Kui viimasel ajal on terroriohus keelatud ära paljusid asju lennuki salongi võtta, siis Euroopa Komisjon on hakanud täiendama ka musta nimekirja lennufirmadest, mille lennukid ei ole mitte mingil juhul Euroopa Liidu ja seega ka Eesti õhuruumi lubatud. Üleüldse oleks soovitatav nendega lendamist vältida.

Kannustatuna 2004. ja 2005. aasta fataalsetest lennuõnnetustest Kreekas, Egiptuses ja Itaalias pole meie pea kohale tiirlema lubatud näiteks Jordaania firma Air Rum ja 1997. aastal ühe lennuki õnnetuses kaotanud TMK Air Commuter.

“Valdavalt on mustas nimekirjas Aafrika riikide ettevõtted ja paljudest ei teatagi, mis riigi firmad need on. Mingid mehed on otsustanud, et teevad firma, on kuskilt lennuki saanud ja hakkavad toimetama,” räägib lennuameti lennutegevuse osakonna juhataja kohusetäitja Jaanus Ojamets.

Pärimise peale, mis firmal või lennukil viga peab olema, et ta musta nimekirja satub, vastab Ojamets: “Kui reisijad on ikka koos kitsedega lennukis, siis pole see päris õige asi.”

“Põhjusi on erinevaid — kas ei vasta nõuetele hooldus, personal või ka õhusõidukid,” loetleb Ojamets.

Estraveli asepresident Mauri Saare märgib, et kliente ohtlikest firmadest eraldi ei teavitata. See-eest on nende loetelu olemas büroo koduleheküljel, kuid pileteid ega reise nendele, enamasti eksootilistele õhulendudele ei broneerita.

Mustas nimekirjas hulk Kongo ja Kõrgõzstani lennufirmasid
Kongo Demokraatlik Vabariik

• African Air Service
• Commuter SPRL
• Air Boyoma
• Blue Airlines
• Gomair

Ekvatoriaal-Guinea

• Guinea Airways

Kõrgõzstani Vabariik

• Avia Traffic
• Max Avia
• Sky Way

Sierra Leone

• Orange Air Sierra
• Leone LTD

taust Kuidas otsustatakse, milline firma läheb musta kirja?

• Euroopa Liidu ametnikud kontrollivad kompanii kohapeal üle. Kui dokumendid, inimesed või lennukid ei vasta standarditele, viiakse andmed Euroopa Komisjoni, kes teeb otsuse.