Hea, kui ostja üldse kohe märkab, et tema lemmiktoode on kaalust kaotanud, kuigi hind on endine. Pisimuutustega lepitakse suurema nurinata ning harjunud tootest ei loobuta, suuremat laadi kõikumised peaks aga ka inertse ostja panema müügiletti natuke laiemalt vaatama.

Viimase aja parimaks näiteks, kus kergemaks muutunud toodet müüakse kaubandusvõrgus endise hinnaga, saab pidada Jänksi kohukest. Varem 50grammine kohuke on nüüdsest tunduvalt saledam — 38 grammi. See tähendab kaalu kaotust veerandi võrra, kuid hind on ikka endine.

Dessert ASis toodetud Jänksi kohukeste müügipoole eest vastutava Valdis Noppeli sõnul on kogu asja juur karmis konkurentsis kohukeste turul. Eri tootjate kohukeste salenemiskuur algas tema sõnul tänavu kevadel, kui põhitegija AS Kohuke tuli 50 grammi pealt alla 43 grammi peale, talle järgnes lätlaste Karums, kes kelle 48grammisest kohukesest sai 45grammine.

“Meie jaoks dikteerib olukorra turu põhitegija,” tõdes Noppel. “Enne oli hind 27 protsenti meie kahjuks, nüüd aga on 2 protsenti meie kasuks.” Praegu tekkinud hinnavaru võimaldab firmal teha poodidele sooduskampaaniaid. Samas selgub Noppeli jutust, et kui mõnele poele tehaksegi kaheks nädalaks soodsam hind, ei pruugi kaupmees tarbijale soodustust teha ja hinnalipik jääb samaks.

Ostjat huvitab aga just hind, mitte jutt karmist konkurentsist, euronormide survest ning muudest toote hinda mõjutavatest komponentidest.

Kohukesed pole ainsad, mis olude sunnil kergemaks muutuvad. Nii on kilosest leivast või saiast saanud sujuvalt keskmiselt 800grammine, kuid hind püsib ikkagi 10 krooni ringis. Varem ühekilosest ketšupist on saanud 900grammine. Ähmaselt meenub kohupiimakreem, mis vahetas pakendit, kuid mitte hinda. Mõnel alkohoolsel joogil on sama hinnataseme juures kraade vähemaks jäänud, mõnest karbist võib leida vähem linnulihatooteid.

Vastupidiseid näiteid on ka, enamasti välismaiste suurtootjate pärusmaalt. Silte “+ 20%” leiab nii Uncle Bensi kastmepurkidelt, hambapastakarpidelt ja mujaltki.

A-Selveri ostujuhi Anu Kudeviita sõnul on kergemaks muutunud kauba eest endise hinna küsimisega asi nii ja naa, kuid eelkõige tuleneb hind ikkagi tootja pakkumisest. Suure pakendi puhul pole 5–10grammise kõikumise korral kliendile eriti vahet, kuid suurema muutuse korral küll.