Pärast koroonapandeemia esimest lainet 2020. aasta kevadel ei ole pakiveoteenuste kasutajaskond enam märkimisväärselt laienenud, olles praegu 92% tasemel. Pakke on saanud 89% ning ise pakke saatnud 35% elanikest. Paki saajaid on enam alla 49-aastaste, maapiirkonna ja kõrgema sissetulekuga elanike seas. Pakke saadavad aga rohkem naised, eestlased ja 25–49-aastased.

Kõige populaarsem viis pakkide saamiseks ja saatmiseks on pakiautomaat, mille vahendusel on pakke poole aasta jooksul saanud 86% Eesti elanikest ning ise on paki saatnud 32% elanikest. Kulleriga on pakke saanud 37% ning ise saatnud 3% elanikest. Postkontoris on pakil järel käinud 20% ning pakke sel viisil saatnud 5% elanikest. Aastaga on postipaki saamisel oluliselt kahanenud nii kulleri kui ka postkontori kasutajaskond.

Tähtsad on asukoht ja kiirus

Tähtsaim kriteerium pakiautomaaditeenuse pakkuja valikul on automaatide asukoht – kõige enam eelistatakse automaate kodu lähedal, kuid enamikule sobib ka see, kui pakiautomaat asub nende igapäevasel liikumistrajektooril. Tähtsuselt järgneb postipaki kättetoimetamise kiirus, mis peaks viiest kasutajast nelja hinnangul mahtuma kolme tööpäeva sisse.

Kindel turuliider on jätkuvalt Omniva pakiautomaat, mille turujõud moodustab 39% (turujõud näitab teenusepakkuja osakaalu paki saamise kordades). Omniva eristub turul kõige laiema pakiautomaatide võrgustikuga ning on maineliider ka autoga lihtsasti ligipääsetavuse ning teekonna jälgimise võimaluse poolest.

Teist kohta hoiab SmartPost Itella 28% turujõuga. Tegemist on maineliidriga paki kättetoimetamise kiiruse, teenuse hinna-kvaliteedi suhte, soodsa hinna ning probleemide lahendamise professionaalsuse osas.

Kolmandal kohal on DPD Pickup pakiautomaat 14% turujõuga, mis on alates koroonaepideemia algusest turuosaliste seas suurimat kasvu näidanud.

Pakiveoteenuste turutrende kaardistav veebiuuring toimus 26. aprillist 5. maini ja selles osales 1147 Eesti elanikku vanuses 18–74 eluaastat. Trendiuuring toimub igal kevadel alates 2019. aastast.