Luminori eraisikute panganduse juht Tanel Rebane ütles, et arvestades kodulaenu sageli aastakümneid kestvat tagasimaksmist, on inimlikult mõistetav, et selle aja jooksul võib inimese elus olla nii paremaid kui halvemaid perioode. „Oleme alati valmis klienti aitama, kui tema rahaline olukord on ajutiselt halvenenud,“ kinnitas Rebane.

Kindlasti peaks inimene teavitama panka oma makseraskustest kohe nende tekkimisel või isegi ette, kui näiteks on teada töökaotus paari kuu pärast või ajateenistusse minek. „Hindame individuaalset olukorda ja pakume välja just selle inimese jaoks sobivaima lahenduse,“ ütles Rebane.

Lihtsalt laenumakse tegemata jätta ja loota, et olukord kuidagi iseenesest laabub, kindlasti ei tasu. „Kui jätta laenumaksed panka sellest teavitamata tasumata, siis mõjutab see edasist krediidiajalugu, mis omakorda võib mõjutada laenuvõimalusi tulevikus,“ selgitas Rebane. „Keerulise olukorra tekkides on ikkagi oluline pangaga kontakteerumine ja ühiselt väljapääsu otsimine.“

Näiteks on võimalik muuta tagasimaksegraafikut või pikendada laenuperioodi. Viimast ei saa küll teha siis, kui laen on juba võetud 30 aastaks. Üks levinud leevendusviis on laenu maksepuhkus, mis tähendab, et klient maksab teatud aja jooksul vaid laenuintressi.

Pead ei tasu liiva alla peita

Mis saab aga siis, kui panka oma raskustest ei teavitata? Rebase sõnul on valdav enamus laenutaotlejaid vastutustundlikud ja probleemide korral võetakse pangaga kiiresti ühendust, kuid esineb siiski ka pahatahtlikke makseviivitusi. „Koostööst keelduv makseraskustes klient peab hakkama ühel hetkel maksma viivist ning kui ka sellest keeldutakse, siis võib ees oodata üsna ebameeldivate tagajärgedega kohtutee,“ ütles Rebane.

Äärmuslikke meetmeid on õnneks siiski harva vaja rakendada ning enamiku oma klientidega on pankadel hea koostöö. Rebane rõhutas, et märksõna laenu tagasimakseraskute korral on ikkagi pangaga kontakteerumine, mitte pea liiva alla peitmine ja olukorra veelgi hullemaks muutmine.