Viimastel aastatel on restoranides, baarides ja kohvikutes jäetud jootraha summad märkimisväärselt langenud. Põhjuseks tuuakse välja asjaolu, et suurem osa ühiskonnast eelistab sularahale kaardi- ja nutilahenduste makseid. Jootraha summade vähenemine on üks ülemaailmse pandeemiajärgse töötajate puuduse põhjuseid kogu HoReCa sektoris.

Tipit seadmega saavad kliendid jätta jootraha, valides soovitud summa ja viibates seejärel oma kontaktivaba kaardi või nutiseadmega. Asutused saavad valida, kas raha läheb otse klienti teenindanud isikule või see jaotatakse meeskonna vahel.

Tipit on juba saadaval Leedus ja Eestis. Kokku kasutab seda seadet praegu üle 200 asutuse. Idufirma asutajate sõnul lahendab selline jootraha jätmise viis lisaks jootrahasummade vähenemisele ka muid probleeme.

„Sularahavaba jootraha jätmine on juba osa meie elust – mõned restoranid võtavad seda vastu pangaterminalide kaudu. Kuid terminali abil kogutud jootraha maksustatakse samamoodi nagu kõiki muid ettevõtte sissetulekuid. Nii kulutavad baaride ja restoranide juhatajad iganädalaselt tunde jootraha haldamisele. Meie lahendus on palju läbipaistvam ja võimaldab teenindajatel, baarmenitel ja teistel meeskonnaliikmetel saada jootraha reaalajas. Lisaks on see klientide jaoks lõbus ja ebatavaline viis jootraha jätmiseks,“ ütles Tipiti kaasasutaja Tautvydas Grinius.

Leedu startupi kasutatakse edukalt ka näiteks muuseumituuride ja kirikute puhul. See sobib igale asutusele, mis soovib pakkuda oma töötajatele tõhusat jootrahasaamise võimalust.

Tallinna vanalinnas asuva restorani „Peet Ruut“ omaniku Ethel Univeri sõnul oli Tipit kauaoodatud innovatsioon, mis hakkab toetama Eesti baare ja restorane. „Seni võtsime sularahavaba jootraha vastu pangaterminali abil, mis selleks tehinguks ei sobi. Kui jootraha käis läbi pangaterminali, pidime kulutama terve tööpäeva nädalas selle jagamisele meeskonna ja raamatupidamise vahel. Tipit aitab meil säästa ressursse ja võimaldab töötajatel teenida rohkem jootrahaga, mis aitab hoida nende motivatsiooni,“ ütleb Univer.

Tipiti asutajad tunnistavad, et kuigi nende lahendus on restoranide ja baaride omanikele äärmiselt kasulik, siis idee seadme ja tarkvara ehitamiseks sündis hoopis frustratsioonist, et sularahata välja minnes ei saa jootraha jätta. See olukord on tänapäeval tuttav paljudele restoranikülastajatele. Ettevõte plaanib eeloleval aastal laieneda uutele turgudele ja tulla välja väiksema puuteekraaniga seadmega, mille kasutamiskogemus on veelgi mugavam.