Tanklakettide varasemast kiirem reaktsioon nafta hinnalangusele maailmaturul viitab kütusefirmade kasumimarginaali suurusele, mille reguleerimisest konkurentsiamet kuulda ei soovi.

Konkurentsiameti peadirektor Märt Ots Eestis kütusefirmadele sarnaselt gaasituruga kasumimarginaali piiramiseks võimalust ei näe, sest nii hulgi- kui ka jaeturul kehtib vabakaubandus. „Teiseks läheksime Eestis selliseid samme astudes Euroopa Liidu majanduspoliitikaga vastuollu.”

Otsa sõnul on viis suuremat kütusemüüjat Eesti rahvaarvu arvestades piisav hulk. „Võrreldes mõne teise majandusharuga on alginvesteeringu summa neisse üsna madal, sest ühtegi tehast ega maardlat Eestis kellelgi ei ole,” lisas ta.

Tallinnas Nafta tänava Statoili kütusetanklas kütusepaaki täitnud Mart arvas, et hinda võiks mõjutada ka tarbija käitumisega, aga Eestis ei saa piisavalt inimesi kokku, et jätta nädalalõpus mõni tanklakett kuivale seal üldse tankimata jättes.

Sealsamas auto jaoks bensiini ostnud Katrini sõnul jõuab teave kampaaniate kohta auto­omanikuni harilikult vaid tanklate hinnapostide kaudu. „Tarbijate peale mõtlemisest saaks rääkida siis, kui tanklatel oleksid selgelt nähtavad pikemaajalised reklaamikampaaniad. Paistab, et kütusefirmad ei ole sellest huvitatud,” rääkis Katrin. Tema hinnangul on konkurents Eesti turul piisavalt väike, mis võimaldab ettevõtete vahel ka vaikimisi kokku leppida, mistõttu on autoomanike tegelik võit väga juhuslik ja lühiajaline.

Kontrollivad turgu

Olerexi turundusjuht Antti Moppel tunnistas, et Eesti kütuseturg on suhteliselt kontsentreeritud: viis suurt jaemüüjat kontrollivad ligi 85% turust ja väiksemad ülejäänu.Tema sõnul on Eesti euroliidu riikidest bensiini hinna odavuselt siiski kuuendal kohal.

Viimati pühapäeva õhtul Neste algatatud hinnalangetamisele järgnesid kiiresti nii Olerex kui ka Alexela, viidates kõik vaid paari päeva eest maailmaturul toimunud langusele.

Tanklaketid täidavad oma taskuid

•• Olerexi tanklaketi turundusjuhi Antti Moppeli sõnul on jagatud Eesti turg valdavalt vaid viie tank­laketi vahel just seetõttu, et see ei ärata ülemaailmsetes jaekettides piisavat huvi.

•• „Ühe autoriteetse konsultatsioonifirma Eesti kütuseturgu käsitlev uuring rõhutab siinse turu madalat huviväärtust, ja seda mitmel põhjusel: väike turumaht, madal rentaablus, kõrge kontsentreeritus jt. Seda kinnitab ka asjaolu, et globaalse mastaabiga kütuse jaemüüjatest tegutseb Eesti jaeturul ainult Luk­oil,” vahendas Moppel.

•• Alexela jaemüügidirektori Aivar Reimi sõnul võib näha maailmaturul toimunud langusele pü­ha­päeva hilisõhtul järgnenud Eesti kütusehindade kiire langetamise kampaania taga ka kütusefirmade aastalõpu plaanide täitmist. „Mahud on väiksemad kui eelmistel aastatel ja hindade alandamisega täidetakse oma eelarveid,” arvas Reim.

•• Tema sõ­nul käib kettide vahel võitlus täiendavate liitrite võitmise nimel.