Müügitulemuste põhjal läheb apteekidel hästi. Kui 2014. aastal kasvas nende käive 5 protsendi võrra, siis läinud aastal oli vastav näitaja 7,3 % protsenti. Turumaht ehk turul tegutsevate ettevõtete müügikäive oli kokku 281 miljonit eurot, selgub Krediidiinfo AS Turuülevaatest „Apteegid 2015“.

Apteekide heale käekäigule viitab ka see, et ligi pooltele neist on Krediidiinfo AS andnud krediidireitingu AAA, AA või A, mis näitab ettevõtte head maksevõimet. Kõigi Eesti ettevõtete hulgas oli vastav näitaja 39,8%, seega on apteekide seas tugeva reitinguga ettevõtteid rohkem kui Eestis keskmiselt.

Kuidas on õnnestunud turgu hoida stabiilses kasvus?

“Eks tuleb ikka vaadata numbrite taha,” ütleb Südameapteegi ketti omava Pharma Holding OÜ juhatuse esimees Katre Kõvask käibekasvu kommenteerides, “Kõik turul tegutsevad apteegiketid on kas omandanud, avanud või renoveerinud apteeke, laienenud on sortimendid ning apteekides on viimase viie-kuue aasta jooksul oluliselt laienenud mitte-ravimite sortiment.”

Ka Apotheka keti omava Terve Pere Apteegi OÜ juhatuse liige Kadri Ulla kinnitab, et ravimite ostmise kõrval tullakse apteeki üha enam ka siis, kui tervis korras – ostma nahahooldus- ja hügieenitooteid, toidulisandeid ja vitamiine.

Kõvask lisab, et käibenumbreid on tõstnud ka mõningate ravimite hinnataseme tõus, sh piirhinnaalustesse hinnakokkulepetesse võetud retseptiravimid. Samas on juba eelmise kümnendi keskelt püsinud muutumatuna riigi poolt fikseeritud marginaalid käsimüügi- ja retseptiravimitele.

Turul neli hiidu

Eesti apteegiturust kolmveerand on ära jagatud nelja apteegiketi vahel, milleks on Apotheka, Südameapteek, Benu ning Euroapteegi kettide omanikfirmad.

Konkurents on Kõvaski sõnul äärmiselt tihe ning eristumata on raske häid tulemusi saavutada.
Klientide võitmise nimel teevad apteegid sihipärast tööd näiteks turunduskampaaniatega. Viimaste aastate üks nähtavamaid muutusi – ja apteekide jaoks mahukamaid investeeringuid – on aga apteekide visuaalse identiteedi ja müügikeskkonna uuendamine.

Kadri Ulla sõnul lähtusid nad apteegikeskkonda uuendades apteekri kui terviseedendaja rollist, mis nõuab apteegilt paindlikumat ning samas personaalsemat ja põhjalikumat kohandumist patsiendi soovide ja vajadustega. “Uus apteegikeskkond võimaldab apteegikülastajaile varasemast suurema tootevaliku kõrval ka mugavamalt lisateenuseid pakkuda, näiteks mõõta vererõhku, määrata kehakoostist, teha nahadiagnostikat jpm,” lisab ta.

Apteekide TOP 5 turumahu järgi
* Turumaht on turul tegutsevate ettevõtete müügikäive ravimite jaemüügi tegevusest.

Allikas: Krediidiinfo AS Turuülevaade „Apteegid 2015“

Robotid aitavad teenindada

Järjest enam panevad apteegid rõhku ka oma personali koolitamisele, et klient saaks apteegist võimalikult head nõu. Ent mahukaid investeeringuid on tehtud ka IT-lahenduste kasutuselevõtmiseks.

Näiteks Apotheka on avanud Eesti ainsa internetiapteegi. “Saame seal pakkuda professionaalset nõustamist online-apteekrite abil, väljastada mugavalt käsimüügi- ja retseptiravimeid ning võimaldada tervisekaupade kojutoimetamist olukorras, kus patsient või tema lähedane on kodus haige,” kirjeldab Ulla. Samuti on Apotheka suuremates apteekides kasutusel apteegirobotid, mis toimetavad apteekrile ravimi kiirelt kätte.

Südameapteegis töötati välja aga ainulaadne tarkvaraplatvorm E-proviisor, mille abil näeb apteeker ravimite kaas- ja koostoimeid ning võimalikke omavaheliste konflikte. “See on apteekrile tark abimees, kes 5000-6000 ühikuni ulatuvas apteegisortimendis aitab alati leida patsiendi nõustamiseks õiged vastused ja hoiab kokku ka patsiendi aega,” kirjeldab Kõvask.

Artikkel on koostatud Krediidiinfo AS Turuülevaate „Apteegid 2015“ andmete põhjal.

Jaga
Kommentaarid