Tartus Vanemuise kontserdimajas toimunud Kuldmuna galaüritusel, kus jagati välja ligi poolsada auhinnamuna, oli rahvas üles köetud ja protestivaimus. Kuldmunade kättejagamisel võis korduvalt kuulda vihaseid proteste ja karjeid: plagiaat, plagiaat, plagiaat.

Protesti tekitas pronksmuna saanud Divisioni tehtud Hansapanga imagoreklaami teleklipp, mis kandis sõnumit — Hansapank on inimestele lähedal. Idee piltlikustatakse hip-hopiga: räppivad Genka ja Kozy tulevad panka vanaduspõlve kindlustama.

Leo Expressi juhi Ants Lusti sõnul kasutatakse Hansapanga nn räpiklipis, kus pangateller leiab ühise keele panka jaurama tulnud noorte räpparitega, sama süžeed, mis rahvusvaheliselt auhinnatud Venemaa Alfa Banki reklaamis.

Teine töö, mis tekitas loovinimeste seas proteste, oli Saatchi tehtud A Le. Coqi Diseli õlle kampaania “Mehed ei nuta”. Diseli õllereklaam, milles “tõelisele mehele” ei tee miski liiga, kasutatakse Lusti sõnul sama võtit, mis Cannes’is premeeritud telekanali Fox Sports reklaamis lubadusega “Mida enam sa hokit jälgid, seda tugevamaks saad”. Kui Fox Sportsi reklaamis jäävad mehel näpud ukse vahele, siis Diselil sõidab maastur üle mehe jne. Võte on sama, aga see esineb teisendatud kujul, selgitas Lusti.

Tema sõnul on reklaamide kohalik teostus hea, kuid küsimus on idee originaalsuses. Häda on selles, et me pole alati võimelised tuvastama, kas tegu on plagiaadiga või ei ole, sest ideed on õhus ja kaval maskeering võtab võimaluse seda juriidiliselt tõestada.

“Meie agentuuris kopeerimist ei tolereeritaks. Aga eks ta taandub tegijate endi südametunnistusele,” lisas Lusti.

Kuldmuna žürii esimehe Urmas Villmanni sõnul tõstatati plagiaadi teema ka žüriis. Eesti reklaamitegijate ladvikust koosnenud žüriil oli raske ühist keelt leida. Küsimus pandi hääletusele ja väga napilt jäi peale, et see pole probleem, nentis Vilmann, kes ise žürii esimehena hääleõigust ei omanud.

Divisioni tegevjuhi Urmas Lilleoru sõnul on plagiaadisüüdistused alusetud. “Meie ei ole kellegi ideid maha kopeerinud. Autoreklaamis sõidetakse alati mööda teed ja sama lugu on ka pangateenusega — üle maailma samasugune,” ütles Lilleorg. Ta märkis, et pigem tasuks uurida kisajate tausta. “Neil võib olla erilised huvid laimamiseks,” arvas Lilleorg.

Ka Saatchi & Saatchi juht Rein Iida lükkab plagiaadisüüdistused ümber. Tema sõnul pole Diseli õllereklaamis tegu ei koopia ega plagiaadiga. “Reklaamis on kasutatud tõesti samapõhjalist ja superelulist kontseptsiooni — mehed ei karda valu, kuid see on elu tõde ja see ei tähenda seda, et ükski agentuur ei tohi sellele lähtekohale oma ideed üles ehitada. Kui poiss Londonis ninali kukub ja nutma kipub, siis räägitakse talle sama juttu mida Pariisis, Helsingis, Tallinnas või Moskvas, mehed ei tohi valule alla anda,” ütles ta.

Ka rahvusvahelisel konkursil Golden Hammer, kus Diseli klipid said kaks kuldset preemiat, ei lugenud kümme rahvusvahelist eksperti Diselit ühegi varem auhinnatud töö koopiaks ega plagiaadiks. Seda ei teinud ka Kuldmuna žürii, kes pidas Diselit hõbeda vääriliseks.

“Nüüd aga on eestlaslikult põõsast välja ilmunud kohalik siil, kes kadedusega oma lapiku lauaga üritab serviti kuhugi tabada. Aga võib öelda, et andke mulle 24 tundi ja ma leian igale reklaamile maailmast analoogi,” lisas Iida.