Ligi 90 000 töötajaga kaubandussektor on väheseid sektoreid, kus töötajate arv suureneb. Üha enam kasvab vajadus koolitatud müüjate järgi, kohati kohe niivõrd, et tuleb hakata konkurentidelt töötajaid üle trumpama. Selle protsessi käigus lõid mullu müüjate senise palgaturu sassi eelkõige Tallinnas aktiivselt laienenud Soome kaubanduskontsernid. Mitte et saaks rääkida teab mis murrangust, kuid vähemalt on jae- ja hulgikaubanduse valdkonna keskmine palganumber kinni püüdmas Eesti keskmist näitajat.

“2002 oli eriti raske saada inimesi poodidesse tööle, eelmine aasta oli ilmselt kõige kõvema konkurentsiga töötajate pärast siinses kaubanduses,” tõdes Rimi Eesti juht Christer Åkerberg. “Tegemist oli teatud ringliikumisega — kassiirid suundusid ühest ketist teise, näiteks Prisma avanedes suvel toimus liikumine turul.” Rimi otsib praegugi ajalehekuulutuste abil edasiseks töötajaid, sobivate leidmine võib juhi sõnul kujuneda pikaks. Ja konkurents kaubanduses pole võrreldes mullusega sugugi vähenemas, pigem vastupidi,

Selveri personalijuhi Kadi Kütt kurdab, et müüjaid on raske leida ja seda mitmel põhjusel. “Noored — eeskätt üliõpilased — võtavad müüjaametit kui hüppelauda nö päris tööellu ega taha end pikalt siduda. Müüjaamet nõuab rõõmsameelset, avatud ja empaatilist inimest — selliseid ei liigu just palju,“ räägib ta, viidates samas ka mõne puhul takistuseks saanud nihestunud väärtussüsteemile — inimestel puudub tahe ja valmisolek ühise asja nimel pingutada.

Kaubanduse palgatase on võrreldav teiste tegevusvaldkondadega, kus müüjate asemel juttu õmblejatest, turvameestest ja restoranitöötajatest või töölistest, õdedest. “Probleem kõikjal sama — baastase on suhteliselt madal, näiteks võrreldes keskmise palgaga,” möönab Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai. Samas viitab ta erinevusele palgamääras, kui on müüja pole lihtsalt klienditeenindaja, kassapidaja, vaid lisaks ka nõustaja, konsultant, kel on süvateadmised teatud tootegrupist. Samuti on võimalik saada lisatasu töötulemustest johtuvalt. Kõikvõimalikud “lisade” abil ongi müüja kuupalgal võimalik liikuda Tallinna turu 3000-7000 kroonises skaalas, muu Eesti jääb pealinnale ses osas paraku alla.