“Karmimad laenutingimused vähendavad elanike ostuvõimet või kaotavad huvi hoopis,” ütles ASi Ober-Haus Kinnisvara tegevdirektor Hindrek Leppsalu.

Leppsalu sõnul oli omafinantseeringu määr seni 30%, Kredexi abiga sai selle viia aga 10ni. “Kui protsent 30 peale tagasi läheb tähendab see, et 100 000 krooniga ei saa enam miljonikroonist elamispinda, vaid kolm korda odavama,” sõnas ta. “Loomulikult avaldaks asjade selline käik mõju ka meie firma majandustulemustele.”

Uus Maa kinnisvaragrupi analüütik Ain Kivisaar ütles laenutingimuste võimalikku karmistumist hinnates, et midagi katastroofilist ei juhtuks. “Nii kiire kasv kinnisvaraturul kindlasti ei jätkuks madalama sissetulekuga elanikkonna äralõikamise tõttu,” ütles Kivisaar. “Tallinna leibkondadest on ju laenuvõimelised ainult 20% ja neist 60% laenuvõime jääb 300 000 piiresse.”

ASi Helkama Auto Ðkodade müügijuhi Kalle Mihkelsi sõnul mõjutab laenuturu karmistumine kindlasti liisingul rajanevat automüüki. “Kaheksa-üheksa autot kümnest müüakse praegu ju liisinguga. Neid inimesi, kes tulevad ostma rahakott näpus, jääb järjest vähemaks,” rääkis ta. “Kui kaheksa aastat tagasi oli protsent jäägilt 20–25, siis nüüd räägime isegi kaheksast.”

ASi Kommest Auto finantsdirektori Jaak Õunpuu sõnul ei jää autod aga karmimate laenutingimuste puhulgi ostmata. “Lähima aja ostuotsused võivad edasi lükkuda, kuid uute tingimustega harjudes vajalikud ostud ikkagi sooritatakse,” ütles ta. “Aga põhjusel, et liisingfinantseerimise osakaal automüügist ulatub ligi 80 protsendini, võib omafinantseeringu ja intressimäära tõstmisel olla müügile lühiajaline mõju.”

Õunpuu oletuse kohaselt hoiab liisingufirmade omavaheline konkurents krediidikõlblike klientide finantseerimistingimused ikkagi aktsepteeritaval tasemel ja suuremat mõju uute autode müügile ei ole. “Muutuda võib veidi ostetavate autoklasside struktuur, suhteliselt soositum peaks olema absoluutsummas madalama omafinantseerimisega ning intressikuluga soetatav väikeauto,” lausus Õunpuu.

AS United Motors juht Kalju Karilaid väitis, et Eesti Panga abinõud laenukasvu kiirenemise ohjeldamiseks neid ei mõjuta. “Eesti Panga sammud pole esmakordsed ja on Eesti riigi seisukohalt õiged,” ütles Kaljo Karilaid. “Meie kliente aga, kes ostavad hinnalisemaid autosid, pole laenutingimused kunagi mõjutanud.”

Karilaiu sõnul mõjutavad muutused laenuturul pigem odavate autode ostjaid-müüjaid.

Eesti suuruselt teise arvutitootja ASi Ordi juht Sulev Sisask ei näe langust ka arvutite müügis. “Eesti Panga meetmed mõjutavad pigem kallite asjade, näiteks kinnisvara ostmist, arvutid sinna ei kuulu,” sõnas Sisask. Ka pole miljard krooni Sisaski hinnangul Eesti majanduse jaoks see suurus, mis asju väga palju mõjutaks. “Võib- olla näiteks käive väheneb 0,5 protsenti,” lausus ta.

Elektroonikapoe OnOff juhataja Margus Kalvet avaldas lootust, et müük ei hakka halvemini minema. “Alguses kiputakse kõike pisut üle dramatiseerima,” sõnas ta. Kalveti sõnul ostab kaupa järelmaksukaardiga vaid väike osa klientidest. “Rohkem kasutavad järelmaksukaarte maal elavad inimesed,” ütles ta.