„Kõigi väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete, sealhulgas autotööstusettevõtete jaoks ei ole veebipõhine eksportmüük kõigest lisategevusala, vaid vajalik toiming, mis aitab leida uusi rahvusvahelisi kliente. Näiteks pakub eBay müüjatele juurdepääsu 142 miljonile ostjale kogu maailmas, mis on kümneid kordi suurem rahvahulk kui kogu Eesti elanikkond,“ selgitab Milašauskas. Samuti annab eBay müüjatele võimaluse müüa oma kaupu suure ostujõuga turgudele, näiteks USAsse, Ühendkuningriiki ja ELi riikidesse.

Aivaras, kuidas on eestlased ja Eesti firmad eBay kui müügikanali vastu võtnud?

eBay andmete kohaselt on Eesti turg üks kõige lootustandvamaid turge kõigi eBay rahvusvaheliste arenevate turgude seas. Praegu on eBays 6000 Eesti müüjat ja nende arv on kiiresti kasvanud: viimase aasta jooksul on platvormil 96% võrra rohkem uusi esimese müügi teinud kohalikke müüjaid. Eesti kaupu ostavad aga enim Ameerika Ühendriikide, Saksamaa, Itaalia, Ühendkuningriigi ja Prantsusmaa kliendid. Kõige populaarsemad tootekategooriad, mida kohalikud väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted läbi eBay müüvad, on elektroonika, autoosad ning -tarvikud, kollektsioonikaubad, moetooted, kodu- ja aiatooted.

eBay on paljuski jätnud suure ja anonüümse ettevõtte mulje. Kuidas hoolitseb eBay väiksemate müüjate eest?

eBay peamine müüjate sihtrühm ongi just väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted, kes soovivad oma kaupu müüa välismaale. Platvormi eesmärk on pakkuda parimat müügi- ja ostukogemust kõigile oma kasutajatele, arendades uusi ning parendades olemasolevaid võimalusi. Müüjatele on eBays palju kasulikke näpunäiteid ja vahendeid, mis aitavad väikestel ning keskmise suurusega ettevõtetel eBays müüki alustada ja juba toimivat müügitegevust hõlbustada. Kogu müüjatele vajalik teave on leitav eBay ekspordikeskusest, mida meie meeskond regulaarselt ajakohastab. Iga ettevõtja saab hõlpsasti vaadata, kuidas eBays registreeruda, koostada müügikuulutusi, analüüsida turgu ja sihtrühma, hallata müüki, leida sobivaid tarnevõimalusi, saada inspiratsiooni edulugudest jne.

Lisaks nõuannetele on eBayl ka müüjatele suunatud kasvuprogramm. Räägi sellest natukene lähemalt.

eBay pakub regulaarselt ja täiesti tasuta tõesti erinevaid projekte, et aidata uutel müüjatel oma tegevust alustada. Auto varuosade ja tarvikute müüjate kasvuprogramm on üks neist. Kuna varuosadest ja tarvikutest on saanud üks juhtivaid kategooriaid Eesti turul ja nende müük kasvas eelmisel aastal 35%, alustas eBay eksklusiivse kasvuprogrammiga müüjatele, kes müüvad Eestis autoosi ja -tarvikuid. Kasvuprogrammi käigus aitab alustavat ettevõtjat esimese tegevusaasta jooksul isiklik eBay arengunõustaja. Lisaks saab iga ettevõtja tasuta kolmekuise eBay Premiumi tellimuse ja automaatse kuulutuste teenuse. Algatus keskendub autoosade ja -tarvikute müüjate edendamisele 142 miljoni üleilmse ostja seas, kokku 190 riigis. Lisaks parima müügikogemuse pakkumisele väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele mõnel kõige lootustandvamal areneval turul.

Aga läheme praktiliseks: kui lihtne on eBays oma poe avamine?

Veebiturul müümine on üks lihtsamaid viise, kuidas leida uusi kliente ja laiendada oma ettevõtet. eBay platvorm annab väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele võimaluse kasutada platvormi olemasolevat sihtrühma, teenuse osutamist, usaldust, finantslahendust ja vahendeid algsete investeeringuteta. Kõik, mida ettevõtja vajab ettevõtte edendamiseks, saab aktiveerida kohe pärast platvormile registreerumist.

Kuigi eBays on lihtne end registreerida ja oma pood üles seada, siis selleks, et ka pikemas perspektiivis edukas olla, tuleb sellesse investeerida aega ning pidevalt õppida ja uurida oma sihtturgu. Müüjad peavad mõistma, et edukaks ei saa ühe päeva või nädalaga. Alguses tulebki kulutada aega poe haldamisele ja esimese positiivse tagasiside saamiseks.

eBay pakub ka turuanalüüsi ja toote müügiedenduse vahendeid. Terapeaki teenus aitab müüjatel paremini mõista sihtrühma ja otsustada, mida kliendid soovivad. Mõned teenuse funktsioonid on kõigile kasutajatele tasuta kättesaadavad. Konkurentidest eristumiseks võib iga müüja kasutada esiletõstetud kuulutuste tööriista, mis suurendab müüja pakkumist otsingutulemustes ja eristab seda teistest toodetest. Peale selle on olemas tööriist Promotions Manager, mis aitab ostjatele välja mõelda müügikampaaniaid ja koostada sooduskuponge. Seller Hub aitab muuta rutiinseid toiminguid paremaks ja näha kõiki tähtsamaid näitajaid ühes kasutajaliideses.

Samuti alustas eBay platvormiga tutvumise lihtsustamiseks kasvuprogrammiga, mis on täiesti tasuta ja pakub alustavale ettevõtjale eBay meeskonna abi. eBay arengunõustaja toetab esimese tegevusaasta jooksul väikese ja keskmise suurusega ettevõtjaid, kes registreeruvad platvormile esimest korda ning otsustavad müüa vähemalt 150 erinevat toodet järgmise aasta jooksul. Veel antakse ettevõtjale tasuta kolmekuine eBay Premiumi tellimus ja automaatne kuulutuste teenus.

Millised on minu kui ettevõtja/müüja kulud, kui hakkan eBays kaupa müüma?

Iga müüja võib alustada müüki eBays tasuta. Registreerumine veebilehel ebay.com on tasuta ja esimesed 250 kuulutust on igale müüjale tasuta. Mida rohkem te müüte ja mida paremat tagasisidet saate, seda rohkem tooteid on võimalik müüki panna.

Kui soovite kasutada eBayd ühe peamise müügiallikana, peab teil ilmselt olema eraldi vastutav juht, kes analüüsiks tegevust turul, suhtleks klientidega ja haldaks müügiprotsessi. Kui pood kasvab, palkab müüja tavaliselt rohkem inimesi, et pakkuda ostjatele kvaliteetset teenust. Sellisel juhul on investeeringuks töötajate palgad. Samuti saab müüja müügi parandamiseks ja suurema hulga ostjateni jõudmiseks kasutada eBay tasulisi reklaamivahendeid, et hõlbustada platvormil toimuvat tegevust.

Müüja saab alati otsida parimad tööriistad oma kaupade reklaamimiseks. Neist saab ülevaate leheküljel export.ebay.com, kuhu eBay on kogunud müüjatele tähtsa teabe.

Räägime ka kohalikest edulugudest. Kas on mõni näide, kuidas Eestist (või Lätist, Leedust) pärit müüjad on oma müüki tänu eBayle mitmekordistanud?

On palju edulugusid, mis võivad innustada neid, kes plaanivad alustada oma kaupade müüki välismaale. eBay on paljud sellised lood kokku kogunud ja ekspordikeskusesse kõigile uudistamiseks üles pannud. Mõned suurepärased näited on pärit Lätist, kus müüjad on oma tegevust välisturgudele laiendanud.

Näiteks Sabina Lorenca, ettevõtte LTD Divi autoparts juht, on suutnud eBay abil leida oma koha miljonite kaupmeeste seas rahvusvahelisel turul. Ettevõtja räägib, et isegi Läti mastaabis ei ole tema loodud ettevõte suur. Siiski on ettevõte praeguseks komplekteerinud ja saatnud rahvusvahelistele klientidele enam kui 56 000 autoosa ning -tarvikut. „Rahvusvahelised tellimused moodustavad kogumüügist umbes 60% ja kohalikud tellimused nii 40%. Kui meil oleks ainult see 40% kohalikust müügist, ei suudaks me tegevust jätkata,“ rääkis Lorenca eBay suurest panusest ettevõtte tegevusse.

Teine lätlasest müüja Andrei Tkatšenko, autotoodete ja -teenuste pakkuja ProTuning.com omanik, jagab samuti oma kogemust ning räägib, kuidas laiendada äri ja jõuda klientideni erinevatel turgudel: „Statistika näitab, et eBay tellimusi tuleb iga kuu umbes kolmekümnest riigist. Siiski saadame valdava osa oma kaupadest Ühendkuningriiki, Prantsusmaale ja Hispaaniasse, samuti Ameerika Ühendriikidesse ja Austraaliasse.“

Lõpetuseks, kas üha globaliseeruvamas maailmas on üldse mõeldav, et ettevõtja, kaupade müüja, ei kasuta eBay platvormi oma tegevuses?

E-kaubanduse turg on viimastel aastatel kiiresti kasvanud. COVID-19 pandeemia tõttu pidid paljud väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted ning ettevõtjad leidma oma tegevusele uusi kanaleid ja võimalusi klientide kaasamiseks. Lisaks on ostjatel kogu maailmas erinevad ostuharjumused, seega on tähtis, et ettevõtjad müüksid oma kaupu igal võimalikul platvormil. Kõige lihtsam viis uue sihtrühma leidmiseks ja ettevõtte laiendamiseks on siiski proovida oma tooteid veebiturul müüa. eBay on üks maailma suuremaid veebiturge, mis ühendab 17 miljonit müüjat ja 142 miljonit ostjat kogu maailmas. Niisiis, alustava ettevõtjana on tähtis vähemalt proovida oma kaupu seal müüa. Proovimisest ei kaota keegi ju midagi, aga tõenäosus, et nii suur veebiplatvorm koos täieliku müüjatoega toob müügikasvu ja lisakasumit, on väga suur.

Jaga
Kommentaarid