24/7 Wall St. ennustas mullu õigesti mobiilsideoperaatori T-Mobile kadumist turult - möödunud aasta mais ostis ettevõtte konkurent AT&T, mis sai selle liigutusega 34 miljonit klienti ja USA suurimaks mobiilsideoperaatoriks, vahendab MSNBC.

Aastakümneid olemas olnud kaubamärgib hääbuvad järjest. General Motors sulges Pontiaci, mis on olnud olemas aastast 1926. House&Garden jõudis tegutseda 106 aastat, kuid reklaamitulude kahanemine ja konkurents sundisid ajakirja kinni panema.

Selleaastane nimekiri kümnest hääbuvast kaubamärgist on metoodilise lähenemisega, kusjuures kriteeriumid on järgmised:

Müügitulude järsk kahanemine ja kahjumid

Emaettevõtte viide, et kaubamärk võib turult minna

Suurenenud tulud, mida kõrgemad hinnad tasa ei tee

Müüdud ettevõtted

Kompaniid, mis pankrotistuvad

Firmad, mis on kaotanud suure osa klientidest

Tegevused, mille turuosa järsult väheneb

Kõikidel alltoodud kaubamärkidel on vähemalt üks selline probleem, mistõttu 24/7 Wall St. ennustab, et need kaovad järgneva 18 kuu jooksul.

1. Sony Pictures

Sonyl on filmistuudio, millel pole miskit pistmist ettevõtte põhitegevusaladega - mängid ja elektroonika. Aastal 1989 ostis Sony Columbia Tri-Star'i 3,4 miljardi dollari eest. Viimasel ajal on stuudiol olnud raskusi. Sony tulud on kahanenud, mängude sektorile pakuvad kõva konkurentsi Microsoft ja Nintendo, tarbijaelektroonika valdkonnas on konkurent Apple. Ettevõtte tulevikuperspektiive vähendas ka PlayStationi häkkimine ning Jaapani maavärin.

2. A&W

Tegu on kiirtoidurestoranide ketiga, mis kuulub Yum! Brands'ile ja on olnud edutult müügis jaanuarist alates. A&W asutati aastal 1919 ning peale Teist Maailmasõda avas 450 frantsiisi alusel tegutsevat restorani. A&W oli firma, mis lõi "drive in" formaadi ning hakkas müüma karastusjooke purkides. Praeguseks on ettevõte liiga väike, et ellu jääda.

3. Saab

Esimene Saab ehitati 1949 Rootsi tööstusettevõtte Svenska Aeroplan poolt. Ta tootis nii kupeesid kui sedaane, mille lipulaevaks kujunes 900-seeria, mis tuli välja aastal 1978. Saabi probleem, mis vaid kasvas peale seda, kui Genral Motors ta ostis, on see, et ta ei ole midagi muud kui nišiettevõte, mis ei suuda konkureerida suurte autotootjatega nagu Ford või Chevrolet. Ta ei ehitanud odavaid autosid nagu Volkswagen või kalleid sportautosid nagu Porsche. Saabil polnud ka laia mudelivalikut, mis oleks sobinud erinevatele maitsetele ja rahakottidele. Mullu ostis Saabi Spyker, mis aga raha kaotas, kuna läinud aastal osteti vaid 32 000 Saabi. Spyker pöördus investorite poole raha saamiseks.

4. American Apparel

Jaekett jõudis pankroti äärele aasta alguses ning pole märke sellest, et viimane finantseering pakuks enamat kui lihtsalt ajapikendust. Aastal 2003 oli ettevõttel kolm poodi ning tulu 82 miljonit dollarit. Aastal 2008 oli ettevõttel juba 260 poodi ja tulu ulatus 545 miljoni dollarini. Tänavu esimese kvartali kahjum oli 21 miljonit dollarit ning on tõenäoline, et ettevõtte jätkab kahjumi saamist. Americal Appareli mõjutavad ka kõrged puuvillahinnad.

5. Sears

Searsi ja Kmarti emaettevõte Sears Holdings on probleeme. Kogutulu langes 341 miljoni dollari võrra 9,7 miljardi dollarini kvartalis, mis lõppes tänavu 30. aprillis. See tähendab 170 miljoni dollari suurust netokahjumit. Ei Searsil ei Kmartil pole viimasel ajal hästi läinud, kuid Kmartil läheb pisut paremini.

6. Sony Ericsson

Sony Ericsson on kahe mobiilitootja ühinemise tulemus aastast 2001. Varem oli tegu ühe suurema mobiilitootjaga Nokia, Samsungi, LG ja Motorola kõrval. Tootearendus jäi alla Apple'ile ning Research in Motion'sile, mis domineerisid alguses nutitelefonide turgu. Sony Ericsson toetus Nokia poolt välja arendatud Symbiani platvormile, kuid on selle nüüdseks vahetanud Microsoft Windows'i mobiilisüsteemi vastu, kuna litsentsitasud olid liiga kõrged. Ning ajal, mil nutitelefonide müük kasvab hoogsalt, on Sony Ericssonide müük märgatavale kahanenud - kui aastal 2008 müüs ettevõte 97 miljonit telefoni, siis möödunud aastal vaid 43 miljonit. Uued konkurendid, nagu HTC, müüvad rohkem kui Sony Ericsson. Käivad kuulujutud, et Sony võtab tegevuse üle, turundab mobiile oma nime alt ning turundab neid koos PlayStation 3 ning VAIO arvutitega.

7. Kellogg’s Corn Pops
Maisihelveste müük ei ole see mis varem - või vähemalt nende maisihelveste, mida ei loeta tervislikuks. Nende hulka kuulub ka Kellogg’s Corn Pops. Aprilliga lõppenud aastal langes müük 18 protsenti, 74 miljoni dollarini. See tähendab, et ettevõte on kõvasti maas kaubamärkidest nagu Cheerios ja Frosted Flakes, mille müük ulatub enam kui 200 miljoni dollarini. Samuti mõjutavad müüki private label tooted. Järsult on tõusnud maisi hind.

8. MySpace

MySpace, mis oli kord maailma suurim sotsiaalvõrgustik, suri kaua aega tagasi ja ootab matuseid. News Corp. ostis MySpace'i aastal 2005, makstes selle eest vähesena tunduvad 580 miljonit dollarit. Aastatel 2006-2008 oli MySpace populaarseim võrgustik, misjärel sai populaarsemaks Facebook. Viimatinimetatul on 700 miljonit kasutajat, sellal kui MySpace'il on USAs vähem kui 20 miljonit. Käivad kuulujutud, et keegi ostab õrgustiku vähem kui 100 miljoni dollariga. News Corp. on viidanud, et suleb MySpace'i, kui ostjat ei leia.

9. Soap Opera Digest

Ajakirja tulevikku tumestavad kaks asjalolu - seebioopereid jääb vähemaks, kuna talk show'd on odavamad. Teine on see, et internetist leiab seebiooperite kohta palju infot, mõnedel seriaalidel on isegi oma kodulehed. Esimese kvartali tulud kahanesid 4 miljoni dollarini. Aastal 2000 oli ajakirja tiraaž 1,1 miljonit eksemplari, kukkudes alla 500 000-ni aastal 2005. Seal on tiraaž tänaseni.

10. Nokia

Nokia on surnud ja aktsionärid ootavad surnumatjat. Mobiilitootjal on üks vara. Nokia müüs veerandi esimeses kvartalis müüdid mobiiltelefonidest. Mullu esimese kvartali turuosa oli ligi 31 protsenti. On mitmeid põhjuseid, miks Nokia ei jää iseseisvaks. Tema turuosa nutitelefonide turul on tagasihoidlik, domineerijateks on Research in Motioni BlackBerry, HTC, Samsung ja Apple. Nokia kasutab vananenud Symbian operatsioonisüsteemi, kuid on ümber lülitumas Microsoft Windowsile. Võimalus "osta" veerand turust on väärt 22 miljardit dollarit. Mõistagi peaks ostja ka preemiumi maksma, kuid ka 30 miljardit dollarit on nii mõnelegi ettevõttele jõukohane. Potentsiaalne ostja oleks näiteks HTC, kes on suuruselt neljas nutotelefonide tootja. Samuti võib Nokia osta Microsoft, kes hiljuti ostis Skype'i. Ka Samsungil on hea põhjus Nokia osta - Korea ettevõttel on avalik eesmärk saada suurimaks mobiilitootjaks aastaks 2014. LG Electonicsil on piisavalt raha Nokia ostmiseks.