Samas moodustab nende osakaal uute sõiduautode kogumüügist kõigest veidi üle 3 protsendi. Euroopas tervikuna on elektriautode turuosa märgatavalt suurem – ligi kümnendik uutest autodest on elektrilised. Seega kasv on suur, kuid arvuliselt ostetakse elektrisõidukeid Eestis endiselt vähe. Ühes kuus müüakse meil sama palju uusi Toyota sisepõlemismootoriga sõiduautosid kui poole aastaga kõikide markide elektriautosid kokku.

Nõudlus elektriautode vastu on tagasihoidlik mitmel põhjusel. Alles sel aastal on tekkinud turule vähegi arvestatav valik elektrimootoriga sõidukeid, kuid endiselt pärsivad nende saadavust kiibi- ja tarneprobleemid. Kõige peamine takistus on aga kõrge hind. Eesti autoostja eelistustele ja nõudmistele enam-vähem vastav elektriauto maksab 50 000-60 000 eurot. See on kolmandiku või suisa poole rohkem kui ollakse harjunud maksma uue sisepõlemismootoriga auto eest.

Coop Pangast liisitud elektriautode keskmine hind on 79 000 eurot. Kõige rohkem on finantseeritud Audi elektrilise linnamaasturi e-tron liisimist, keskmise hinnaga 90 000 eurot. Ka AMTELi andmetel ostetakse Eestis konkurentsitult kõige enam just Audi elektriautosid – kaheksa kuuga 98 sõidukit. Teist kohta hoiab 54 müüdud autoga ligi poole odavam Škoda elektriline linnamaastur Enyaq. Kolmas positsioon on Mercedes-Benzil, kellel on praegu suurim valik elektriautosid.

Pea sama palju on ostetud „Eesti aasta auto 2022“ tiitliga pärjatud Hyundai elektrimobiili Ioniq 5 ja palju kiidetud sportautot Porsche Taycan. Üle 150 000 euro maksev Porsche Taycan GTS Sport Turismo on ühtlasi Coop Panga liisinguportfelli kõige kallim elektriauto.

Selle müügistatistika põhjal ostavad uusi elektriautosid eelkõige edukad ettevõtjad ja kõrgepalgalised spetsialistid. Inimesed, kelle jaoks on auto enamat kui lihtsalt tarbeese, kuid lisaks on neile tähtis ka roheline maailmavaade. Nemad hakkavad lähitulevikus oma kogemuse põhjal otsustama, kas ühendada elektrijuhtme taha ka neile kuuluvate ettevõtete autopark.

Hinna poolest on aga endiselt kõige rahvalikum elektrisõiduk Nissan Leaf, mille odavaim versioon maksab veidi üle 30 000 euro. Paljude jaoks on Leafist kujunenud elektriauto sünonüüm, kuigi tänavused müüginumbrid seda arusaama enam ei toeta. Samas on hakatud viimastel aastatel üha rohkem ostma kasutatud elektriautosid. Neist üks populaarsemaid on Tesla Model 3, mis maksab vähekasutatuna 50 000-60 000 eurot. Kuna elektriauto laadimiseks kulub sisepõlemismootoriga sõiduki tankimisega võrreldes kolm kuni neli korda vähem raha, tasub kasutatud Teslat võtta kui alternatiivi 35 000-40 000 eurot maksvatele bensiini- ja diiselmootoriga autodele.

Just sõiduki kasutamise kogukulu on hakatud auto valimisel üha rohkem arvutama. Kui auto aastane läbisõit on üle 20 000 kilomeetri, liisingu periood 5 aastat ning kodus saab autot korralikult laadida, siis tasub keskmise hinnaklassi elektriauto omamine isegi kõrgete elektrihindade juures ennast ära. Tänaseid hindu arvestades kuluks 5 aasta jooksul elektrit kasutades umbes 12 000 eurot vähem raha kui autosse bensiini tankides.

Praegu eelistavad elektrisõidukeid eelkõige eramajades elavad inimesed, kuna nemad ei pea muretsema, kuhu stepslisse auto ööseks pista. Koduses laadimispunktis on elektriauto alati hommikuks sõiduvalmis. Tasapisi kasvab elektriautode populaarsus ka linnas korterelamutes elavate inimeste hulgas, sest uued mudelid pakuvad varasemast suuremat sõiduulatust ja laadimispunkte rajatakse järjest enam ka kortermajade lähistele. Nii mõnegi uuema elektriautoga on suvel võimalik ühe laadimisega läbida 300-400 kilomeetrit.

Isegi kui elektriauto ei ole teie esimene valik, soovitan minna proovisõidule. See on väärt kogemus, mis midagi ei maksa.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid