Ligi 200 mln krooni maksev süvasadam on saarlaste ammune unistus ja prioriteet number üks. “See on meie piirkonna elu ja surma küsimus,” ütleb Kihelkonna valla taluperenaine Monica Kallas.

Aga üldisest poolehoiust vaatamata projekt ei liigu. Rahastajad ja projekti vedajad on lootust kaotamas ja ähvardavad viia raha Lätti Ventspilsi. Miks? Süüdi on Kranich, teavad saarlased. Ja see on tõsi, sest tema allkirjaga korraldused ja määrused on sadamaehituse “kummi” venitanud juba poolteist aastat.

Süvasadama asukoha otsimist alustati 11 aastat tagasi. 1998. aastal tuli Tallinna firma AS Regionaalinvesteeringud välja ideega rajada süvasadam. Eeluuringud olid tehtud ja sobivaim asukoht leitud: Undva neem Uudepanga lahes. Asukoha suurim eelis oli sadamaehituse madal hind.

Undva kui uue sadama asukoht kirjutati sisse maakonna üldplaneeringusse, selleks telliti miljon krooni maksev uuring. Sadama asukohale polnud vastu 20 aastat kohapeal lindude rännet uurinud ja oma kätega linde naftareostusest päästnud Vilsandi rahvuspargi direktor Arvo Kullapere.

Valitsus, kes otsuseid teeb ja peab saarlastele vajaliku maaeralduse tegema, usaldab rohkem Kranichit kui kedagi teist. Reedeses lehes Meie Maa on toodud peaminister Mart Laari uus seisukoht, mis ütleb, et Undvasse sadamat ei tule.

Kranich ise ei ole süvasadama rajamisele vastu. Vastupidi, veel aasta tagasi oli ta sellest ideest pärast keskkonnaministriks saamist kohe huvitatud ja teatas kirjas saarlastele, et süvasadama küsimus on täielikult kohapealsete meeste pädevuses. See oli aeg, mil sadamaprojektis taotles 10% osalust kohalik kinnisvaraärimees Vello Kiil, kes on väitnud end olevat Reformierakonna asutajaliige ja minister Kranichi esindaja süvasadama projektis. Kiil lubas sadamaprojekti autoritele kõik vajalikud formaalsused korda ajada. Viimasel hetkel aga tulid ASi Undva Sadam juhid mõistusele ja ütlesid pakkumisele “ei”.

“Ei tahtnud maksta seda nn Vähi kümnist,” tunnistab ASi Undva Sadam nõukogu esimees Jaak Lokk. Sellest ajast hakkas kõik viltu vedama. Kranich ütleb, et teda ei seo Kiiliga ühine äri. Küll aga peab ta tunnistama, et tunneb Kiili hästi. Neil on ühine Reformierakonna taust ja just Kiil oli see, kes sõidutas oma dzhiibiga Kranichit kevadel mööda Saaremaad ja tutvustas talle võimalikke sadamakohti.

Saarlased teavad, et Kiil on sõlminud mõne maaomanikuga lepingud ostu-müügitehingute vormistamiseks ning talle on kasulik, kui sadam just teda huvitavasse piirkonda tuleb.

“See Kiil on suli,” võtab asja kokku kinnisvaraärimees Guido Sammelselg, kes vallandas Kiili kolm aastat tagasi seoses pettustega kinnisvaratehingutes. Nüüd jätkab Kiil kinnisvaraäri oma OÜ Kiiler kaudu. Samas oli ta Mait Metsamaa firma Baltic Tours Saaremaa esindaja kiirlaevaäris. Ka Metsamaa lõi Kiili pettuste pärast minema.

Heiki Kranich ütleb, et kardab välismaa linnukaitsjate mädamunadega loopimist rohkem kui saarlaste protesti. Kui küsisin, kumba ta siis esindab, kas välismaa linnukaitsjaid või eesti rahvast, jäi ta vastuse võlgu. Miks nii, härra minister?