1998. aasta alguses jõustunud valitsuse määrus seab ministri ametiauto ülalpidamiskulude — hoolduse, kindlustuse ja kütuse — ülempiiriks 93.000 kr aastas. Sama määruse punkt 7 ütleb, et norm ei kehti alarmsõidukitele. Ministritel on igal aastal võimalus oma ametiauto erijuhtumina registreerida kiireloomuliste ja edasilükkamatute ametiülesannete tarvis alarmsõidukiks.

Hoolimata alarmkaardi olemasolust on sotsiaalminister Marko Pomerants keskkonnaministri kõrval ainuke, kes ei kasuta alarmsõidukite erandit ning kelle auto ülalpidamiskulude arvestamisel kasutatakse 93.000kroonist aastalimiiti. Enamik ministreid sõidab ilma piiranguteta või siis ministeeriumi enda kehtestud kütuselimiitidega.

Üheks selliseks on näiteks regionaalminister Jaan Õunapuu, kelle ametiautole pole alarmsõidukite erandist tulenevalt mingit kütusepiirangut seatud. Õunapuu ametiautole kulus mais kütust 9302 krooni eest, juunis 8651 krooni eest, auto sõitis kolme kuu jooksul keskmiselt 258 km päevas, kui arvestada tinglikult, et ühe krooni eest saab sõita ühe kilomeetri. Võrdluseks: taksojuht sõidab keskmiselt 100–150 kilomeetrit päevas, ütles Tulika Takso projektijuht Meelis Nõlvak.

Ülalpidamiskulude piirmäära ning kütuselimiidita sõidab ringi ka justiitsminister Ken-Marti Vaher, välisminister Kristiina Ojuland, siseminister Margus Leivo, rahvastikuminister Paul-Eerik Rummo ja peaminister Juhan Parts. Viimase ametiauto neelas viimase kolme kuu jooksul kütust kokku 12 000 krooni eest.

Alarmsõidukite erandist tulenevat piiramatust kasutavad, kuid majasiseselt seatud kütuse kuulimiite jälgivad haridus- ja teadusminister (4000 kr), kaitseminister (5000 kr), keskkonnaminister (4000 kr), kultuuriminister (4500 kr), põllumajandusminister (6000 kr) ja majandus- ja kommunikatsiooniminister (9000 kr).

Neist viimase ametiautol on konkurentsitult kõrgeim limiit, mis igal kuul ka enam-vähem täis sõidetakse, mis teeb minister Meelis Atoneni ametiauto kolme kuu bensiinikuluks üle 25.000 krooni.

Hoolimata mõni päev varem esitatud andmetest taganeb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Tiina Salumäe esialgsest informatsioonist, kirjutades: “Arved, mis saatsin, ei võrdu ministri sõitudega,” ning ruttab selgitama, et ministri autoga on tehtud lisasõite: kantud laiali postipakke ja sõidutatud teisi ametnikke ning et ministri tegelik bensiinikulu on keskmiselt 2400 krooni kuus.

Äripäevaga Itaaliast ühendust võtnud minister Atonen ütleb, et pole iga kuu peaaegu 9000 krooni eest ametiautoga sõite teinud. “Ma ei kasuta autot iga päev, vahel tulen tööle jalgsi,” räägib ta. Atonen pareerib võimaluse, et ametiauto kulud kütusele, kindlustusele ja hooldusele võiksid jääda 7750 krooni piiridesse: “Mis saab siis, kui kusagil Eestis on rongiõnnetus, aga ministril on kütuselimiit läbi?”

Atoneni kõrval ühe suurema ametiauto kütuselimiidiga põllumajandusminister Tiit Tammsaar nendib, et talle etteantud 6000kroonise piirmääraga “saab päris lõdvalt läbi”. Tammsaar ei usu, et oleks oma Jeepi tankinud lubatust rohkem diislikütust. Ometi ütlevad andmed, et aprillis sõi ministri auto 500 krooni võrra rohkem kütust, kui kantsler oma käskkirjaga lubas. Kokku on kolme kuu jooksul Tammsaare ametiautosse tangitud rohkem kui 17 000 krooni eest diislikütust.

Siseminister Margus Leivo sõnul ei kajasta 1998. aastal jõustunud valitsuse määrus ministrite ametiautode ülalpidamiskulude kohta praegusi vajadusi. “Alarmsõiduki kaardi mõte ei seisne selles, et ministrid saaksid kaardi varjus põhjendamatult autode peale kulutada. Alarmsõiduki kaart on ette nähtud kiireloomuliste ja edasilükkamatute ametiülesannete täitmiseks,” rääkis ta. “Mina ei saa väita, et ministrid kasutavad oma autosid ebaotstarbekalt. Vastupidi, nad suhtuvad sõiduki ülalpidamiskuludesse palju suurema tähelepanuga kui kunagi varem,” lisas ta, pakkudes välja, et riigi raha paremaks säästmiseks võiks ametnikele pakkuda võimalust kasutada tööülesannete täitmiseks isiklikku autot.

Ministrite ametiautode ülalpidamislimiidid, kütuselimiidid (eelmise üks osa) ja kulutused kütusele kr kuus

Juhan Parts, peaminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti ei ole
kütusekulu
aprill 3926
mai 5004
juuni 3704

Toivo Maimets, haridus- ja teadusminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiit 4000
kütusekulu
aprill
mai 3270
juuni 3166

Ken-Marti Vaher, justiitsminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti pole
kütusekulu
aprill 2981
mai 2027
juuni 3000

Margus Hanson, kaitseminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiit 5000
kütusekulu
aprill 4335
mai 4642
juuni 4439

Villu Reiljan, keskkonnaminister
auto ülalpidamiskulu limiit aastas 93.000
kütuselimiit 4000
kütusekulu
aprill 3608
mai 3295
juuni 2548

Urmas Paet, kultuuriminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiit 4500
kütusekulu
aprill 1003
mai 1200
juuni 1818

Meelis Atonen, *majandus- ja kommunikatsiooniminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiit 9000
kütusekulu
aprill 8973
mai 8090
juuni 8650

Tiit Tammsaar, põllumajandusminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiit 6000
kütusekulu
aprill 6552
mai 5482
juuni 5295

Tõnis Palts, rahandusminister
sõidab isikliku autoga, ostab bensiini ise

Margus Leivo, siseminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti pole
kütusekulu
aprill 3868
mai 3689
juuni 5884

Marko Pomerants, sotsiaalminister
auto ülalpidamiskulu limiit aastas 93.000
kütuselimiit sisaldub ülalpidamiskulu limiidis
kütusekulu
aprill 5155
mai 7962
juuni 5986

Kristiina Ojuland, *välisminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti pole
kütusekulu
aprill 7752
mai 4125
juuni 3875

Jaan Õunapuu, regionaalminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti pole
kütusekulu
aprill 5827
mai 9302
juuni 8651

Paul-Eerik Rummo, rahvastikuminister
auto ülalpidamiskulu limiiti pole
kütuselimiiti pole
kütusekulu
aprill 5791
mai 4171
juuni 4646

* autoga sõidutatakse vahetevahel ka teisi ministeeriumi ametnikke