Suurbritannia kauplusekett Marks & Spencer, kes müüb nii toidukaupu, kodukaupu, rõivaid, jalatseid kui ka parfüüme, on pärast vähemalt kolmveerandit aastat Eesti kaubandusturu uurimist endale sobilikud kaubanduspinnad leidnud.

“Meil on olemas number üks ja number kaks valik, kui esimene ütleb “ei”, siis läheme teise,” sõnas Arco Vara äripindade maakler Ruth Tõniste, kes on koos Marks & Spenceri esindajatega mööda Tallinna kaubanduskeskusi läbirääkimisi pidamas käinud. “Praegu seisab kõik pinna omanike vastuse taga,” lisas ta. Millised pinnad Tõniste klient välja valinud on, ta öelda ei tahtnud, põhjendades, et kuna asi pole kindel, oleks liiga vara ja Marks & Spenceri suhtes ebaõiglane seda öelda. Küll rääkis Tõniste, et firma ei tule ainult Tallinnasse, vaid ka Riiga ja Vilniusesse. “Pooleteise-kahe kuuga peaks selge olema,” täpsustas ta.

Ühe võimaliku kohana, kus pood avada, kaalus Marks & Spencer peale Kristiine ja Viru keskuse aga Ülemiste keskust. Tegu on ka ühega vähestest kohtadest, kus nii suurt pinda, nagu firma otsib, leida võib. “Tegime neile konkreetse pakkumise,” sõnas keskuse juht Guido Pärnits, kelle sõnul otsis firma umbes tuhande ruutmeetri suurust pinda. Kesklinnas on sellist pinda praegu väga raske, kui mitte võimatu leida. Nii palju ei saanud kokku ka Pärnits ning pakkumine tehti 900 ruutmeetrile. Pärast juunikuist kohtumist Pärnits firmalt enam midagi kuulnud ei ole. “Agressiivset huvi ei pannud tähele,” tunnistas ta.

Kuigi Marks & Spenceril on laienedes tihti kombeks olnud oma kaubamaja avada, kuhu kõik kaubad ära mahuksid, võib oletada, et seda siiski Tallinnas ei tehta.

“Kui meil oli nendega juttu, siis ütlesid, et on revideerinud oma vaateid ja lähtuvad konkreetsest linnast ja riigist,” sõnas Kristiine keskuse juht Allan Remmelkoor. Tema sõnul olid kaupluseketi esindajad ka tema hoole all olevast keskusest huvitatud, kuid vaba pinda tal anda ei ole. “Mida konkreetsem oleks nende huvi, seda pingsamalt ma selle peale mõtleksin,” sõnas ta. “Tallinna kesklinn kaubanduslikus mõttes neile sügavat muljet ei jätnud,” lisas ta.

Kõige tõenäolisem aeg, mil kett oma esimese poe avada võib, on järgmise aasta kevad. “Märtsi lõpp või aprilli algus,” arvas Viru keskuse juht Ants Vasar ning lisas, et kevade algus on rõivapoe avamiseks õige aeg. Just selle kontseptsiooniga tahabki firma Eestisse tulla, võib-olla võetakse ka jalatsid ning lõhnakollektsioon. Palju pidi Vasara sõnul olenema ka sellest, kui kiiresti saab uude poodi sisse kolida, remonti ja sisekujundust teha. Vaba pinda Viru keskusel sarnaselt Kristiine keskusega anda pole.

Kuna tegemist on uue huvitava kaubamärgiga, siis tuleb Vasara sõnul rõivaäris kindlasti muutusi. “Et nad turuosa ainult kasvu arvel võtavad, seda ei usu. Keegi kindlasti kannatab selle all,” oli ta kindel.

Marks & Spencer toibub kaua kestnud mõõnast

Marks & Spencer on enam kui 120aastase ajalooga Briti suurim rõivakett, mis üllatas eile oma aktsionäre esimese positiivse kvartalitulemusega viimase kahe aasta jooksul.

Mullu kevadel palgatud tegevjuht Stuart Rose, kelle esmane ülesanne oli tõrjuda jaekaubandusmagnaadi ja miljardäri Peter Greeni kolm vaenulikku ülevõtupakkumist, sai eile ette näidata oma ümberkorralduste esimesed tulemused.

Pärast seitse allamäge kvartalit näitasid 1. oktoobril lõppenud kvartali tulemused lõpuks rõivamüügi languse peatumist ning toidukaupade müügi jõudsat kasvu. Seda ajal, mil kõrge kütuse hind ning ülikõrged kinnisvarahinnad on briti tarbijate ostuhuvi tuntavalt vähendanud. “See on julgustav tulemus, kuid teha on veel palju,” ütles Stuart Rose eilsel telekonverentsil. “Turusituatsioon on jätkuvalt väga karm.”

Vähemalt aasta avatud kaupluste käive kasvas teises kvartalis 1,3% võrreldes esimese kvartali 5,4% langusega ning analüütikute prognoositud 2% langusega. Toidukauba müük kasvas 2,7%. Esimeses kvartalis 11,2% kahanenud rõivamüügis oli langus pidurdunud 0,2 protsendile. Firma loodab, et esimese poolaasta maksustamiseelne kasum tuleb prognoositud vahemiku, 5,4–6,9 miljardi krooni ülemises otsas.

Marks & Spenceri aktsia hüppas Londoni börsil eile kolme aasta kõrgeimale tasemele, ületades seejuures hinna, mida aasta tagasi pakkus Peter Green firma ülevõtmiseks. Analüütikute sõnul on julgustav signaal seegi, et firma viis tippjuhti on läinud kuu algusest ise enam kui 22 miljoni krooni eest firma aktsiaid ostnud.

Marks & Spencer on viimased paar aastat raskustes olnud, kaotades turuosa konkurentidele, nagu Next ja Tesco. Ostjate tagasivõitmist alustas Stuart Rose naisterõivaste kollektsiooni põhjaliku läbituulutamisega ning hinna langetamisega keskmiselt 10%. Katsetamisel on uus ajakohasem kaupluste kontseptsioon.

Lisaks tootevaliku parandamisele on Rose sulgenud osa vähem edukaid kauplusi ning põhitegevusele keskendumiseks ära müünud firma finantsteenuste haru M&S Money. Mullu novembris vahetati välja kuus endist tippjuhti. Suvel ostis Rose välja disainer George Davise loodud kaubamärgi Per Una. Firma on käivitanud jõulise reklaamikampaania, mis hinnanguliselt maksab 15,8 miljonit krooni nädalas. Sügis-talvist kollektsiooni reklaamivad supermodell Erin O’Connor ja 60ndate aastate popstaar Twiggy.

Analüütikud ei kiirusta veel uue juhi tegevusele hinnet andma — enne tahetakse ära oodata jõulumüügi tulemused.

Enam kui 181 miljardi krooni suuruse aastakäibega Marks & Spencer tegutseb kokku 30 riigis, kus on üle 400 kaupluse. Ida-Euroopa riikidest on Marks & Spencer laienenud Tðehhi, Poolasse, Ungarisse, Rumeeniasse ja Horvaatiasse. Rose’i sõnul on välismaalt kuulatud maad Marks & Spenceri frantsiisi omandamiseks, mida on kavas kaaluda.

Firma Marks & Spencer asutamisajaks peetakse aastat 1884, mil Venemaalt eksiili läinud Michael Marks avas Leedsis kaubaleti. Kümme aastat hiljem sai tema partneriks hulgifirma IJ Dewhirst kassiir Tom Spencer. Esimesed Marks & Spenceri kauplused mandril avati 1975. aastal Pariisis Haussmanni bulvaril ning Brüsselis.