Uuring: pea pooli eestlasi häirib, et nad peavad uue auto ostmisel kaua ootama
(25)43% eestlastest möönab, et neid häirib praegu autotööstuses valitsev mitte ainult uute, vaid ka kasutatud autode puudus, selgub Moller Auto tellimusel läbi viidud uuringust.
Uuringust selgus, et 9% Eesti elanikest on autode halvast kättesaadavusest väga häiritud, 34% vastanuist on seda juba märganud, kuid veel mitte väga mures. Enim on puudutatud 50–59-aastased vastajad (51%), regiooniti tõusevad esile Hiiumaa, Ida-Virumaa, Jõgevamaa ja Järvamaa. Kõige vähem puudutab masinate nappus autoturul Lääne-Virumaa elanikke.
Moller Auto eksperdid tunnistavad, et autotööstuses valitseb endiselt enneolematu olukord, kus nõudlus uute sõidukite järele ületab pakkumise. See on tekitanud mõningast närvilisust mitte ainult tööstuses, vaid ka tarbijate seas, kes lähiajal autoostu planeerivad, sundides neid tavapärasest enam mitmete globaalsete teguritega arvestama.
Ootejärjekord on kuni aasta
Uuringu tellija Moller Auto grupi Baltikumi ettevõtete ärijuht Izīda Gerkena rõhutab, et Eestis on hetkel saada piisavalt nii uusi kui ka kasutatud autosid, kuid ei tohi eirata mitmeid tegureid, mis mõjutavad nii logistikaahelaid kui ka tootmist. „Kõik uued autod on varustatud kiipidega, kuid just kiipide puudumine on pidurdanud autotootmist kogu maailmas ning mitmed turuosalised on endiselt hädas kriitiliste komponentide järjepideva tarnimisega,“ selgitab Gerkena.
„Sõjasituatsioon on sulgenud ka mitmeid tehaseid Ida-Euroopas ja tõstnud niigi kallite toorainete hindu. Seega tuleb arvestada, et ostja valitud lisavarustusega uut sõidukit võib oodata kuni aasta. Samas ei ole kasutatud sõidukite segmendis nii palju lühiajaliselt ehk 1–3 aastat kasutuses olnud autosid, sest nende praegustel omanikel ei õnnestu alati soovitud aja jooksul täiesti uut autot soetada,“ lisab ta.
Gerkena juhib tähelepanu ka sellele, et uute autode puudus on sel aastal toonud kaasa lühiajalise kasutatud autode turu languse. See tähendab, et autoomanikud otsustavad üha sagedamini oma autoga edasi sõita, selle asemel et need järelturule viia, sest nad ei ole uue auto ostmise väljavaadetes kindlad.
Kui vaadata autotööstuse arengut lähiaastatel, siis uuringufirma S&P Global Mobility hinnangul väheneb autotootmine Euroopas praegusest kuni järgmise aastani ligikaudu 9%, mis tähendab tootmise vähenemist umbes 1 miljoni auto võrra.