Esmaspäeva hommikul pärast tööandjate ja töötajate esindajate nädalapikkust läbirääkimist alustas Soome sadamates streiki umbes 3500 stividori.

Streigi põhjustas olukord, et mullu sadamaoperaator Steveco poolt vallandatud Kotka ja Hamina sadama 130 stividorist polnud umbes 30 praeguseks uut tööd leidnud.

Kui streigile kiiret lõppu ei tule, võib see halvimal juhul seisata umbes kolm neljandikku Soome ekspordist. Soome päevase väliskaubanduse maksumus on umbes 1,2 miljardit marka (3,1 miljardit krooni). Sellest ekspordi osa on 600 miljonit ja impordi osa umbes 500 miljonit Soome marka.

“Asi on tõsine, sest see halvab kogu liikluse kaubaliinidel,” ütles ASi Eesti Merelaevandus (ESCO) kommertsdirektor Jaan Kalmus. “Küllaltki tõenäoline, et streik võib kujuneda pikaajaliseks,” lisas ta, viidates Soome tugevatele ametiühingutele.

ESCO laevad sõidavad Muuga–Helsingi liinil üks kord päevas, neile lisandub veel korra nädalas liikuv laev liinil Rostock–Århus–Muuga–Helsingi. Kalmuse sõnul ootasid ESCO laevad Kunda ja Lehola Helsingis lossimist, Rostockist väljunud Haapsalu jäeti aga seal reidile seisma ning olukorra edasist arengut ootama.

“Laevapäeva maksumus on 7000 dollarit,” lausus Kalmus. See number sisaldab nii kütuse hinda, meeskonnakulusid kui ka seisupaiga maksumust. Samas arvestab vedaja lisaks omahinnale ka tuluga, mis jääb saamata.

Kalmuse sõnul kasutavad ESCO teenust kõik Eesti suuremad transpordifirmad. Kui kauba omanikule viivituse tõttu põhjustatav kahju kõrvale jätta, siis mõjutab Soome streik rohkem konteinerite ja treileritega kaupa transportivaid firmasid, kes on sõltuvad sadamalossijate tööst.

Oma auto ja juhiga kauba transportijatele praegu streik probleeme ei tekita, samuti saab kaupa vedada reisilaevadega.

Hansatee pressiesindaja sõnul pole stividoride streik veel mõjutanud autode peale- ja mahalaadimist reisilaevadel.

Eesti ühe suurema transpordifirma ASi Schenker-BTL teatel pole praegu streik Soome-vedudes mingeid korrektiive teinud. Schenkeril käib Tallinna ja Helsingi vahet iga päev neli ekspressautot, neli autorongi ja erineval hulgal treilereid.

Soome-vedusid tegeva ASi Niinivirta Transport juhataja Arno Aasmaa sõnul võib samas streigi laienemine ning stividoridele ka muude sadamatöötajate lisandumine viia selleni, et transpordifirmad ei saa kätte Soome saadetud autosid ja treilereid.

ASi Tallinna Sadam turundusdirektor Erik Sakkov tõdes, et Soome sadamas toimuva streigi kohta siinsetel samas valdkonnas tegutsevatel inimestel palju informatsiooni pole, samuti ametiühingul. “Ei teagi täpselt, kas streigivad ainult stividorid või ka teised töötajad,” märkis ta.

Kuigi osa kaupu jääb ilmselt seisma, ei tohiks streik Sakkovi sõnul väga oluliselt Eesti ettevõtteid mõjutada ning Tallinna Sadam võib Soome stividoride tööboikoti tõttu isegi võita. “Vene transiit võib Soome asemel hakata liikuma siitkaudu,” lausus ta.

Soome on Eesti kõige olulisem kaubanduspartner, andes umbes kolmandiku Eesti väliskaubanduse käibest.

Eile Äripäeva trükkiminemise ajaks ei olnud Soomes veel lõppenud järjekordne koosolek riikliku lepitaja, streikijate esindaja ja valitsuse esindaja vahel. Nõupidamine jätkus eile õhtul kella seitsmest.