VOCO tehnikakooli ligi 20-aastase kogemusega õpetaja Hindrek Soku sõnul on nüüd käes aeg, mil säästliku sõidu tarkus hakkab esimest korda tõeliselt massidesse minema.

„Pidevaks kütuse säästmiseks pole seni olnud teravat vajadust, kuid nüüd on kütuse kokkuhoid paljudele ots-otsaga kokku tulemise küsimus. Aina olulisem on ka see, et raha säästev sõit hoiab ühtlasi keskkonda. Seega võib ennustada, et hooletusse kütuse põletamisse suhtutakse varsti umbes samamoodi, nagu täna näiteks toas suitsetamisse – kunagi seda tehti, aga enam ei sobi,“ ütles Sokk.

VOCO õpetaja tõi välja viis meetodit, kuidas nii pered kui ettevõtted saavad kütusekulu vähendada ning sõltuvalt sõitude pikkusest hoida auto pealt kokku kümneid või sadu eurosid kuus.

Tee auto hooldus varakult

Sageli jäetakse auto regulaarne hooldus viimasele hetkele. See tähendab, et viimased kuud sõidetakse otsekui poolkatkise autoga, mille efektiivsus on oluliselt väiksem. Näiteks võivad pidurid jääda ratast püsivalt takistama, millest jõudlus väheneb ja kütusekulu kasvab. Suureneb ka piduriketaste kõverdumise oht, mis võib omakorda kaasa tuua lisakulu. Varakult tehtud hooldus säästab raha nii lühikeses kui pikas plaanis.

Hoia rehvid alati täis

VOCO eksperdi hinnangul sõidab üle 90% juhtidest liiga tühjade rehvidega. See tähendab, et veeretakistus suureneb ja kütusekulu kasvab. Samuti on niimoodi suurem õnnetuste oht ning veermik kulub rohkem, mis lühendab auto eluiga. Rehvide sage täitmine ei maksa tanklas midagi, aga säästab raha ja autot ning võib säästa ka elusid.

Sõida veidi aeglasemalt, säästad oluliselt raha

Kui sõita maanteel 100-kilomeetrise tunnikiiruse asemel 90 kilomeetrit tunnis, siis võib kuluda 100 kilomeetri kohta liiter kütust vähem. Kui see teisi ei sega, tasub sõita lausa 80 kilomeetrit tunnis, sest veel täiendav sääst on umbes sama suur. Seega Tallinnast Lõuna-Eestisse ja tagasi sõites saab kokku hoida mitukümmend eurot.

Samuti saab kütusekulu vähendada, kui vältida järsku pidurdamist ning selle asemel võtta liiklust jälgides jalg aegsasti gaasipedaalilt maha. Kehtib lihtne põhimõte: mida rohkem pidurit vajutan, seda rohkem raha raiskan.

Tõsta auto kolast tühjaks

Tihti kipub inimestel jääma auto pagasiruumi vedelema igasugu asju lapsevankritest kuni koduremondist üle jäänud ehitusmaterjalideni. Auto tühjaks tõstmine ei maksa midagi, aga ebavajaliku pagasi kaalust vabanemine vähendab kütusekulu.

Vaheta õli pigem sagedamini

Paljude uuemate autode puhul näeb tootja eeskiri ette, et õli tuleb vahetada alles näiteks iga 30 tuhande kilomeetri läbimise järel. VOCO eksperdi sõnul on see Eesti oludes siiski liiga optimistlik hinnang, sest see ei arvesta talviseid külmkäivitusi ning meie paraku üle keskmise tolmuseid linnu ja teid. Pigem peaks Eestis õli vahetama iga 15-20 tuhande kilomeetri järel. Kui õlivahetus hilineb, siis õli määrdeomadused halvenevad ja kütusekulu kasvab.

Transpordifirmade kogemus kinnitab, et saavutatud kütusesääst katab veidi sagedasema õlivahetuse kulu ära. Kuna niimoodi auto ka kulub oluliselt vähem, on kokkuhoid märkimisväärne. Kindlasti tuleb kasutada auto tootja poolt soovitatud õli.

Lisasoovitus eesootavaks talveks: sõida lamellrehvidega

Naastrehvide veeretakistus on oluliselt suurem kui lamellrehvidel, mis tõstab kütusekulu. Soodsam on sõita lamellidega. Eesti oludes, kui just pole vajadust sõita täiesti jäätunud väikestel teedel, piisab lamellrehvidest ka talvel täiesti. Linnades, kus lumi on enamasti koristatud või kokku surutud, võivad naastrehvid olla lausa ohtlikumadki kui lamellid, sest jäigad naastrehvid ei haaku kõva pinnaga nii hästi, kui pehmema kummiseguga lamellid.

Sokk tõi välja, et kütust säästvad nipid pikendavad enamasti ka auto eluiga ning muudavad sõidu turvalisemaks. „Eelistada võiks muidugi jalgratast, ühistransporti või elektriautot, aga kui see pole võimalik, siis tasub järgida säästliku sõidu põhimõtteid, sest nii saab samal ajal säästa nii loodust kui ka raha,“ ütles VOCO ekspert.