Reaalselt praktikas ei ole nende võimaluste kasutamine alati nii lihtne.
E-kauplejad ja tarbijad peavad oleme teadlikud erinevatest kohustest nagu tarbijakaitse, andmekaitse, siseriiklikud maksud, piiriülesed maksesüsteemid (viimane eriti kolmandatest riikidest tarnides) jne.
Tarbija jaoks pakub e-kaubandus suuremat toote ja teenuse valikut, seda konkurentsivõimelisemate hindadega.

Sageli aga ei lähe kauba hankimine nii libedalt nagu plaanitud. E-kaupleja soovib müügi kindlustamiseks tavaliselt ettemaksu, see omakorda tekitab tarbijas ebakindlust ja usaldamatust, kas ta ikka saab soovitud toote või teenuse. Lisaks võib tarneperiood või -kulu olla planeeritust suurem. Tarbijal puudub kindlus, et ost laabub plaanitult ja selleks teeb ta tavaliselt tõsist detektiivi tööd, et saada võimalikult palju informatsiooni nii müüja, kui kauba kohta. Selleks jälle tihtipeale ei pruugi tal olla juurdepääsu kogu informatsioonile, mida vajaks. Nii kujuneb lõpuks lihtne ja soodne e-ost sedavõrd tülikaks, et sellest üldse loobutakse. Eelnevalt on kirjeldatud paljudest ühte võimalikku veebiostlemise stsenaariumi.

Kuidas olukorda muuta selliseks, et Eesti tarbijad sooviksid rohkem kasutada neid võimalusi, mida pakub veebikaubandus? Kuidas takistusi kõrvaldada ja mida saab nende vähendamiseks teha?
Üheks võimaluseks on usalduse suurendamine e-kaubanduse vastu. Kui analüüsida erinevaid kogemusi ja uuringuid, siis ühe tähelepanuväärse asjaoluna, nii üllatav kui see ka ei ole, on teiste veebiostlejate arvamus ja kommentaarid sotsiaalmeedias. Tihti kujundatakse ostuotsus just selle informatsiooni baasilt. Ühesõnaga, ostja usaldus ei teki ainult veebipoe kodulehe või kvaliteedimärgi abil, vaid väga suure osa usaldustundest loovad teised ostjad, kes on ostnud samu tooteid või teenuseid.

E-poe eeliseks tavakaupluse ees on internetis toodete ja teenuste võrdlemise võimalus, arvestades, et müüjal poes ei pruugi olla ammendavat informatsiooni teiste analoogsete toodete või teenuse kohta. Kui e-poes puudub toodete võrdluse võimalus, teiste kasutajate kommentaarid ja hinnangud, on see argumendiks, miks selle kaupmehe juurest ostu sooritamisest loobutakse. Ehk siis mida kasutajasõbralikum ja parema tehnilise platvormiga on e-pood, seda suurem on ka usaldusväärsus ja sellest tulenevalt müük. Küll aga peab alati arvesse võtma seda, et e-kauplus saab pakkuda müüjaga suhtlemiseks ainult virtuaalseid võimalust ja telefoni teel suhtlemist, kuid vahetu silmast-silma suhtlemise võimalus puudub.

Kindel on see, et veebipood ei suuda pakkuda tarbijale samavääret meelelahutuslikku müügiiseloomu, eriti hetkel jõulueelsel perioodil, kus tarbijal on poes mugav viibida ja ostu sooritada. Kui veebipood tahab konkurentsis püsida, tuleb kõik need võimalused, mis veebipoele on antud, maksimaalselt ära kasutada.

Näiteks on informatsioon, mida on võimalik pakkuda toote parameetrite kohta (mõõdud, fotod, videod jms) on kindlasti see, mis aitab ostu lihtsamini sooritada. Toode peab olema disainitud jooksvalt läbi e-poe kodulehe ostetavaks. E-poel tuleb pidevalt fookuses hoida kaht asjaolu, kes on sihtgrupp ning mida nad e-poelt ootavad. Miks klient tema e-poest peaks tahtma osta ning kuidas tal oleks seda kõige mugavam teha. Mõtteviis, et e-poest saab osta, ei tähenda veel, et tahetakse osta.

Eestis ostes on suureks plussiks see, et on olemas kiire toodete tagastamisvõimalus. Samuti ka see, et kui tekib probleeme, on kohe võimalik pöörduda abipalvega Tarbijakitseameti poole. Välismaalt kaupa ostes aga on sagedane, et pretensioonide esitamise ja kauba tagastamisega seotud tingimusi ei teata, või lihtsalt ei uurita enne ostu sooritamist. Sageli võivad olla välismaa ja Eesti e-poodide tingimused erinevad. Selle tõttu aga ostetakse tihti välismaalt vaid neid asju, mida hiljem kindlasti ei tagastata või ebaõnnestumise korral loetakse ost ebaõnnestunuks. E-kaubandusest mitteostlejatele on pretensioonide esitamise ja kauba tagastamise keerukus ja kauba maksumus oluliseks põhjuseks, miks nad e-poodidest eriti osta ei soovi.

Kahjuks on üldlevinud arusaam, et paljud e-poed ei ole usaldusväärsed ning pettuse oht on suur. Ostu tegemise hetkel ei ole taustakontroll alati esimene tegevus, tihti tehakse seda alles siis, kui on tekkinud juba probleem. Selle tõttu on lihtne garantiiga ostukeskkond siin kindlasti positiivne uuendus, mis võtab probleemide ilmnemisel kohe tarbija mured enda lahendada. Oleme veendunud, et sellel ideel on elujõudu ja perspektiivi.

Jaga
Kommentaarid