Kohus tegi Haapsalu linna ja Lääne-Nigula valla kaebuse põhjal järelepärimise rahandusministeeriumile, mis selgitas, et taaste- ja vastupidavuskava muutmiseks peab Eesti valitsus oma ettepanekutele saama nõusoleku ning sõlmima uue kokkuleppe Euroopa Komisjoniga, samuti peab oma heakskiidu andma Euroopa Liidu Nõukogu. Seega ei ole oktoobris 2021 kinnitatud taaste- ja vastupidavuskava seni muudetud ega Turba-Risti raudteelõigu rajamise investeeringut sellest välja jäetud.

Euroopa Komisjoni suunis Eesti taaste- ja vastupidavuskava kärpimiseks oli vaid 120 miljonit eurot, kuid vabariigi valitsus tegi tänavu 30. juunil ettepaneku kärpida 360 miljonit eurot.

„Meie edasine tegevus on Eesti valitsusele ja Euroopa Komisjonile selgitada, et AS Eesti Raudtee on riigihankega leidnud Turba-Risti raudteelõigu ehitaja ning seetõttu on teada, et selle hanke puhul ei saa rääkida ehituse kallinemisest, sest hangitud tööde maksumus jääb prognoositud eelarve piiridesse. Ehitusega oli plaanis alustada juulis,“ sõnas Haapsalu linnapea Urmas Sukles.

Majandus- ja taristuminister Riina Sikkut selgitas, et riigieelarvest on eraldatud 2,49 miljonit eurot Haapsalu raudtee teise etapi ettevalmistavateks töödeks ja need tööd on kavas lõpuni viia. Projekteerimine annab kogu Haapsalu raudtee kogumaksumuse osas ka parema indikatsiooni, kuna projektiga pannakse paika raudteetrass koos vajalike ehitistega.

„Ehitustöödeks hetkel vahendid puuduvad, kuid eeltegevuste lõpetamine võimaldab vahendite leidmisel ehitustöödega koheselt alustada. Riigieelarve strateegia läbirääkimistel küsin muidugi ka Haapsalu raudtee investeeringuraha,“ ütles Sikkut.