Eesti Toidupanga projekti- ja kommunikatsioonijuhi Liina Peäske sõnul on toidupankade igapäevatöös muutunud seoses eriolukoraga nii mõndagi. Muutunud on ka seni kehtinud toimimimisviis — kui tavaolukorras koosneb toiduabipakk ettevõtete ja eraisikute poolt annetatud ning poodidest “päästetud” toidust, st kaubast, mis mingil põhjusel müüki enam ei sobi, siis nüüd Peäske sõnul sellest kindlasti enam ei piisa ja Toidupank on hakanud ka ise toitu juurde ostma. Olukorda aitaksid leevendada rahalised annetused.

“Tavapärastest annetustest ei piisa meile enam sel põhjusel, et toiduabi vajajate hulk on kasvanud hüppeliselt ja kasvab veelgi. Piirkonniti on see protsent erinev — näiteks Lasnamäe ja Mustamäe sotsiaaltöötajad on sel nädalal edastanud meile abivajavate perede nimekirjad, mis on juba poole pikemad kui eelmisel nädalal,” lisas Peäske.

Kontaktivalt abivajajani

Eriolukorraga on muutunud ka töökorraldus. Peäske selgitab, et kui varem said abivajajad laost teatud koguses ise toidukraami ise valida, siis nüüd komplekteeritakse kõigile juba valmis toiduabi kotid. Seda selleks, et järgida Terviseameti ettekirjutusi — vältida inimkontakti ja rahvakogunemisi. Enam ei ole lubatud ka toidupankade territooriumil niisama aega veeta ja sotsialiseeruda.

Kuidas abivajajad Toidupangani jõuavad? Peäske selgitab, et kui inimene on sattunud raskustesse ja tunneb, et vajab toidu hankimisel abi, siis peaks ta pöörduma enda elukohajärgse sotsiaalosakonna poole. "Sotsiaaltöötajad on need, kes tõendavad abivajadust ja lisavad inimesed toidupanga abisaajate hulka," lisab ta.

Aidatakse nii toidu kui ka transpordiga

Peäske sõnul olid enne eriolukorda Toidupanga peamised annetajad toidukauplused ja on praegugi. Juurde on tulnud annetajaid väga erinevatest valdkondadest — farmaatsiatööstusest automüügipoodideni. “Võiks öelda, et abipakkujaid on varasemast rohkem ja ka eraisikute rahalised annetused on jõudsalt kasvanud. Tundub, et inimesed on valmis toetama valdkondi, mis aitavad eriolukorra tõttu süvenenud igapäevaseid probleeme lahendada.” Päeske ütleb, et see on loomulikult väga tervitatav, aga Toidupank ei taha kindlasti jätta valemuljet, et asutust juba piisavalt toetatakse. “Abivajate hulk kasvab väga kiiresti ja Toidupanga jaoks on väga suur väljakutse nii kiiresti nii palju rohkem toitu hankida.”

Lisaks eraisikutele on Toidupangale viimasel ajal teinud annetusi ka mitmed ettevõtted. Eriolukorra algusnädalatel, kui restoranid ja hotellid olid sunnitud oma tegevuse sulgema, annetati rohkelt toidukraami. Rimi annetas hiljuti lisaks tavapärasele “päästetud toidule” ka toidukorvid, millest jagub 1600 perele. Coca-Cola Eesti tegi väga suure annetuse karastusjookide näol.

Toidupoolise kõrval on annetatud muudki. Näiteks Neste on toetanud Toidupanka kütusega, Inchcape Motors on pakkunud seisma jäänud demoautosid appi toidu transportimiseks. Inchcape Motorsi töötajad teevad hetkel toidutarnete osas koostööd Fotografiskaga, kes sellest nädalast alates valmistab ja sügavkülmutab abivajajatele toitu. Ka mitmed e-poed on oma veebilehtedel loonud võimaluse külastajatel Toidupangale annetusi teha. Samuti on leidub raskel ajal ettevõtlikke inimesi, kes on teinud Toidupanga nimel rahalisi annetusi — Eesti DJd korraldasid näiteks 36 tunnise virtuaalpeo, mille koguti kokku 2000 eurot.

Aita sinagi puudust kannatavaid peresid! Raha annetamiseks on mitu lihtsat võimalust:

  • Helistades numbrile 9009005, annetad 2 eurot
  • Helistades numbrile 9009010, annetad 8 eurot
  • Pangaülekandega: SA Eesti-Hollandi Heategevusfond (Eesti Toidupank), a/a EE982200221049027713

*

NB! Delfi koostöös Tallinna linnaga püüab Eestit tabanud eriolukorra ja probleemide ajal viia kokku pealinna abivajajaid- ja pakkujaid. Osale sinagi aktsioonis “Seljad kokku”!

Täpsemad reeglid:

1. Delfi pakub võimalust kõikidele töö- ning abivajajatele või -pakkujatele endast märku anda.
2. Blogisse saavad postitada registreeritud identifitseeritavad kasutajad.
3. Kõik avaldamisele minevad postitused on moderaatori poolt modereeritud.
4. Postitus peab sisaldama probleemi või abi pakkumise kirjeldust, piirkonda, inimese nime ja kontaktandmeid (e-mail ja/või telefoninumber), mille kaudu saab abivajaja või abipakkujaga ühendust.
5. Keelatud on postitada kellegi teise andmeid või tekitada postitusega kellelegi kahju.
6. Igas postituses ja üleskutses tuleb lähtuda valitsuse antud kehtivatest korraldustest.
7. Delfi ei vastuta postituste aegumise või adekvaatsuse eest.
8. Kuulutusi avaldatakse järgmistel kellaaegadel: 09.00, 12.00, 15.00, 18.00 ja 21.00.