Aasta ettevõte sai soomlaste abiga rammu, mis on nad kandnud üle maailma
Aasta ettevõte 2022 on Saaremaa au ja uhkus, laevatööstus Baltic Workboats. Seal töötab praeguseks ligi 200 inimest ja ettevõte peab oma trumbiks just saarlasi, kes nende heaks töötavad. Sama ettevõte pälvis ka aasta eksportööri tiitli.
Vahetult pärast võitu ütles ettevõtte juhatuse liige Jüri Taal, et suurem üllatus oli kahtlemata aasta ettevõtte tunnustus ja tal on uhke tunne. „Eks see tähendab ka vastutust, sest meid on tähele pandud. Meie tegemisi on kõrgelt hinnatud. Peame lippu kõrgel hoidma,“ ütles ta.
Kuna lisaks neile sai Saaremaa ettevõtetest tunnustatud ka elektroonikatööstus Incap Estonia, mis pälvis aasta välisinvestori tiitli, on paslik uurida Saaremaa edu tagamaid.
„Saaremaa edu taga on ennekõike väga tublid Saaremaa inimesed. Suur osa meie personalist on saarlased ja nad on olnud meiega enamiku meie tegutsemisajast ehk 20 aastat. See on meie suuremaid trumpe,“ on Taal kindel. Naljaga pooleks lisas ta, et järgmisel aastal nad veel oma esimest allveelaeva ei ehita, kuid tõsiseks muutudes ütles, et mitu keerukat lepingut on neil töös: „Väljakutseid jagub.“
Mootorite vahetamisest tulevikulaevadeni
Nasval tegutseva Baltic Workboatsi alguseks võib pidada seda, kui Margus Vanaselja ja Märten Vaikmaa ostsid vanade laevade remondibaasi. Aastal 1996 hakkasid nad oma ettevõttega laevadel vanu mootoreid vahetama, kus käed sai ka ise õliseks tehtud.
Kuid 1998. aastal algas uus ajajärk. Esimene lepingupartner oli Soome töölaevade tootja Marine Alutech OÜ. Lepingu üheks osaks oli ka oskusteabe jagamine, mis pani aluse sellele, et Saaremaa laevafirma sai hakata tegema rauast ja alumiinimist laevu Euroopa standardite järgi ning pakkuda konkurentsi parimatele tegijatele.
Kaks aastat hiljem tehti läbi võimas moderniseerimine ja tootmisest väljus esimene alus, 14-meetrine alumiiniumist lootsilaev Eesti Lootsile, ning juba järgmistel aastatel said sarnaseid aluseid ka teised Balti riigid. Kahetuhandendate keskel tuleb aga tehasest juba ka väga kiireid patrull-laevu, millest üks – Baltic 1800 – suutis liikuda kiirusega 50 sõlme. Majanduskriisi aastatel suudavad nad eksporti kasvatada ja peagi tuua turule uudse lainet murdva vööriga aluste seeria, mis saab väga populaarseks maailma eri paikades ja on seda siiani.
Baltic Workboats on ehitanud ka Vormsi ja Sviby vahel seilava Ormsö praami ning nad tegid TS Laevade poolt mandri ja saarte vaheliseks liikluseks Poolast ja Türgist tellitud parvlaevadele järelevalvet. Nad on hiljemgi TS Laevu aidanud, näiteks ehitanud praami Tõll 1,6 miljoni euro eest ümber elektrialuseks. Eesti mereväega töötavad nad aga välja tulevikulaeva.
Pilk Lähis-Idale ja Kanadale
Baltic Workboatsi toodangust rändab lõviosa ehk kuni 95 protsenti Eestist välja. Peamised turud on Euroopas ning nendeks on Belgia, Saksamaa, Rumeenia, Bulgaaria, Taani, Rootsi, Balti riigid ja Poola. Kuid tooteid on eksporditud ka Kasahstani ja Aserbaidžaani ning ka mujale Aasiasse ja Põhja-Ameerikasse.
Ettevõtte müügi- ja turundusjuht Rimo Timm ütleb, et viimastel aastatel on ka nemad sisenenud Lähis-Ida turule ning sel aastal allkirjastasid nad ettevõtte ajaloo esimese lepingu kliendiga Kanadast, kus nähakse uusi ja huvitavaid võimalusi.
Lähis-Idas puuduvad suured kohalikud laevatehased ja Kanadas näevad nad turuosa just kvaliteetsemate töölaevade segmendis. „Samuti näeme seal nõudlust ja vajadust patrull- ja lootsilaevade järele,“ toob Timm välja.
Baltic Workboatsi käive on viimase viie aasta jooksul olnud stabiilselt keskmiselt 30 miljonit eurot aastas. Selle käibega on tagatud ettevõtte stabiilne areng just tehnoloogia ja tuumkompetentside osas. Samuti on ettevõte viimastel aastatel erinevaid tehnoloogilisi võimekusi kasvatanud ning teinud mahukaid investeeringuid teadus- ja arendustegevusse.
Laevad riigisektorile
Baltic Workboatsi ekspordistrateegia on kombinatsioon laevaehitusturul innovaatiline ja uuenduslik olemisest. Nad toodavad aluseid peamiselt riigiasutustele ja -institutsioonidele. Kuna laevade kasutusperioodiks arvestatakse reeglina 15–25 aastat, siis suure tõenäosusega tekib nende kliendil vajadus uue laeva järele alles kümne aasta pärast.
Olemasolevatel turgudel tegutsemisel on Timmi sõnul eelduseks tarnitud laevade kvaliteet, sõiduomadused, töökindlus ja kasutaja töötingimused. „Pöörame nendele aspektidele väga palju tähelepanu ja seetõttu ongi meil õnnestunud päris mitmetele klientidele aastate jooksul rohkem kui üks laev ehitada,“ toob ta välja.
Tehas tootmises olevaid laevu täis
2022. aasta on Baltic Workboatsile olnud hea. Tehas on erinevas tootmisfaasis olevaid laevu täis ja hetkel on lepingutega kaetud 20 alust. Venemaa agressioon Ukrainas on tekitanud neile ebakindlust ja on kiirendanud veelgi materjalide, seadmete ja energia hinnatõusu ning vähendanud tarnekindlust. Sellest tingituna on mõnede laevade valmimistähtajad viibinud, kuid nende õnneks on kliendid olukorda mõistnud.
Klientide poole vaadates näeb meie laevatootja, et uute hangetega ollakse ettevaatlikumad ja pigem lükatakse mõned otsused võib-olla kolm-neli kuud edasi, lootuses, et olukord on stabiilsem. Sellele vaatamata on nad turbulentses keskkonnas operatiivselt kohanenud ja hästi toime tulnud.
„Nii nagu kõik, ootame sõja lõppu ja majanduskeskkonna stabiliseerumist. Praeguses olukorras on väga keeruline pikki prognoose teha, sest ka materjalide ja seadmete tarnijad teevad oma pakkumised tihti väga lühikeste kehtivusaegadega. Sellegipoolest tõotavad aasta viimased kuud ja järgmine aasta tulla töised – sügisel ja talvel saabuvad mõnede laevade üleandmise tähtajad ja see tähendab kiireid aegu,“ saab Timm öelda.
„Aasta ettevõte 2022“ võitja valiti ettevõtluskonkursi „Ettevõtluse auhind 2022“ ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoja Eesti ettevõtete konkurentsivõime edetabeli parimate ettevõtete seast.
Ettevõtete tunnustamist korraldavad EASi ja KredExi ühendasutus ning Eesti Tööandjate Keskliit ja selle eesmärk on edendada ettevõtlikkust ning tõsta esile ambitsioonikamaid Eesti ettevõtteid.
Artiklite ilmumine on kaasrahastatud Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest.