Äripäeva arvates tuleb igasugune tasuta parkimislubade väljaandmine lõpetada.

Linnavalitsuse määruse järgi võib soodusparkimislube väljastada linna- ja riigiametnikele, mittetulundusühingutele ning erandjuhul ka linna koostööpartneritele. Loa saab füüsiline või juriidiline isik, kelle taotluse tunnistab sooduslubade väljaandmise komisjon (mida juhib Vilba) põhjendatuks. Kuidas põhjendatuks tunnistamine käib, sellest annab ilmeka pildi eile ÄP Online’ile öeldu: kuidas ma ikka keeldun, kui koostööpartner tuleb parkimisluba küsima — vorst käib ju ikka vorsti vastu.

Vorstide vahetamine on aga paraku küllalt libe tee. Paratamatult jääb igasuguse (pool)muidu jagamise juures õhku paras pahvak korruptsioonihõngu. Väidetavalt on soodusloa saanud HETA advokaadid kaasatud linnavalitsuse töösse. Tegid nad siis seda tööd tasuta, et vastu parkimisloa said? Ja AS Standard? AS Rae Betoon?

Eriti huvipakkuv on muidugi tasuta parkimisloa andmine Vilba poja firmale M.O.B. Konsultatsioonid, kes aitas reorganiseerida Säästva Arengu ja Planeerimise Ametit (SAPA). Vilba ise ei tea sellest väidetavalt midagi. Teda polnud kohal, kui SAPAd reorganiseeriti, tal ei olnud hääleõigust jne.

Päris huvitav on lugeda sooduslubade komisjoni liikmete ütlusi – kes oli ainult sekretär ja ei tea, kas tal üldse otsustamisõigust oli (Aado Kuuse); kes ei mäleta, kas ta mingil komisjoni istungil oli (Aave Põdra), või kui oli, siis nõuandva häälega (Kaia Sarnet)… Kõik olid paugu ajal puu otsas.

Ent lubasid on tänavu välja antud koguni 600, ehkki parkimist korraldava firmaga ESS sõlmitud leping võimaldab neid anda vaid ca 130 (5% tasulistest parkimiskohtadest Tallinnas). See aga linnajuhte ei heiduta. Kõik need autod ei pargi korraga, ütleb SAPA juht Toomas Tauts.

Samas — parkimise hinnad Tallinnas üha tõusevad. Muidugi – kusagilt peab sooduslubadega tekitatav eelarveauk täis saama. Ja hinda tõsta on lihtne, kui ise ei pea maksma.

Tänavuses eelarves on parkimistuluks plaanitud üle 21,5 miljoni krooni. Kui aastajagu ühe auto parkimist vanalinnas läheb maksma 30 000 krooni, siis laias laastus jääb sooduslubadega (kõik muidugi pole vanalinnas parkimiseks) saamata vähemalt kümmekond miljonit krooni. Jagades osa sellest sihtotstarbeliselt mittetulundusühingutele (riigi- ja linnaametnike parkimise eest maksab nende tööandja), saab tasuta load kaotada.

Kui Äripäev soovis tutvuda soodusparkijate nimekirjaga, ütles Priit Vilba, et tema tahaks tasuta parkimise kaardid ära kaotada, aga ei saa. Poliitiline surve tasuta lubade soovijate poolt on nii tugev, et süsteemi on raske muuta.

On siis tegu nõrga abilinnapeaga? Vist mitte. Ju siis vahetatavad vorstid on ikka niivõrd maitsvad. Priit Vilba hakkab üha enam toimetusele meenutama Jüri Otti ja Elmar Seppa. Reformierakond aga üha enam Koonderakonda. Paraku jagas koonderakondlik linnavalitsus korterid juba ära, reformerist abilinnapeale jäid vaid parkimisload.