Põltsamaa Felix sepitseb laienemisplaane

 (1)

Norra toiduainetööstuse kontserni Orkla kuuluv Põltsamaa Felix kavatseb oma haaret Eesti turul veelgi laiendada.

“Eestis plaanime kasvada just lähiaastatel,” ütles Põltsamaa Felixi juht Anti Orav. Ta ei täpsustanud, milliseid firmasid on kavas üle võtta. “Meie huvi on kasvada ja kasutame kõiki võimalusi, mis seda võimaldavad,” möönis ta.

Orava sõnul on Põltsamaa Felixil tänu Orklale ka suur potentsiaal Euroopa Liidu turgudel. Põltsamaa Felix allub Norra kontsernis Orkla ASA allüksusele Orkla Foods. Orkla ASA on noteeritud Oslo börsil.

Põltsamaa Felixi kõige tugevam kaubamärk Eesti turul on Felixi ketðup. Turuosaks hindab firma juht selles segmendis ligi 42 protsenti. Suurim konkurent on teine kodumaine tootja Salvest, kelle käes on 15 protsenti turust. Konkurent on ka Maadlex, kes valmistab ketðupit otse Säästumarketile. Turul on ka välismaised firmad, näiteks Meira ja Heinz.

Orava sõnul motiveeritakse optsioonidega Orkla kontserni töötajaid vaid Põhjamaades, Eestis pole seda seni tehtud. Samuti ei ole Orav aktsiaid omal käel soetanud, kuna on juhiametis olnud alla aasta. Põltsamaa Felixis on ta töötanud kokku kümme aastat. “Aga huvi aktsiate vastu mul on ja tulevikus vaatan finantsturge tõsisema pilguga,” möönis ta.

Orkla kontserni infojuhi Hakon Mangeli ütluse kohaselt on seni kontserni optsioonide ja aktsiatega motiveerimise süsteemis osalenud ligi 100 inimest kogu maailmast.

“See, keda süsteemi kaasatakse, on kontserni juhtkonna pädevuses ja see otsustatakse iga aasta uuesti, pärast majandusaasta lõppu,” rääkis Mangeli.

Põltsamaa suurim tööandja AS Põltsamaa Felix loodi 1993. aasta detsembri keskel Eesti ETK ja Rootsi firma AB Felix ühisfirmana. Osalus oli toona vastavalt 49 ja 51 protsenti.

1995. aastal liitus Rootsi päritolu omanik AB Felix Procordia Food AB-ga ning viimase omanikuks sai Norra kontsern Orkla. Eelmisel aastal sai Procordia Food AB Eesti firma Põltsamaa Felix ainuomanikuks. Põltsamaa Felixi eelkäija ETK alustas oma tegevust juba esimese Eesti Vabariigi ajal 1920. aastal. Firma arhiivist on teada, et 1928. aastal oli tööl 55 inimest. Nõukogude ajal 1960. aastal oli töötajate arv 150 ja Põltsamaa Felixi asutamisel oli inimesi tööl 180. Mullu aasta lõpus oli töötajaid 115.

Põltsamaa Felix valmistab üle 200 toote kaheksa kaubamärgi all. Orava sõnul on firmal Eestis turuliidri positsioon ketðupi, majoneesi, sügavkülmutatud pitsa, marineeritud kurgi, sinepi ja moosi segmendis. Tugevad on ka mahlad ja veinid.