Viimastel aastatel aset leidnud kütusehindade tõus on inimeste rahakotile märkimisväärset mõju avaldanud. Statistikaameti andmetel suurenesid möödunud aastal Eesti inimeste kulutused transpordile 16%. „Kui linnades pakub mõningast alternatiivi ühistranspordi, iseäranis pealinlastele tasuta ühistranspordi kasutamise võimalus, siis maal elavatel inimestel on taolisi võimalusi vähe või üldse mitte,“ ütles Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse juht Anne Sägi. Statistikaameti andmetel kulub maal elades näiteks bensiinile poolteist korda rohkem kui linnas.

Oma panuse on transpordikulude kasvu andnud aasta-aastalt tõusev kütusehindade suurenemine. Kolme aasta taguse maikuuga on bensiini E95 hind tõusnud Tallinnas 12%, diiselkütuse hind 14%. Samas odavnes välisturgudel aprillis märgatavalt naftahind, mis avaldas mõju ka kütusehindade ja transpordikulude alanemisele. Ka viimase aasta jooksul on kütusehind olnud muutlik - möödunud aastaga võrreldes alanes maikuus kütus 6%. Seega ulatus kuine kokkuhoid näiteks diiselkütust 6l/100km-le tarbiva autoga iga päev 40 kilomeetrit sõites kuue euroni. Aastas hoiaks see kokku pea 70 eurot.

Balti riikide pealinnades on kütusehindade trend olnud võrreldav Eestiga. Bensiinihind on kolme aastaga tõusnud Riias 20%, Vilniuses üsna sarnaselt Eestiga 11% ja hinnalangus võrreldes aastataguse ajaga on Riias 3,8%, Vilniuses 4,7%.

Kui linnas elades on kütusekuludelt võimalik kokku hoida nii jalgratast kui ühistransporti kasutades, siis pikemale puhkusereisile mõeldes tuleb arvestada märkimisväärsete kulutustuge transpordile. „Mullu kasvasid Eesti inimeste kulutused reisimisele ning pole põhjust eeldada, et reisimise aktiivsus tänavu suvel kahaneb,“ nentis Sägi. Ööbimistega välisreisid on viimase kolme aastaga kasvanud poole võrra.

Kui reisida autoga Euroopasse läbi lõunanaabrite, oleks mõttekas bensiini osta Eestist ja diislit Lätist. Kui võtta aluseks autoreis Kesk-Euroopasse ja arvestada kogu teekonna läbisõiduks 6000km, tuleb ainuüksi kütusele arvestada vähemalt 650 eurot. Arvestuse aluseks on bensiinimootoriga auto, mis tarbib keskmiselt 8l/100km-le. Tehes ringsõidu Eestis kilometraažiga 500km, tuleks transpordikuluks 52 eurot, Lätis oleks samavaäärse distantsi läbimisel kuluks 54 eurot ning Leedus 55 eurot.

„Et puhkusel mitte liialt raha kulutada, tuleks varakult arvestada kõikvõimalike kulutustega ning mõelda, millised oleksid kokkuhoiuvõimalused. Varajane ööbimiskoha broneerimine ja teadlikkus – näiteks millises riigis on odavaim kütusehind ning millises läbisõidetavas riigis soodsaimad toiduhinnad, annab võimaluse kulude kokkuhoiuks ning jätab võimaluse muule reisi juurde kuuluvale ja soovitule enam panustada,“ lisas Sägi.

Kirjalisast leiate viimaste aastate kütusehindade muutused Balti riikide pealinnades.