Ajal, mil Soome ärimehed toovad järjest oma tootmise Eestisse, avab Ramon Lindal täna oma tehase Soomes. Turu lähedale Naantalisse rajatud üle 23 miljoni krooni maksnud uues tehases hakkab Lindali sõnul tööle 30–40 inimest. Samal ajal jätkab tegutsemist ka Eesti tehas.

Kui Eesti ettevõtete areng Läti, Leedu ja Venemaa suunas on juba suhteliselt harjumuspärane, siis näidet kellegi Soome minekust ei suutnud meenutada ka kaubandus-tööstuskoja turundusjuht Andrus Rikkas: “Ehkki ega meieni kogu info ei jõua, ei oska küll ühtegi teist sellist näidet tuua.”

Eestis tööjõud ebakindlam
“Tööjõud võib ju Eestis praegu odavam olla, kuid arvan, et pärast 1. maid võib selles vallas tulla muudatusi,” sõnas Lindal. “Minu kogemused on juba näidanud, et Eesti tööjõuga on, nagu on. Töömees võib hommikul tehasesse tulla ja öelda, et ta läheb nüüd hoopis Inglismaale tööle.”

Soome tehase puhul pole Lindal spetsialistide ja tööliste värbamisel rahvustel vahet teinud, olgu nad siis soomlased, sakslased, prantslased või ka eestlased. “Peamine on see, et nad tööd tunnevad,” kommenteeris uue tehase looja.

Ramon Lindal ise sõelub viimasel ajal pidevalt üle lahe kahe riigi vahet. Soome tehase asukoha otsimisel oli Naantali kasuks otsustamisel olulise tähtsusega asjaolu, et sealsamas tegutsevad suured laevatehased, kellele Lindali firmad on juba tööd teinud.

Laevad saavad toodangu kiiremini kätte
Kui seni on kogu Lindali firmade toodang valminud Eestis, siis pärast Soome tehase käikuandmist jaotatakse turg pooleks. “Oleme seni läbi löönud just oma operatiivsuse ja kiirusega,” ütles Lindal. “Kui meie tootmine on nüüd otse laevatehaste külje alla, siis saame veelgi kiiremad olla.”

Praeguste plaanide kohaselt hakkab Soome tehas valmistama toodangut Skandinaavia maade tarvis, Eesti tehasele jäävad Baltimaad ja Venemaa.

“Paratamatult tekib kahe tehase vahel ka mingi konkurents, ehkki vennatapusõjani ei tahaks asja lasta. Inglismaal tegutsev Lindal International Ltd jätkab aga müüki ja turundust mujal maailmas, kaasa arvatud Ameerika. Ise loodame, et ka Inglismaal käivitub sama süsteem nagu Soomes. Algul müük ja marketing, hiljem ka vastavalt vajadusele tootmine,” sõnas Lindal.

ASi Thulema tegevjuht Arno Otstavel tõdes, et nende mööblifirma kokkupuuted Lindaliga on seni olnud põgusad: “Seni on Lindali ettevõtete tegevus olnud suunatud pea tervenisti Eestist välja. Alles 2003. aastal puutusime siin paaril konkursil kokku. Kvaliteetset disainimööblit valmistavat Lindali firmat võib pidada normaalseks tegijaks oma turunišis.”

Endine sporditipp hakkas ettevõtjaks
Ramon Lindal on laiemas avalikkuses tuntud eeskätt kui endine tippkergejõustiklane. Tema 1979. aastal joostud 200 meetri aeg 21,17 (käsitsi ajavõtuga koguni 20,9) ja 1977. aastal teivashüppes saavutatud 5.36 on siiamaani Eesti kõigi aegade edetabelis kolmandal kohal.

Viimastel aastatel on Lindal kuulunud Eesti ralliparemikku ning on tulnud ka Eesti meistriks.

Eraettevõtluses proovis algul kätt üldehitusfirma juhi ja omanikuna. Sisustuse ja mööbli juurde jõudis 1993. aastal, mil alustas tegevust tema AS Lindal-Privaat. Luksuslaevadele toodangu valmistamiseni jõudis ta 2001. aastal.

Ramon Lindalile sajaprotsendiliselt kuuluv AS Lindal Private oli Äripäeva koostatavas mööblitootjate TOPis 2000. aastal 1. ja 2001. aastal 7. kohal.

Maksuamet nõuab Lindali Eesti firmalt 2,5 miljonit krooni maksuvõlga
“Eks siin grupi sees peab rahasid liigutama just nii, nagu parajasti on vaja,” kommenteerib Ramon Lindal oma Eesti firmade maksuvõlgade teket. Maksuametile 2,5 miljonit krooni võlgneva osaühingu Lindal Pro tänastest probleemidest ei soovi Lindal täpsemalt rääkida. Ehkki tehas, kus seni on valminud üle maailma laiali saadetud mööblit ning laeva- ja kontorisisustust, kuulub just Lindal Prole.

Kuni 2002. aasta alguseni kuulus tehas ASile Lindal Privat, mis oma 127 töötajaga suutis 2001. aastal toota 54,6 miljoni kroonise käibe juures 5,6 miljonit krooni puhaskasumit. Kusjuures omakapital küündis 13 miljoni kroonini. Pärast seda, kui 2002. aasta alguses loodi osaühingud Lindal Pro ja Lindal Private Shipping, seisab Lindal Private riiulil ning läheb peatselt likvideerimisele. 2002. aasta lõpuks kogunenud Lindal Private’i enam kui miljonikroonisest maksuvõlast on täna alles vaid 4000 krooni. Ka 0,5 miljoni kroonine intressivõlg on muutunud peaaegu olematuks.

2002. aasta aruannete põhjal oli Lindal Pro palgal 63 ja Lindal Private Shippingu palgal 84 inimest. 99 protsenti toodangust on läinud ekspordiks.

Kui maksuvõlad välja arvata, pole Krediidiinfo andmeil ühelgi mainitud Lindali firmal maksuhäireid.

Selle taustal tasub mainida, et Soome firma Lindal Private Finland Oy pälvis novembris 2003 Dun & Bradsteeti kõrgeima, AAA-krediidireitingu.

Laevu ja hooneid, kus on kasutatud Lindali firmade toodangut
viis Royal Caribbean Cruises Ltd laeva (igaühe pikkus 311 meetrit)
kaks itaallastele kuuluvat Costa Cruisesi laeva
kolm ameeriklaste Carneval Cruisesi laeva
hetkel on töös maailma ühe suurema luksuslaeva Ultra Voyager sisustus (pikkus 350 meetrit)
väiksemad tööd Tallinki, Viking Line’i ja Silja Line’i laevadele
Sampo Pank Turus ja Tallinnas
Turu Kaubandus- ja Laevakeskus
Suurbritannia saatkond Tallinnas
USA saatkond Stockholmis
Lukoili Siberi peakontor
McDonald’si söögikohtade mööbel Baltimaades, Venemaal, Ukrainas ja Valgevenes
European Trust Bank Moskvas

Laevadele on Lindali firmad valmistanud konverentsisaali mööblit, kasiinode, restoranide ja baaride sisustust jms, bürooruumidele valdavalt mööblit.

Allikas: Lindal Private Finland Oy