma toodet normaalhinnaga. “Eks igaüks ise teab, kuidas oma reklaamiraha kulutab, kas teeb seda läbi reklaami või toodete odavdamise. Ka Eesti kaupmehed leiavad, et piim toob rahva poodi. Üks Eesti jaeketi omanik on mulle otse öelnud, et kui vaja, siis nad annavad selle ka tasuta ära.”

“Hetkel ma ei näe, et oleks otstarbekas müüa piima 1 eurosent liiter, aga kui keegi alustab siin hinnasõda, sest Jyväskyläs on hinnasõda, siis sellega me läheme alati kaasa. Jõudu meil selleks on,” kommenteeris Soome emafirma kampaaniat Jyväskyläs Citymarketi keti juht Eestis Riho Maurer.

Tallinna Piimatööstuse tegevjuht Kadi Lambot tunnistas, et nemad nii valulikku suhtumist Soome poolelt kogenud pole. “Kui 1. mail alustasime eksporti Soome, siis tõesti korraks olid teatud emotsioonid Soome pressis üleval. Soome piimatootjad olid Eesti toodete vastu. See vaibus aga kiiresti ja rohkem meil konkreetseid intsidente pole olnud. Praegu läheb meil eksport Soome plaanipäraselt ja pigem on kogused plaanitust suuremad. Käivad ka läbirääkimised järgmise aasta suhtes. Teame, et meie sortiment laieneb, nagu ka poodide hulk, kes meie tooteid müüvad.”