Septembri alguses toimus üle Eesti 90 koolis Res Publica ja õpilasomavalitsuste liidu korraldusel hääletusmäng, kus õpilased said anda poolt- või vastuhääle Euroopa Liiduga ühinemisele.

Üritusel jagatud oranžid voldikud, osalejatele antud pastapliiatsid ja kommid olid Res Publica sümboolikaga, korraldajad olid erakonna inimesed Andres Kask ja Kaur Hanson. Kõige eest maksis aga Eesti Telekom, mille nimi või logo materjalides ei esine.

Kuigi raha tuli Telekomist, ei jäänud õpilastele muljet, et Telekom oleks üritusega seotud, nende koostööpartner oli Res Publica. “Ei Telekom küll hääletusega polnud seotud,” kinnitas Terje Tampere, õpilasomavalitsuste liidu eurokampaania projektijuht.

Res Publica poolt üritust korraldanud Andres Kase jutt läheb lahku faktidest. Küsimusele, et kui palju kulutas Res Publica koolides hääletuse läbiviimiseks, vastas Kask, et Res Publica maksis voldikute tootmise. Tegelikkuses eraldas Telekom 145 000 krooni voldikute trükkimiseks ja transpordiks. Oranžides toonides voldikutel on Res Publica logo.

Andres Kask väitis, et Res Publica noortekogu Juventus maksab õpilasele preemiareisi. Tegelikkuses on Telekom eraldanud 150 000 krooni preemiateks, sealhulgas stipendiumi õpinguteks ja kooliga tutvumise reisiks.

Telekomi sponsorlust vahendas suhtekorraldusfirma Avalike Suhete Agentuur.

Res Publica väidab, et seesama agentuur oligi erakonna sponsor, Telekomist ei tea nad midagi. “Koolides korraldasime hääletuse koostöös Avalike Suhete Agentuuriga,” ütles Andres Kask. “Telekom pole kunagi erakonda toetanud.”

Kuid ei Telekom ega ka Avalike Suhete Agentuur pole kirjas erakonna toetajatena rahastamisaruandes, mida erakonnad peavad vastavalt seadusele kvartaalselt avalikustama. Seaduse vastu eksimise eest on ette nähtud rahatrahv.

Tegelikkuses pole Avalike Suhete Agentuuri majanduslik seis sedavõrd tugev, et erakonda toetada. Äriregistrist selgub, et ettevõte on likvideerimisel ja sel on riigi ees 200 000 kroonine võlg.

Telekomi raha Res Publicasse vahendanud suhtekorraldusfirma Avalike Suhete Agentuuri omanik Jaano Martin Ots mäletab, et Res Publicaga oli küll kooliprojektiga seotud: “Mingi tehing oli Res Publicaga küll, ma väga täpselt ei mäleta, see vist puudutas koole.”

Pärast järelemõtlemist ütles Jaano Martin Ots, et kampaania polnudki seotud erakonna, vaid eraisikutega: “See oli ikkagi eurokampaania projekt, mitte mõne erakonna üritus. Projekti tegime eraisikutega, Andres Kase ja Kaur Hansoni, mitte erakonnaga.”

Kaur Hanson on kujundanud kõik Res Publica valmiskampaaniad, Andres Kask oli Res Publica eurokampaania tegevjuht.

Lepingule alla kirjutanud Telekomi juhatuse esimees Jaan Männik ütles, et Telekom eraldas Avalike Suhete Agentuurile raha eurorefendumi “jah”-kampaania korraldamiseks ja kindlasti mitte erakonnale. “Telekomil on põhimõte, et me ei toeta poliitilisi erakondi,” ütles Männik. “Kui selline mulje jääb, siis on tegemist kahetsusväärse arusaamatusega.”