Kohtuvälise kokkuleppena Hansapangaga teenis endine Hoiupanga peajurist Vichmann detsembris nn Daiwa-afääri pealt 140 miljonit krooni. Kuidas ja kelle vahel see raha jagamisele läheb, on küsimus, millele vastust pole leitud. Üks võimalus on seega, et raha läheb Edelaraudtee ostmiseks.

Vichmann esindab EVR Ekspressi sõbra Tiit Pruuli palvel, kes palus enne purjekaga Lennuk ümbermaailmareisile minekut raudteefirmal silma peal hoida. Pruuli omab EVR Ekspressist 51%, ülejäänud aktsiaid kuuluvad Eesti Raudteele.

“EVR Ekspressil võiks kindlasti olla huvi Edelaraudtee vastu, kui see oleks müüdav või kellelegi üleantav, kuid praegu on firma seis on väga halb,” ütles Vichmann reedel. “Me ei soovi hakata juhtima pankroti-laadses seisus olevat ettevõtet.”

Kui riik või praegune erastaja, Inglise raudtee-ettevõte GB Railways teeks pakkumise, võtaks EVR Ekspress selle Vichmanni sõnul siiski kindlasti kaalumisele.

Edelaraudtee Tallinna depoo vedurimehed saatsid hiljuti ettevõtte nõukogu esimehele Jim Morganile ning teede- ja sideminister Toivo Jürgensonile kirja, milles avaldasid umbusaldust praegusele juhtkonnale. Etteheitena märgiti, et kõrgesti tasustatud projektijuhtidena on tööle võetud EVR Ekspressi tegevjuhte. Vichmanni sõnul vastab tõele, et EVR Ekspressi juhatuse liige Anti Selge sai omanikelt loa tegelemiseks Edelaraudtee depoode ja remondi korraldamisega. “Ega Eestis neid inimesi, kes reisirongiliikluse korraldamisest midagi teavad, kuigi palju ole,” märkis ta.

Selgega koos on EVR Ekspressist Edelaraudteesse üle tulnud veel kaks juhtivtöötajat.

Edelaraudtee tegevjuhi Henn Ruubeli sõnul tuli Selge tööle võtta selleks, et allesjäänud Tallinna depood paremini majandada. Küsimusele, kas ülevõetud juhtivtöötaja eest tuli palju maksta, vastas Ruubel: “Head asjad on ikka kallid.”

Samas ei olnud Edelaraudteel reedel raha vedurimeestele koondamistasude maksmiseks, tarvis on 6–7 miljonit krooni.

Vedurimeeste Ametiühinguliidu andmetel töötab kolm Edelaraudtee vedurijuhti eelmisest nädalast EVR Ekspressi rongidel, ehkki on endiselt Edelaraudtee palgalehel. Pärast selle fakti kontrollimist selgitas Ruubel, et EVR Ekspress tellib Edelaraudteelt veoteenust.

Veebruaris saatis Edelaraudtee erastamiskonkursi võitnud GB Railways erastamisagentuurile kirja, milles palus neljale probleemile viidates pikendada aktsiakapitali saja miljoni krooni suuruse sissemakse tegemise tähtaega juunini.

Agentuuri juhtivspetsialisti Katrin Kivi sõnul nõustusid nad kahe probleemiga, neist ühele on juba lahendus leitud ja teine lahendamisel. Seejärel on agentuuril kavas teha ettepanek raha kiiresti tasuda, enne juunit. Kivi sõnul ei saa välistada tahtlikku venitamist, millele võib järgneda müügist loobumine, kuid praegu ta sellisteks kahtlusteks alust ei näe. “Me ei saa arvata, et läbirääkimiste partner valetab,” lausus ta.

Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson ütles, et ei hinda inglaste loobumise tõenäosust suureks, aga kui see peaks juhtuma, otsustab riik, kas jätkab ise omanikuna või kuulutab välja uue erastamiskonkursi.

Balti jaamast Moskvasse ja Peterburi sõitev EVR Ekspress on Jürgensoni sõnul olnud huvitatud riigisisesest reisiliiklusest, kui osales riigihankekonkursil, mille eesmärk oli leida operaator reisiliikluse korraldamiseks Eesti Raudtee infrastruktuuril. “Nende pakkumine oli aga Edelaraudtee omast veelgi kallim,” märkis minister.

Vedurimeeste Ametiühinguliidu esimees Tõnu Väät ütles, et Edelaraudtee vara on vahepeal laiali tassitud, mistõttu rongiliikluse taastamine osutub väga kulukaks. Ta kinnitas, et ettevõtte juhtkond teeb koostööd EVR Ekspressiga ja jääb mulje, et need kaks firmat tahetakse kokku panna.

Edelaraudtee raske seis
ostja GB Railways
ostuhind 10 mln kr (sellest pool EVPdes)
kohustuslik sissemakse aktsiakapitali 100 mln kr, tähtaega palutud pikendada 1. juunini
koondatakse 272 töötajat
koondamisraha 13 mln kr
26 rongist käigus 8
Tartu ja Narva depood suletud