Eestlaste huvi uute autode vastu on langemas
(8)2022. aasta kolmandas kvartalis müüdi kokku 5128 uut sõiduautot, mis on 487 ehk 8,7% võrra vähem kui mullu samal ajal. Olenemata üldisest sõidukite ostuhuvi langusest kasvatas jätkuvalt oma turuosa Jaapani autobränd Toyota, sest üha enamad tarbijad tunnevad huvi hübriidautode vastu.
AMTEL-i tegevjuhi Arno Sillati hinnangul iseloomustavad, nagu ülejäänudki aastat, kolmanda kvartali automüüki suhteline stabiilsus mullusega võrreldes, elektrimootoriga sõidukite (sh elektriautode) tõhus kasv, vahelduvad tarneprobleemid ja paratamatu hinnatõus. Ta lisas, et energiakandjate järsk hinnatõus mõjutab nii otseselt kui ka kaudselt ostjate käitumist autoturul ja turul on näha suurenenud huvi väikeste sisepõlemismootoritega autode vastu.
„Samuti on huvi kasvanud elektriliste lahenduste vastu: ligi 40% kolmandas kvartalis müüdud sõiduautodest olid elektrimootoriga, st hübriid- ja elektriautod,“ sõnas Sillat. Olenemata langusest kolmandas kvartalis prognoosib AMTEL-i tegevjuht, et 2022. aastal ületatakse mullune üldine müügitulemus.
Otsust kaalutakse põhjalikumalt
Toyotat esindava Elke Grupi tegevjuhi Taavi Lepiku sõnul kaaluvad inimesed auto ostuotsust varasemast põhjalikumalt ning vähenenud on emotsioonide pealt otsustamine. „Energiahindade kasv on muutnud inimesi ettevaatlikumaks ja talve ees ollakse äraootaval seisukohal. Kasvanud kulud panevad inimesi tegema majanduslikult läbimõeldumaid, aga ka keskkonnasäästlikumaid ja kulusid optimeerivamaid otsuseid,“ nentis Lepik.
Olenemata turu üldisest langusest, on Toyota müüginumbrid kasvanud ning Eesti autoostjate seas on märgatavalt kasvanud huvi hübriidautode vastu. Toyotade kogumüügist moodustavad need praeguseks 49%.
„Klientide jaoks on aina enam oluline, et auto oleks ökonoomne ja keskkonnasäästlik. Hübriidautode peamine eelis ongi igapäevane rahaline sääst kütusekulult. Ühtlasi kahaneb selle soetusmaksumuse vahe tavalise sisepõlemismootoriga autoga pidevalt ning selle väärtus säilib järelturul pikemalt, mis tähendab, et seda on tulusam hiljem edasi müüa,“ sõnas Lepik.
Ta lisas, et kui võrrelda hübriidsõiduki kütusekulu vaid bensiini- või diiselmootoriga sõiduki omaga võib igakuiselt olla võimalik kokku hoida pea pool kütusele kuluvast eelarvest.
Tarneajad on stabiliseerumas
Lepiku sõnul on uute autode tarneajad stabiliseerumas ning mõningat mõju avaldab kiibinappuse ajal ootele jäänud tellimuste kogus tehastes. „Teatud mudelite puhul stabiliseeruvad tarneajad 2023. aasta kevadeks. Kui auto ostuotsus on mõttes, siis tasub tellimus teha juba täna, sest pikemad tarneajad ja toormaterjalide hinnatõus mõjutavad uute autode soetamist ka edaspidi,“ kirjeldas Lepik.
Maanteeameti andmetel müüdi käesoleva aasta kolmandas kvartalis kokku 6067 uut sõidukit (M1 sõiduauto + N1 kaubik), mis on 484 võrra vähem kui mullu samal perioodil. Kõikidest müüdud uutest sõiduautodest moodustavad Toyotad 18,9%, järgnesid Škoda (14,9%) ning Kia (8,1%). Tarbesõidukite TOP 3 moodustavad Toyota (21,6%), Renault (15,5%) ning Peugeot (15,2%).