Atria eesmärk on veel selle aasta jooksul osta aktsiad ära ka Valga Lihatööstuse väikeaktsionäridelt. Tehingu hinda pooled ei avalikusta, kuid eelmise aasta lõpus kogus Atria aktsiaemissiooni käigus 412 miljonit krooni, mis oli plaanis kasutada laienemiseks Venemaal ja Balti riikides.

“Hea juhtkond, hea kaubamärk, finantsiliselt tugev, hea tehas,” loetles Atria Group Plc president Seppo Paatelainen põhjusi, miks Atria Valga Lihatööstuse ära ostab. “Me näeme, et Valga Lihatööstusel on head väljavaated edasiseks kasvuks ning kasumlikuks muutumiseks.”

Valga Lihatööstuse omandamisega saab Atria 15–20 protsenti Eesti turust, Soomes ja Rootsis on Atrial veerand turust ning Leedus kümnendik.

Kui Atria juhid olid reedesel tehingut tutvustaval pressikonverentsil rõõmsad ja rahulolevad, siis Valga Lihatööstuse juhi Elmut Paaveli olek rõõmu ei reetnud. Küsimusele, kuidas ta tehingut hindab, sõnas rusutud olekus Paavel vaikselt ja lühidalt vastuseks: “Hea.”

“Kaine mõistus ütleb, et see oli õige samm,” ütles Paavel. “Moraalselt on see müük mulle üsna raske, sest olen ikkagi üle kümne aasta Valga tööstuse juht ja omanik olnud.”

“Üks ettevõte jälle soomlaste käes,” sõnas samuti soomlaste HK Ruokatalole kuuluva Rakvere Lihakombinaadi juht Olle Horm. “Valga Lihatööstus uhkeldas ikka oma Eesti kapitaliga ja sellepärast on praegune asjade käik küll üllatav.”

Samas lisas Horm, et Valga Lihatööstuse omanikud toimisid õigesti. “Konkurents läheb iga päevaga aina verisemaks ja kui müüa, siis praegu,” ütles Horm.

Aasta tagasi tundis Atria huvi Wõro Kommertsi vastu ja väidetavalt pakkusid soomlased Valga Lihatööstusest väiksema tööstuse aktsiate eest 160 miljonit krooni. Toona sõnas Elmut Paavel Atria võimalikku huvi Valga Lihatööstuse vastu kommenteerides, et Valga tööstusel pole lisaraha vaja.

Valga Lihatööstus on suuruselt teine punase liha tootja Eestis, omades head turupositsiooni Lätis. Ettevõtte üks suuremaid omanikke on läbi OÜ Valga LJKT ettevõtte tegevjuht Elmut Paavel.

Atria on suurim Soome lihatootmisettevõte. Lisaks Soomele tegutseb Atria ka Rootsi (tütarettevõte Lithells AB) ning Leedu turul (tütarettevõte UAB Vilniaus Mesa).

Elmut Paavel — üle 20 aasta vorstiäris

Valga Lihatööstuse tegevjuht ja üks omanikke Elmut Paavel on lihatööstusega seotud olnud üle 20 aasta, alustades oma karjääri 1970ndate alguses vorstitsehhi lihttöölisena.

Valga Lihatööstust juhib Paavel 1993. aastast, olles ka üks ettevõtte kolmest põhiomanikust. Lihatööstus on Valga linnas suuremaid tööandjaid ja kuigi Elmut Paavel ise pole kohalik mees, on president teda tunnustanud kui Valga ettevõtluse ja spordielu edendajat. Valka kolimisele eelistab Paavel jätkuvalt igapäevast sõitmist Tartu ja Valga vahet.

Kümme aastat tagasi oli Valga Lihatööstuse maine kehvapoolne, kuid Paaveli käe all on ettevõtte tõusnud Eesti suuruselt kolmandaks lihatööstuseks.

Viimasel paaril aastal on Paavel tuntud kui tulihingeline kondilihamassi (MDM) vastu võitleja. See Paaveli poolt krõbedate sõnadega nimetatud vorstitooraine viis lausa “oma” lobiorganisatsiooni Eesti Lihatöötlejate Assotsiatsiooni asutamiseni. Mitu aastat lihatööstuste vahel kestnud nn lihasõda päädis tänavu suvel impordikeeluga — kondilihamassi Eestisse enam tuua ei tohi ja seda kuni 2006. aastani.

Paavel ise on oma senisteks suuremateks õnnestumisteks nimetanud Valga Lihatööstuse vorstitsehhi ümberkolimist ja tapamaja ehitamist. 100 miljonit krooni maksma läinud uue tapamaja ehitamise mõttekuses kahtlesid mitmed Valga konkurendid, arvates, et Valga Lihatööstus pingutab investeerimisega üle. Tõsi, Valga tööstusel tuleb järgneva viie aasta jooksul Ühispangale tagasi maksta ligi 50 miljonit krooni laenu, kuid tapamaja ehitamine on ennast Paaveli sõnul õigustanud.

Atria Group Plc presidendi Seppo Paatelaineni sõnul jätkab Valga tööstuse juhtimist Paavel, kelle kogemused selles vallas on hindamatud.

Mazdade edasimüüjad Eestis lähevad Euroopa suurima automüüja omandusse

Mazda sõiduautode edasimüüja Eestis Inchcape Motors Finland OY (IMF) plaanib osta Esma Auto jaemüügiosa. Esialgu sõlmis IMF Esma Autoga koostöökavatsuste lepingu, et omandada Mazda sõiduautode jaemüügialane äritegevus Tallinnas ja Tartus. Tehing on kavas sõlmida oktoobri lõpuks. Kinnisvara jääb Esma Auto omandusse, see renditakse IMFile.

Juulis sõlmis IMF sarnase lepingu ka teise Mazdade edasimüüja Vilojetiga, ka see tehing peaks olema lõpule viidud kuu lõpuks.

ASi Esma Auto omaniku Ralf Õnge sõnul tuli initsiatiiv IMFilt. “Kui pakkumist poleks tulnud, oleksime jätkanud samas vaimus,” ütles Õng. Ta lisas, et hinna osas on enam-vähem kokku lepitud, kuid läbirääkimised pole siiski veel lõpetatud.

“Veidi nukker on, ikkagi elutöö,” nentis Õng. “Samas annan aru, et kui ma ei oleks müünud ja nad oleks vaid Vilojeti võtnud, oleks meil väga raskeks läinud. Maaletoojaga ikka ei konkureeri. Tuli lihtsalt õige otsus teha, muud ei jäänud üle.”

IMFi tegevdirektori Kari Mattila sõnul jäävad Vilojett ja Esma Auto endiselt eraldi kaubamärkideks, küll aga kavatseb ta ühendada endaga ostetava jaemüügiosa. “Pole mõtet iseendaga konkureerida,” lisas ta. “Plaanime ühendada edasimüügi jaemüügiga vastavalt IMFi emafirma Inchcape plc globaalsele strateegiale, mis näeb ette igas riigis võtmeturgude loomist.”

Hondasid müüva Veho Eesti Tallinna keskuse direktor Ando Nõel jäi esialgu äraootavale seisukohale. “Raske kommenteerida, ei tea ju, millist hinnapoliitikat nad hakkavad ajama,” arutles Nõel. “Mingi küsimärk meil loomulikult tekib, aga eks lähitulevikus saame ses osas kõik targemaks.”

Saksa Auto müügijuht Toomas Kuusk kommenteeris, et pigem on asjade selline areng neile hea märk. “Arvan, et omavahel konkureerides müüsid Vilojett ja Esma arvuliselt rohkem, kuigi teenisid rahaliselt vähem. Konkurentsi mõju näitab kasvõi Toyotagi — kaks müüjat rabavad ja Toyota on vaieldamatu turuliider,” ütles Kuusk.

IMF Baltimaade müügidirektori Heikki Vuorineni sõnul on Mazda käesoleva aasta esimese kaheksa kuu turuosa 8,4%, mis on üks suuremaid Euroopas.

Inchcape Motors Finland (IMF) kuulub rahvusvahelisse kontserni Inchcape plc. IMF on ühtlasi Mazda, Jaguari ja Land Roveri automarkide eksklusiivne importöör ning edasimüüja Soomes, Eestis, Lätis ja Leedus.

Mazda ja Inchcape autoturul arvestatavad tegijad

Mazda on Euroopas suurim tõusja kõikide sõiduautomarkide seas ja Inchcape Motors Euroopa suurim automüüja, mille Soome tütarettevõtte kaudu Mazdad Eestisse jõuavad. Mazda jaemüüki Eestis on ihaldanud enda kätte saada nii mõnigi teine siinne automüüja, kuid paraku jäid nende käed lühikeseks. Jäme ots oli Inchcape’i käes, kes haudus plaani ise Eesti turul jaemüügiga tegelema hakata. Nii otsustati esialgu jätkata kahe “sissetöötanud” diileriga, ASiga Vilojett ja ASiga Esma Auto.

Vilojett on Pärnu firma, mis otsustas laieneda Tallinna, et pakkuda konkurentsi pealinna turul juba aastaid tegutsenud Esma Autole. Kõikidele üllatuseks suutis Kadaka teel salongi avanud Pärnu firma mitte üksnes arvestatavat konkurentsi pakkuda, vaid nende müüginumbrid kasvasid suuuremaks, kui vanal tegijal olidki.

Vilojeti edumaa kestis hetkeni, mil Esma Auto mullu Tallinnas suurde ja uhkesse Paldiski maantee esindusse kolis. See sundis omakorda Vilojetti rihma pingutama ja üsna peatselt otsustati ära osta Eurost Auto salong Kadaka tee ja Akadeemia tee nurgal koos kaubamärgiga, mis rakendati pruugitud autode müügi ette vanas salongis.

Selles, et Mazda müük on tulus äri, ei kahtle keegi. Eriti pärast seda, kui müügile jõudis Mazda6, mis üleöö tõeliseks müügihitiks kujunes. See lennutas Vilojeti 2002. aasta majandustulemuste põhjal Äripäeva sõiduautomüüjate TOPi esikolmikusse ja ka Esma polnud palju kehvem. Nüüd on oodata turule uut mahtautot Mazda5, millest saab samuti arvestatav müügiartikkel.

Mis saab aga ühe omanikku alla sattuvate Vilojeti ja Esma Auto omavahelisest elutervest konkurentsist, näitab aeg.