Statoil Eesti turundusjuhi Hede Kerstin Luige hinnangul võiks Statoili turuosa äriklientide osas olla pärast ülevõtmist ca 32–35 protsenti, üldine turuosa aga 29 protsenti.

“Äriklientide osas on väga raske öelda, kui suur meie turuosa võiks nüüd olla,” ütles Luik. “Statistika puudub ja paljud kliendid ka kattuvad.”

Statoilil on ärikliente 6800, Shellil Luige sõnul umbes 1500. Kontserni leping näeb ette, et Statoil võtab ärikliendilepingud Shellilt üle tingimusi muutmata. Kui suur võib olla keskmise Shelli kliendi soodustus, ka seda Luik veel ei tea.

Nii Statoilis kui Shellis saavad ärikliendid soodustust sentides liitri kohta ja süsteem on astmeline: mida rohkem tangid, seda enam allahindlust saad. Statoilis on kõige levinum 20sendine soodustus kütuseliitrilt, kuid on ka väiksemaid ettevõtteid, kes ostavad bensiini 5 sendi võrra odavamalt.

Luige sõnul on Statoili äriklientide seas palju suuri transpordifirmasid, aga ka näiteks Coca-Cola Eesti ja Saku Õlletehas. Shellilt võtab Statoil klientide nõusolekul üle lepingud mitmete suurte riigiasutustega. Shell Eesti jaemüügi juhi Riina Aamissepa sõnul kasutas firmakaarti Shell Baltic iga teine nende klient.

“Statoili turupositsioon paraneb. Kuid vähemalt Tallinnas olid nad turuliidrid ka enne,” kommenteeris Alexela Oili jaemüügi direktor Aivar Räim. “Võib tekkida olukord, kus neil tekib vajadus ja tahtmine kasumit välja võtta ning hindu kergitada.” Räime hinnangul hakkaks turg liidri hinnatõstmise korral ühtlustuma, lõpeks pidev hinnavõitlus ja ettevõtted saaksid toota normaalset marginaali ning keskenduda tootlikkusele. “Tarbijale see muidugi ei meeldiks,” lisas Räim.

Räim loodab, et mõnele Shelli äriklientidele õnnestub ka neil pakkumine teha. “Tavaliselt liiguvad selliste muutuste korral ka kliendid,” ütles ta.

OÜ Favora tanklad müügijuht Urmas Kitse kommenteeris, et kütuse jaemüügihind kujuneb ka tulevikus kõikide turuosaliste ühistööna, kuid Statoilil on selle mõjutamiseks senisest suuremad võimalused.

Hydro Texaco Eesti ASi tegevjuht Andres Kivistik märkis, et Shelli tanklate ülevõtmine Statoili poolt ei tohiks pikemas perspektiivis hinnataset muuta. Kindlasti on aga võimalikud erinevad kampaaniad, mis lühiajaliselt võivad hindu kõigutada.

“Meie andmetel on Statoil äriklientide osas olnud juba pikka aega turuliider,” rääkis Kivistik. “Kindlasti muudab uus ja suurem võrk Statoili äriklientidele veelgi atraktiivsemaks.”

“Ma arvan, et mingit revolutsiooni ei tule,” ennustas Lukoil Eesti ASi kommertsdirektor Valeri Makarov. “Tuleb aga muidugi konstateerida, et Statoil on tugev turuliider.”

Äriklientide turg on tema hinnangul Eestis juba jaotatud ja mingeid suuri ülejooksmisi ei tule, kui keegi just väga pikaajalist dumpingut välja ei kuuluta.

Ka Neste Eesti jaemüügi juht Artur Praun ei näe Shelli üleminekus Statoilile midagi erilist. Tema sõnul konkurentsi seisukohast sisulist muutust ei ole.

“Küsimus on selles, kas jaamade arvukuselt suurem üks jaemüügikett suudab müüa rohkem kui kaks senist ketti,” ütles ta.

Shell Eesti nõukogu esimehe Imre Leetma sõnul oli tegemist mõlemale poolele kasuliku tehinguga. Shell Eesti tegeleb edasi õlide hulgimüügiga.

Shelli jaamad ei muutu Statoilideks üleöö. Kõigi 25 ülevõetava teenindusjaama ümberkujundamisega tahab Statoil valmis saada jaanipäevaks.

Hede Kerstin Luige sõnul müüvad ülevõetavad jaamad kuni Statoili värvide saamiseni Shelli lisanditega kütuseid. Statoiliks ümberkujundatud jaamad hakkavad aga kohe müüma Statoili Ultima-bensiine ja Fortis-diislikütust ning neis hakkavad kehtima Statoili kliendikaardid.

Statoili ja Shelli kontserni leping teenindusjaamade müügiks Eestis, Lätis ja Leedus sõlmiti eelmise aasta oktoobri algul ja sai seejärel kõigi kolme Balti riigi konkurentsiameti heakskiidu.

Transpordifirmad kasutavad mitut kütusemüüjat
Äripäeva transpordifirmade käibe TOPis mullu teise koha saavutanud AS SP Transit Eesti ASi tegevjuhi Roman Loovi sõnul kasutavad suured transpordifirmad reeglina kahe-kolme kütusefirma teenuseid, lisaks ostavad veel kütust hulgi.

“Ma ei ole märganud erilist aktiivsust meie kliendiks meelitamisel,” ütles Loov. “Oleme mitme kütusefirma klient, regiooniti on Euroopas lihtsalt mugavam võtta kütust erinevatest kohtadest. Eestis ostmine sõltub väga palju hinnast. Kõigi suuremate transpordifirmade seas on levinud, et üritatakse ikka teha ka oma väike tankla või siis mitme peale kahasse, hulgi osta on ju palju soodsam.”

Statoil lõpetab Shell Plussi programmi
Statoil lõpetab lähikuudel Shelli eraklientidele suunatud programmi Shell Pluss, mis oli eraklientide punkti-kogumisprogramm.

“Millal täpselt kaardid kehtivuse kaotavad, on veel vara öelda,” ütles Eesti Statoili turundusjuht Hede Kerstin Luik. “Kuid kindlasti kavatseme kinni pidada lubadustest, mida Shell on oma klientidele andnud.”

Ühe kuu jooksul pärast programmi lõpetamist saavad kliendid veel koguda punkte jaamades, mis kannavad Shelli kaubamärki.

Nelja kuu jooksul pärast lõpetamist saavad kliendid lunastada punkte kõigis endistes Shelli jaamades.