Kui esmaspäeva hommikul viibis Põhjala börsidel kauplemine 40 minutit, siis eile levisid probleemid ka Baltimaadesse ning investorid-maaklerid pidid jälgima, kuidas börs lükkas kauplemise võimalikku algusaega muudkui tunni-paari kaupa edasi.

Esimesed tehingud läksid Baltimaade börsidel läbi alles kell 13.25 ning Põhjamaades taastus kauplemine kell 15.30.

Rootsi investorid kurjustavad börsiga

Nasdaq OMXi Stockholmi pressiesindaja ei julenud Äripäevale pead anda, et täna sujub päev tõrgeteta.

Kauplemistõrked tekitasid Rootsis ägedaid reaktsioone.

“See on skandaal ja ausalt öeldes aktsepteeritavate olude piiripeal. Londonis ja New Yorgis ei juhtuks kunagi midagi sarnast,” ütles Rootsi varahaldusfirma Alfred Bergi aktsiaturgude osakonna juht Mauritz Redin Rootsi majanduslehe Dagens Industri online-uudistele.

Tema sõnul ei saanud ettevõte börsilt probleemide kohta mingisugust infot. Redin ei osanud veel öelda, kas Stockholmi börsile kaebuse esitamine asja paremaks muudab, kuid igal juhul kaalub Alfred Berg, milliseid vahendeid börsi vastu kasutada.

Usalduskriis võib ettevõtted börsilt viia

Redini hinnangul ei jää börs järelmõjudeta, kui sellised hilinemised peaksid jätkuma. Tema sõnul on ilmselge risk, et Rootsi ettevõtete aktsiad võidakse viia kauplemiseks mujale.

“See on katastroof,” iseloomustas tekkinud olukorda ka Rootsi online-maaklerfirma Avanza esindaja Claes Hemberg.

Swedbanki aktsiamaakleri Ronny Jacobssoni arvates paneb see Nasdaq OMXi halba valgusesse. “Tegemist on usaldusprobleemiga. Tehnoloogilised muudatused ei olnud adekvaatselt läbi mõeldud,” lisas ta.

Info liikumine oleks võinud olla kiirem ja parem

Swedbanki Eesti üksuses oldi tõrgete suhtes märksa leebemad. “Probleem börsi kauplemissüsteemiga oli küll kahetsusväärne, kuid keegi sellest kahju ilmselt ei saanud,” ütles Hansabank Marketsi maakler Raido Lillemets

Maakler märkis, et viimasel ajal on tehinguaktiivsus nii või naa olnud väike ja see vähendab kahjude tekkimise riski. “Kes hommikul või päeva jooksul orderid välja panid, nende tehingusoovid läksid ka börsile, kui börs uuesti kauplema hakkas. Selles mõttes keegi kahju ei tohiks kannatada,” selgitas Lillemets.

Negatiivsena märkis aga Lillemets, et Tallinna börs ei andnud turuosalistele piisavalt infot. “Nad ei öelnud ühtki kellaaega. Mujalt tuli isegi rohkem infot sisse. Nad oleksid võinud meid rohkem teavitada. Aga pole hullu, üldiselt oli info olemas ja kliendid, kes huvi tundsid, said oma vastused kätte,” ütles maakler, kes pidas eilset päeva lihtsalt rahulikumaks päevaks.

Börs lubab kahjunõuded läbi vaadata

Tallinna börsi kommunikatsioonijuht Tex Vertmann avaldas lootust, et pikk paus kauplemises kellelegi otsest kahju ei tekitanud.

Börsi kommentaar info avalikustamisele oli aga risti vastupidine Hansapanga omale. “Kõik maaklerid olid pidevalt olukorrast informeeritud ja nendelt said soovi korral infot ka kliendid,” ütles Vertmann.

Kui mõni turuosaline peaks Tallinna börsile eilse pärast kahjunõude esitama, siis vaadatakse avaldus Vertmanni sõnul kindlasti läbi. Ta lisas, et kahjude hüvitamine sõltub siiski asjaoludest. “Kui keegi arvab, et ta on kahju saanud, siis peab ta seda selgitama ja põhjendama. Kõik sõltub sellest,” sõnas Vertmann.

Äripäeva foorumis avaldati kahetsust, et investoritel jäi väga vähe aega kaubelda Eesti Telekomi aktsiatega, mis omasid eile viimast päeva dividendiõigust. Telekomi käive ulatus 67 miljoni kroonini.

Kommentaar

Jonas Rodny
NASDAQ OMXi Stockholmi pressiesindaja

Süsteemi funktsionaalsuse ja kiiruse parandamiseks mõeldud uuendamise käigus tekkisid kasutajatel probleemid sisselogimisega. See oli 24 kuu eest, kui meil viimati süsteemiga probleem oli, ning siis oli see üksnes 38 minutiks. Usun, et pikas perspektiivis saavad inimesed aru, et sellised asjad aeg-ajalt juhtuvad. Kas süsteem on saadud lõplikult kontrolli alla ja kas turu avamist viivitavad probleemid on kõrvaldatud, minu keel lausuma ei paindu. Praeguseks oleme probleemi avastanud ja loodame sellega toime tulla enne homset (tänast — toim) turu avanemist, aga me ei anna mingeid garantiisid.

Äripäev.ee lugeja arvab

* Sellest saab hea maksuhuumor. Täna on ju Telekomi viimane dividendiõiguslik kauplemispäev ja homme ilma dividendiõiguseta aktsia hind langeb. Tulumaksuseadus näeb aga ette, et kui müüa eile või kuni 30 päeva tagasi soetatud Telekomi aktsiat näiteks homme või järgmise 30 päeva jooksul, siis saadud kahju ei tohi kahjuks arvestada.

* Telekom peaks börsilt trahvi nõudma, sest aktsiatega oli täna viimane päev kaubelda, et dividende saaks. Ja pool tundi kõigest. Ma nõuaks küll börsilt trahvi välja selle eest.

Mis on mis

SAXESS

# Elektrooniline kauplemissüsteem, mille on välja arendanud OMX Technology.

# Kasutavad Balti ja Põhjala börsid.

# Võimaldab kaubelda väärtpaberitega üheaegselt mitmel börsil erinevates valuutades.

# Aitab avamis- ja sulgemisoksjoni käigus automaatselt sobitada tellimusraamatus olevaid tehingutellimusi vastavalt tasakaaluhinnale. Tasakaaluhind tekib, kui tellimusraamatusse sisestatud ostu- ja müügitellimuste hinnad ristuvad või on võrdsed.

# Funktsionaalsuse ja kiiruse parandamiseks mõeldud uuendus tekitas kasutajatele probleeme sisselogimisega.

Taust

* Tallinna, Riia ja Helsingi börs võtsid SAXESSi kauplemissüsteemi kasutusele 27. septembril 2004. Oslo, Kopenhaageni ja Islandi börs läksid kauplemissüsteemile üle juba varem ja Vilniuse börs 2005. aastal.

* 817 697 tehingut tehti mais keskmiselt iga päev tehinguid OMX Nordic Exchange’i börsil. Enamik tehinguid olid tuletisväärtpaberitega.

* 50 riigi börsid üle maailma kasutavad Nasdaq OMX Groupi välja töötatud kauplemissüsteeme.