Talvine valimisreklaam on ringlusse pannud hinnanguliselt 60 mln krooni, sügisene kampaania maksis kokku 50 mln krooni.

Kulutused teevad suureks telereklaami rohkus, hiidsuured plakatid majaseintel ja aktiivsed kampaaniad väljaspool suurlinnu.

“Erakonnad on kavalamad. Üldpilt pole nii massiivne, sest inimestega kontakti saamiseks on kasutatud mitmekesiseid vahendeid,” ütles meediaekspert Ülle Tõnus, büroost Mast.

Reformierakonnal jooksis Coca-Cola Plazas reklaamlõik enne filmi algust. Keskerakond saatis kodudesse maksuarvestuse kettaid. Res Publica on rääkinud valijatega Keskerakonna ja Reformierakonna armastusest ning postitanud lendlehti Edgar Savisaarest ja Leonid Apananskist.

Erakonnad kulutasid olulisel määral raha telereklaamile. Hinnanguliselt 50 000 krooni maksis ühekordne Enn Eesmaa Keskerakonna uudiste esitlus TV3s. Sealjuures teleklipi valmistamise hind on vähemalt 100 000 krooni. Keskerakonnal jooksis teleekraanidel kolm erinevat klippi. Ka Reformierakond esitas teleekraanidel erinevaid klippe.

“Tõepoolest telereklaami on mõnevõrra rohkem,” möönis TV3 tegevdirektor Toomas Vara.

Kulukad on ka hiigelsuured majaseintele riputatud erakondade liidrite plakatid. Ainuüksi ühe plagu toomine maksab 60 000 kuni 80 000 krooni.

Äripäeva küsitletud ekspertide hinnangul on kulutanud Reformierakond, Keskerakond, ja Rahvaliit rohkem, kui sügiseste kohalike omavalitsuste valimiste ajal.

Nemad on ka erakonnad, kes panustasid jõuliselt nii tänava- kui telereklaamile.

“Rahvaliit on nende valimiste üllataja,” ütles Ülle Tõnus. Erakonna kohalike omavalitsuste valimiste kampaania oli vaid 2,5 mln krooni, talvise kampaania hind võib olla 8 mln krooni.

Erinevalt küsitletud meediaekspertidest oli Emori hinnangul talvise kampaania maht kaks kolmandikku sügisesest. See tähendab, et reklaamibüroode ja Emori hinnang erineb ligikaudu 20 mln krooni võrra. “Panustuste üldfoon on tagasihoidlikum,” ütles Emori suunajuht Esta Kaal.

Emori hinnangul vähendasid meediapanustusi sügisega võrreldes suhteliselt enam Res Publica ja Isamaaliit. “Kõige tugevam oli vähenemine Mõõdukatel, ligi neli korda,” ütles Esta Kaal. “Samas üle kahe korra suurendas panuseid Rahvaliit.”

Isamaaliit ja Mõõdukad on ka ajakirjanduses teatanud esialgsete plaanide muutustest ja kampaania vähendamisest.

Esta Kaal lisas, et Keskerakonna ja Reformierakonna panustes on võrreldes sügisega muutused olnud väikesed.

“Seekordsete valimiste hinda on keeruline arvestada, sest kasutatud on palju erinevaid ja ebatraditsioonilisi vahendeid,” ütles reklaamibüroo Zavod juht Alari Kasemaa.