Hinnalanguse taga on AS Uninet, mis on sihikule võtnud suuremad ettevõtted Tallinnas, kus Uninetil on välja ehitatud valguskaablite võrk. Pakkumine on saadetud enam kui 50 suuremale ettevõttele. Kampaaniat toetab reklaam sõnumiga: aeg on vahetada partnerit. Elionist Uninetti on juba üle läinud kümned firmad.

Uninet pakub võrreldes turuliidri, ASiga Elion, viiendiku võrra soodsamat hinda. “Me peame seda tegema,” kommenteeris Unineti juht Markus Nisula. “Tarbija hakkab mõtlema alles siis, kui hinnavahe on kakskümmend protsenti.”

Nisula sõnul on oodata klientide sidekulude vähenemist aasta lõpuks viiendiku võrra.

Sideameti kodulehel avaldatud info põhjal on aasta algusest Elioni võrgust Uninetti üle kolinud üle 2000 numbri, sh mitu suurt kasutajat, nagu Ekspress Hotline, Estonian Business School ja ABB.

Ekspress Hotline on üks suuremaid helistajaid Eestis ja tõenäoliselt kõige suurema kõnede arvuga ettevõte. “Põhjus on kokkuhoius,” kommenteeris Ekspress Hotline’i turundusjuht Vahur Kukk asjaolu, miks ettevõte ühest võrgust teise kolis. Tema sõnul hoiab firma operaatorivahetusega sidekulusid kokku neljandiku võrra. Kukk konkreetseid summasid ei nimetanud, aga märkis, et kõnemahud on väga-väga suured ja kokkuhoid märkimisväärne. Elion ei suutnud pakkuda nii head hinda.

Elioni juht Valdur Laid ütles klientide ühest võrgust teise kolimist kommenteerides, et midagi eriti muutunud ei ole. “Ei ütleks, et olukord on dramaatiline,” märkis Laid. Tema sõnul Elion midagi erilist klientide hoidmiseks ette võtta ei kavatse. Laid lisas, et ei hakkaks ka sidekulude vähenemist prognoosima. “Ei julgeks seda väljendada,” ütles ta.

Alates aasta algusest saavad nii ettevõtted kui ka eraisikud tuua oma telefoninumbri ühest võrgust teise ilma probleemideta. Elionist mujale läinud numbrite arv on lähenemas 4000-le. Sideameti info põhjal on suur osa üle läinud numbreid seotud suurte, vähemalt 50 kasutajaga klientidega.

Esialgu teevad sidefirmad parimaid pakkumisi suurtele, üle 100 abonentnumbriga klientidele. Sellistele klientide pärast käib turul kõige karmim võitlus.

Peale Unineti pakub oma võrgus Tallinnas fikstelefoniteenust OÜ Via Tel, seda peamiselt neile, kes helistavad palju välismaale. Via Teli juht Jaanus Kikas ütles, et on valmis pakkuma 30% soodsamat hinda kui Elion.

Elioni võrgust on numbreid üle võtnud ka teleteenuste pakkujad Starman, Tehnoforum, ISP Telekom ja Voicenet, mis müüvad edasi telekomifirmadelt hulgi ostetud teenust.

Rootsi telefonsideturu avamine viis hinnad langusse

TeliaSonera osakaal Rootsi tava- ja mobiiltelefoniturul on turu avanemise järel ja uute konkurentide lisandudes järjest vähenenud. 2003. a lõpu seisuga oli TeliaSonera osakaal Rootsi mobiiltelefoniturul alla 50% ning tavatelefoniturul 60%.

Kolm peamist mobiiltelefonioperaatorit Rootsi turul on TeliaSonera, Tele2 ja Vodafone. Aastavahetusel oli TeliaSoneral 3,8 miljonit, Tele2-l 3,3 miljonit ja Vodafone’il 1,4 miljonit klienti. Vaatamata sellele, et Svenskt Kvalitetsindexi uuringu kohaselt pidasid Rootsi kliendid mullu TeliaSonera teenuseid kõige kvaliteetsemaks, kasvas Tele2 klientide arv tema omast kiiremini.

Rootsi ärilehe Dagens Industri analüüsi kohaselt on TeliaSonera eeliseks suurfirmadest kliendid, tänu kellele on tema klientide keskmine arve 190 krooni võrra suurem kui Tele2 klientidel. Seevastu tegevuse efektiivsust näitav töötaja kohta teenitud tulu oli Tele2-l üle kolme korra suurem.

Kasvavast konkurentsist hoolimata oli TeliaSonera eelmise aasta tegevuskasum 20,9 miljardit Eesti krooni, kuid mobiilside kasumimarginaal alanes Rootsis 47 protsendilt 41-le ning tavatelefonside vallas kahanes tulu 2,7 miljardit krooni.

Konkurents sunnib peale järjest uusi hinnalangetusi. Nii alandas TeliaSonera alates selle aasta 12. jaanuarist Rootsis sõnumite saatmise hinda ligi 50%. Samast päevast alandati ka tavatelefonide kõneminuti hinda 43%, tavatelefonilt mobiiltelefonile helistamise kõneminuti hinda 26% ja välismaakõne hinda 20%.

Ja hinnalangused jätkuvad. Seoses 3G käivitamisega teatas TeliaSonera 9. märtsil GPRS-süsteemis e-posti saatmise tariifide langetamisest 40–55%, mille järel see maksab 3–8 ööri (5,1–13,6 senti). Tele2 ei jäänud võlgu ja järgmisel päeval alandas sama teenuse hinda 57%.

Rootsi turujärelevalveorgan posti- ja teleamet ei ole rahul TeliaSonera juhtiva positsiooniga tavatelefoniturul, kuhu uutel operaatoritel on lisamaksude tõttu raske siseneda. Nähes oma tulude vähenemist selles vallas ja lootes ilmselt uute teenuste pakkumisega seda turgu elustada, on TeliaSonera soovitanud ametil avada ka see võrk teisel poolaastal uutele operaatoritele.